Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

Ser ut som jeg er på grensen av hva chipset / pc'en min klarer, fikk jaggu samme resultat ved 3x Intel X25-M G1 som ved 4x. (ICH10R, W7 Pro x64, raid-0)

post-137664-1255278029_thumb.png

Slo du meg? :D

Ja :) med 3 stk til og med, du må nok grave frem noen triks nå.

edit:

2x G1 samme oppsett.

post-137664-1255278983_thumb.png

@Ourasi,

Resultatet etter HDDerase ble faktisk bedre enn du stipulerte i natt.

Til slutt 1x G1

post-137664-1255280092_thumb.jpg

AS SSD 2 x G1 (litt forbedret)

post-137664-1255280424_thumb.png

Litt forbedring på 1 x G1 på CDM

post-137664-1255281483_thumb.jpg

Min første på 2 x G1

post-137664-1255281765_thumb.jpg

(ikke like bra som din men kjører på liten stripe på alle disse raid testene)

Jammen får du noe å gjøre :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer, Mtron skulle hatt en 3. generasjon ute nå som etter sigende skulle ha 8 flash kanaler, 260/230 R/W ytelse, kraftig økt IOPS fra tidligere generasjoner, og optimalisering mot random write. Alså ytelse noe ala x25-E.

Jeg er egentlig mer spent mot ioXtreme nå, den skulle vært ute og tilgjengelig nå, men jeg har ikke sett eller hørt noe mer. Jeg står på mailinglistene til Fusion-IO :)

Lenke til kommentar

@GullLars,

io-Xtreme omtales pt som "vaporware" og det er jo ikke spesielt pent sagt, de sliter vel med et eller annet.

edit:

Ser de annonserer med $895 for 80GB og det er kanskje rimelig hvis ytelsen blir så bra som de sier.

80GB er uansett ikke mye idag men selvsagt nok for mange.

Jeg endte som sagt opp med å kjøre mine G2 i 2 raid-0 a 320GB (2x160GB) og da har jeg rimelig bra med plass og ytelsen er enormt bra.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

_diablito_

Har prøvd ja, det yter meget bra og båndbredden er rundt 2GB/s (litt over faktisk) men i den typen benchmarks som vi bruker her yter kontrolleren sånn passe, den når ikke opp på iops med dagens firmware.

I praksis yter det vanvittig bra, ting man ventet på tidligere skjer instant. (det er ikke alt som lar seg måle i benchmarks)

Det er mulig forskjellen mellom G1 og G2 blir større når TRIM blir tilgjengelig men per i dag er det ikke store forskjellen mellom G1 og G2. Den største forskjellen akkurat nå er vel prisen :)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Real life ytelsen er i hvert fall svært mye bedre enn når Vista lå på den gamle billige harddisken. :D

Det er 3025 - mobi.

Hovedkortet er Asus P5WDH Deluxe - tror chipsettet er ICH7R (hvis det kan stemme) - kortet er fra 2006..

Lenke til kommentar

Tok en liten runde igjen, og begynte egentlig med Vantage, men det ble veldig halvhjertet og amputert.

Crystal ble bra da:

505302.jpeg

Så var det den sure Vantage testen dah, ble ikke bra, men skulle du ha sett, jeg slo deg gitt :innocent:

505305.jpeg

Skal se om ikke det kan forbedres litt, hadde skivebom på det meste, så aner en bedre score i vente, noe man ser på de individuelle scorene også :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja si det hmm.

Jeg har sloss en god del timer med å få installert Windows 7 RC 64-bit på 80GB G1 for boottimer testing. Koblet vekk min orginale bootdisk så jeg ikke skulle få problemer og satt SSD på Port0. Også oppgradert FW som gikk greit.

Har forsøkt ørten forskjellige varianter av ACHI driverne til Intel og forsøkt å installere den fra USB pinne og USB floppy.

Problemene jeg opplever er alt fra at installasjonen ikke gjør seg ferdig etter boot og bare henger, til at windows helt tilfeldig noen ganger sier den ikke kan installere på partisjonen/disken jeg velger etter å ha lastet Intel driverne.

Så jo, motet er oppe men jeg er liiit fedup av at slike småting skal være så plundrete. Jeg har forsøkt 8.9.0.1023, 8.9.2.1002, 8.8.0.1009 samt flere andre, fra flp arkivene til intel.

Kjører et siste forsøk nå før sengetid. Det kan virke som at når jeg installerte driverne fra USB minnepinne så ble det konflikt i drevbokstaver som gjorde at den ikke fant driverne etter reboot og dermed ikke fikk tilgang til partisjonen den hadde installert windows på. Derfor gikk jeg over til USB floppy, men der har det vært mye problemer med at den ikke "unable to install windows on the selected partition bla bla".

I de tilfellene installasjonen blir stående å henge ved siste reboot og oppstart så blinker bare harddisklampa til slutt en gang hver sekund og ingenting skjer.

EDIT:

Nå ser det ut som jeg fikk samme hengproblem etter siste reboot. Den skal begynne på den siste sorte skjermen med "completing setup" men blir bare stående å henge etter å ha lastet seg 20 sekunder inn i sekvensen.

Rebooter jeg maskinen kommer win7 lasteskjermen og når den går over i sort skjerm ser jeg "windows 7 evalutaion copy" bla bla nederst i høyre hjørne men der blir alt stående å henge. Samme problemet jeg fikk ved de første forsøkene.

Det kan se ut som jeg må installere RC med IDE, får ikke til med ACHI.

NB!

Jeg har ingen klokk på systemet, har ikke hatt det på 3-4 måneder nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du får med andre ord ikke installert selv med W7 egne drivere for AHCI/RAID?

Jeg pleier å endre IATA etter at jeg har installert, bruker bare W7's drivere under installeringen og det har aldri feilet bortsett fra en HDD jeg har. Jeg fant faktisk ikke ut av det, W7 nekter å installere på den. HDD'en er tilsynelatende helt i orden og fungerer som alt annet enn OS partisjon.

edit:

Du kan ev. prøve å skru av alle andre disk kontrollere, Marvel o.l. og bare bruke ICH, er forsøket verdt, prøv også med RAID mode på ICH selv om du ikke trenger det.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg har selvf. også forsøkt å installere kun fra Win7DVDen, uten å laste noen drivere i det hele tatt, jeg får da samme hengproblemet som jeg fikk nå sist og et par ganger før.

Jeg skal forsøke å installere en gang i IDE/Compatible modus nå bare for å se om SSDen virker som OS disk i det hele tatt.

EDIT:

Dette er litt "småscary". Jeg får samme henget i siste "completing setup" leddet selv om jeg installerer i IDE/Compatibel modus.

Da kan det være to ting slik jeg ser det.

1. Jeg må forsøke å nedgradere bios på maskinen, også med default intel option rom for å se om det hjelper.

2. Min 80GB G1 fungerer ikke som OS disk for Windows7 av en eller annen grunn. Evt. ikke på X58?

Jeg skal uansett forsøke å gå ned til siste relaset bios med default option rom. Men det blir i morgen.

3. En siste ting jeg kan forsøke er Windows 7 64bit Enterprise som er en nyere release enn RC.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nå ser det ut som jeg fikk samme hengproblem etter siste reboot. Den skal begynne på den siste sorte skjermen med "completing setup" men blir bare stående å henge etter å ha lastet seg 20 sekunder inn i sekvensen.

Rebooter jeg maskinen kommer win7 lasteskjermen og når den går over i sort skjerm ser jeg "windows 7 evalutaion copy" bla bla nederst i høyre hjørne men der blir alt stående å henge. Samme problemet jeg fikk ved de første forsøkene.

Henger med sort skjerm, hm.. Den gjør dette når jeg har glemt å dra ut HDMI kabelen, dvs. den henger ikke det er bare sort skjerm på DVI mens TV-Skjermen på HDMI har bilde og er i skjønneste orden... Neppe så enkelt kanskje, men tenkte det var verd å nevne :thumbup:

Lenke til kommentar

Theo,

Hvis du har en pc til kan du prøve å installere på den.

Den HDD'en jeg ikke får til å virke kommer ikke så langt som du kommer, jeg får problemet når jeg skal velge partisjon jeg vil installere på. (mao et annet problem)

Det er ikke umulig at det kan være option rom som krangler så det kan være verdt å prøve det også.

Lenke til kommentar

Ourasi.... du er en knupp! Det har ikke slått meg i hele tatt at HDMI kabelen sitter i. Det må jeg sjekke øyeblikkelig. Det kan være det som faktisk skjer her siden den sitter i :)

*klaske panne litt*

Anvil:

Takker, da skal jeg forsøke det også. Har en P35 maskin jeg kan forsøke med Gigabyte HK.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...