Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Tror kanskje du eller jeg har misforstått. OCZ bruker forskjellig nand på samme modeller. Agility 3 bruker forskjellig nand med forskjellig ytelse. Før(om det ikke er slik fortsatt, men det skal bli fikset) var det umulig å vite hvilke nand som ble brukt. Men OCZ har lovet å gjøre det mulig å skille dem ve då se på serienummeret(eller et modell nummer).

 

http://www.anandtech.com/show/4256/the-ocz-vertex-3-review-120gb/4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, OCZ har gjort stunts før.

(de solgte Agility 2 med like bra/bedre grade NAND enn Vertex 2 i en kort periode, sterkt misvisende)

 

Saken er at Agility er en "billig-serie", Vertex er og blir toppmodellen og ytelsen skal være bedre enn Agility noe man også ser i alle publiserte tekniske dokumenter.

 

Dette er de offisielle tekniske spesifikasjonene på Agility 3, og ja, de har faktisk begynt å vise ytelsen med ikke-komprimerbare data.

 

post-137664-0-09810800-1308434979_thumb.png

 

Sammenlign så med Vertex 3

 

post-137664-0-23740200-1308435174_thumb.png

 

Jeg vet ikke hva Anand prøver på i linken du viser til men det forandrer ikke de offisielle tallene.

 

Hvis de opererer med forskjellig kvalitet/mengde "die" på samme serie ender de opp med mere rot enn de har i dag, om mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke telle :)

 

Det går nok noen til før man kan begynne å stole 100% på disse apparatene.

 

Jeg har som sagt ikke hatt noen problemer med mine Vertex 3 men var uheldig og oppgraderte 1 stk til 2.06, resten er på 2.02 og der blir de til de har dette under kontroll.

 

Jeg la inn 2.08 på Agility 3 og den fungerer like bra/dårlig som før, den kom med 2.06 :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om denne har vært nevnt tidligere, men Tom's Hardware har en artikkel hvor de har skrudd av en rekke funksjoner og tjenester i Windows 7 for å se om det påvirker hastighet og kapasitet på en SSD.

 

Can You Get More Space Or Speed From Your SSD?

 

Konklusjonen er at det har lite å si for hastigheten totalt sett, bortsett fra å skru av 'Write-Cache Buffer Flushing' på Intel sine SSD-er, hvor det ikke anbefales. Da synker hastigheten dramatisk.

 

Intel%20X25-M%20G2%20CDM%20Write.png

 

 

Når det gjelder kapasitet, kan man frigjøre mange GB ved å følge noen av tipsene. Mange av disse har vært kjent lenge, men ikke testet så systematisk som her (som jeg vet om).

Lenke til kommentar

Jeg begynner å få et veldig irriterende problem på min stasjonære maskin som ikke kan skjønne at relatert til noe annet enn lagringa (SSD).

 

Kjører 3x Intel X25-M 80GB Gen2 i RAID0 på mitt Asus Rampage III Extreme hovedkort, kjører på ICH10R sørbrikka. Ulempen er jo null TRIM-støtte men 3x i RAID0 burde gi såpass med ytelse at det ikke skal være noe problem, dessuten tar jeg en HDDErase og re-installasjon fra tid til annen.

 

Dette har fungert glimrende i over et halvt år noe, helt uten problemer. Men nå opplever jeg at hele systemet "fryser" seg helt tilfeldig flere ganger om dagen. Det er ikke sånn at ting henger seg og krasjer, men det er akkurat som det er lag-spikes innimellom som gjerne varer i 30sek - 1.5min hvor verken nettsider vil lastes, destinasjoner på maskinen åpnes eller noe som helst. Etter disse 30sek - 1.5min så fungerer alt helt utmerket igjen og det kan gå alt fra 20min til flere timer før det skjer igjen.

 

Har forsøkt med HDDErase og re-installasjon, jeg har sjekket om diskene er ok via Intel SSD Toolbox og alt ser tilsynelatende greit ut. Jeg kjører alt av siste drivere, jeg har oppdatert til siste BIOS og jeg har kjørt memtest86+, intel burn test, prime95 og det hele og systemet virker 100% stabilt for utenom disse delay / lag-spikesene som kommer fra tid til annen som er veldig irriterende!

 

Hva tror dere dette kan skyldes, og er det noen måte å motvirke det på?

Lenke til kommentar

Dette har fungert glimrende i over et halvt år noe, helt uten problemer. Men nå opplever jeg at hele systemet "fryser" seg helt tilfeldig flere ganger om dagen. Det er ikke sånn at ting henger seg og krasjer, men det er akkurat som det er lag-spikes innimellom som gjerne varer i 30sek - 1.5min hvor verken nettsider vil lastes, destinasjoner på maskinen åpnes eller noe som helst. Etter disse 30sek - 1.5min så fungerer alt helt utmerket igjen og det kan gå alt fra 20min til flere timer før det skjer igjen.

 

jeg opplever noe av det samme med denne hardwaren. selv om jeg ikke har RAID opplever jeg maneg avd e samme symtomene mellom 5 og 10 minutter etter innlogging på maskinen. Jeg mistenker at det kan være et program som oppdaterer seg som fører til heng på resten av systemet. jeg bruker sjeldent maskinen leger enn 6-8 timer og er mye frem og tilbake på kvelden så jeg har ikek oversikt over om dette er noe som gjentar seg utover dagen.

 

 

edit: rettet link.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Virker jo litt rart om maskinen eller bios lar diskene gå i dvale under bruk? Og som sagt så har jeg ikke hatt dette problemet i over 6mnd, det har kommet nå den siste måneden og det skjer selv rett etter en clean av diskene og ny installasjon av windows.

 

har du nylig installert antivirus els som går for oppdatering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...