Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

...nå opplever jeg at hele systemet "fryser" seg helt tilfeldig flere ganger om dagen. Det er ikke sånn at ting henger seg og krasjer, men det er akkurat som det er lag-spikes innimellom som gjerne varer i 30sek - 1.5min hvor verken nettsider vil lastes, destinasjoner på maskinen åpnes eller noe som helst. Etter disse 30sek - 1.5min så fungerer alt helt utmerket igjen og det kan gå alt fra 20min til flere timer før det skjer igjen.

 

Har du feks 2TB green harddisk tilkoblet maskinen? Det kan ofte forårsake at ting henger litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker jo litt rart om maskinen eller bios lar diskene gå i dvale under bruk? Og som sagt så har jeg ikke hatt dette problemet i over 6mnd, det har kommet nå den siste måneden og det skjer selv rett etter en clean av diskene og ny installasjon av windows.

 

har du nylig installert antivirus els som går for oppdatering?

 

 

Kjører riktignok Norton Internet Security 2012 BETA, MEN problemene med henging / frysing / lag-spikes skjer rett som det er også rett etter installasjon av Windows7, altså før jeg i det hele tatt har fått lagt inn noe særlig fornuftig med programvare inkludert antivirus og brannmur.

 

 

...nå opplever jeg at hele systemet "fryser" seg helt tilfeldig flere ganger om dagen. Det er ikke sånn at ting henger seg og krasjer, men det er akkurat som det er lag-spikes innimellom som gjerne varer i 30sek - 1.5min hvor verken nettsider vil lastes, destinasjoner på maskinen åpnes eller noe som helst. Etter disse 30sek - 1.5min så fungerer alt helt utmerket igjen og det kan gå alt fra 20min til flere timer før det skjer igjen.

 

Har du feks 2TB green harddisk tilkoblet maskinen? Det kan ofte forårsake at ting henger litt.

 

Ingen Western Digital Green Power disker i mitt system nei, men jeg har et RAID6 oppsett med 8x Western Digital RE4 2TB på en LSI MegaRAID 9260-8i RAID kontroller men ser ingen grunn til hvorfor dette skal ha noen innvirkning? Dette RAID-oppsettet har jo også vært endel av systemet i de 6mnd ting har fungert kjempefint.

 

 

Det er vell bare å belage seg på å sette inn en og en disk med AHCI aktivert i BIOS, kjøre nok en HDDErase og legge inn Windows7 på hver enkelt disk og se hvordan det fungerer. Om noen av diskene har de samme symptomene, om ingen har det, alle har det osv osv.. Med 3x disker i RAID0 så holder det jo med at en av diskene er litt "fishy" for at problemer skal oppstå men da er det jo litt rart at en full diagnostic scan med Intel SSD Toolbox ikke rapporterer om noen problemer.

Lenke til kommentar

Bra resultat, synd du er så treig til å boote :tease:

Du "glemmer" alltid å vise hvor mange windows services du har loadet inn :tease:

 

 

Det er jo hvor mye som blir loaded på den tiden som teller, ikkje boote "luft" :p

 

Boote Microsoft.Windows.Thin.PC, tar sikkert ikkje veldig lang tid å boote hvis man stripper denne enda mere...

 

Jeg får vel sette igang å boote litt igjen da :innocent:

 

 

Lenke til kommentar

Det har jeg opplyst flere ganger tidligere, og bootiden denne gangen kom av et RST driverbytte (og litt hell kanskje), alt annet er 100% likt samtlige andre boottester jeg har tatt siste halvåret... Jeg har heller ikke disablet servicer i hytt og gevær, faktisk ingen har jeg disablet, og reglene som ble satt da boottimer ble endel av "benchene" er fremdeles respektert, av meg i allefall... Det du finner fort ut ved å disable servicer, er at dette sinker bootiden dersom underliggende apps, windows eller 3djepart, prøver å starte en disablet service, og setter man den til manuell vil den starte likt som automatisk sålenge noe ber om start av den...

 

Dersom du tror jeg kjører noen slags barebone config, så tar du skammelig feil, det er en kunst å overstyre microsoft devs sine formeninger om hvordan ting skal være, og så ende opp med et resultat som fungerer bedre både i bruk på desktoppen og for bootiden...Mao har jeg en windows som fungere bedre på alt mtp ekstrem allsidig bruk, sammenlignet med orginalen....

Endret av Ourasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sur, jeg prøver bare å fortelle deg at det ikke er servicer man bør fokusere på, det er de som ber om start av disse servicene man må gjøre noe med. Om du setter samtlige servicer på manuell på en normal widows installasjon som er brukt i noen måneder, så vil likevel 40-50+ servicer starte ved boot. Hovedårsaken til dette ligger i windows Task Scheduler, der settes alle systemappsa/logs/events etc. samt 3djepart apps sine start rutiner, hva de skal gjøre og når. Task Scheduler gir på bakgrunn av dette beskjed om å starte den rette servicen...

 

 

Tar du en titt i Task Scheduler-Library-Microsoft-Windows, så finner du en hau av mildt sagt søppel, hvor mer enn halvparten er rene spionprogrammer og overvåking, mens resten er stort sett tull som man overhode ikke trenger å starte ved f.eks. boot, når det starter like kjapt når man trenger det on demand senere... Min modifisering av windows gjør at min utgave "måker fjærlett kald snø", mens orginalen "måker gjennomvåt kram snø"... :whistle:

 

 

Skal jeg lage en guide for alt dette, blir jeg sittende til juletider. Og, det er ikke bare at man skal gjøre ting bedre for OS'et, man må reparere alle feilene med det au, ta en titt i event viewer etter noen ukers bruk, tell så advarsler og feil der som er relatert til windows, tenk så at jeg har fikset alle disse feilene, og aldri har en eneste feil der... Mesteparten av disse feilene logges og diagnoseres ved bla. boot...

Endret av Ourasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er best mellom Marvell 91826gb kontroller og Intel 6gb kontroller? Her får man kanskje svaret:

 

2x Corsair Force GT 120gb Raid-0

 

 

 

Marvell 9182 6gb (x58)

Writeback /------------------------------------------------------------------ Write trough

post-42975-0-36002000-1310293502_thumb.png post-42975-0-73722300-1310294203_thumb.png

 

 

Intel 6gb (p67)

Writeback /----------------------------------------------------------------- Write trough

post-42975-0-13607800-1310293514_thumb.png post-42975-0-99697200-1310294259_thumb.png

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

9182 er jo ikke helt bak mål, svært lik P67 i write through med unntak av seq read hvor den tydeligvis er svært begrenset vs P67.

 

Egentlig fine tall på 9182 med wb, litt lav ved 4K qd1 og ellers er det båndbredden som svikter litt, som ved write through.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...