Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde ikke du noen m4 på tur?

Ikkje hatt noe særlig tid til å teste, men skal kjøre igjennom noe iometer som jeg gjorde med vertex 3.

 

Akkurat nå så bare føler jeg på dem. Altså ser hvordan de oppfører seg :p

 

Har lekt meg noen dager jeg også og 128GB føles mer riktig enn 256GB.

Det ble litt motsatt av ytelsen på V3 hvor 240 yter mye bedre enn 120GB. (ser bort fra maxio selvfølgelig)

Ytelsen på m4 128GB er så bra at de nesten måtte ha lansert "maxio" for at V3 120GB skulle henge med.

 

128GB yter helt rått på random read så den franske reviewen var rett, merkelig fenomen.

Ser man utelukkende på write er selvsagt 256GB i en egen klasse men den er en pussig skrue.

 

Skal få ut litt AS SSD i løpet av dagen/kvelden om ikke annet men har som sagt ikke raid, enda :)

Lenke til kommentar

Spørsmål ang. SSD og oppsett med IDE/AHCI.

 

SSD'en kjører ikke i RAID, men har 4 andre harddisker som er satt opp med RAID1.

Skal jeg da forandre oppsettet i regedit?

Generelle instillinger:

1. Singel SSD: For alle, husk AHCI i bios, Win7/Vista default settings i Device Manager fungerer utmerket og behøver ikke endres som f. eks. flushing. Har du driti på draget og lagt inn Win7/Vista på IDE mode på din nye SSD så finn denne registernøkkelen med regedit : "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci " og modify denne til "0", etter dette kan du reboote og bytte til AHCI i bios..

I bios er jo RAID valgt istedenfor AHCI.

 

EDIT: I AS SSD Bench scorer den f.eks. kun rundt 70 MB/s på write og 240 MB/s på read. Write er jo dårligere enn f.eks. en av de vanlige harddiskene.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Hadde ikke du noen m4 på tur?

Ikkje hatt noe særlig tid til å teste, men skal kjøre igjennom noe iometer som jeg gjorde med vertex 3.

 

Akkurat nå så bare føler jeg på dem. Altså ser hvordan de oppfører seg :p

 

Har lekt meg noen dager jeg også og 128GB føles mer riktig enn 256GB.

Det ble litt motsatt av ytelsen på V3 hvor 240 yter mye bedre enn 120GB. (ser bort fra maxio selvfølgelig)

Ytelsen på m4 128GB er så bra at de nesten måtte ha lansert "maxio" for at V3 120GB skulle henge med.

 

128GB yter helt rått på random read så den franske reviewen var rett, merkelig fenomen.

Ser man utelukkende på write er selvsagt 256GB i en egen klasse men den er en pussig skrue.

 

Skal få ut litt AS SSD i løpet av dagen/kvelden om ikke annet men har som sagt ikke raid, enda :)

 

Hvilken fransk review? Mener du at M4 er bra på RR? Ikke sett noen review av den enda...

 

Spørsmål ang. SSD og oppsett med IDE/AHCI.

 

SSD'en kjører ikke i RAID, men har 4 andre harddisker som er satt opp med RAID1.

Skal jeg da forandre oppsettet i regedit?

Generelle instillinger:

1. Singel SSD: For alle, husk AHCI i bios, Win7/Vista default settings i Device Manager fungerer utmerket og behøver ikke endres som f. eks. flushing. Har du driti på draget og lagt inn Win7/Vista på IDE mode på din nye SSD så finn denne registernøkkelen med regedit : "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci " og modify denne til "0", etter dette kan du reboote og bytte til AHCI i bios..

I bios er jo RAID valgt istedenfor AHCI.

 

EDIT: I AS SSD Bench scorer den f.eks. kun rundt 70 MB/s på write og 240 MB/s på read. Write er jo dårligere enn f.eks. en av de vanlige harddiskene.

 

Hvilken SSD er det du har og er disse 70mb/s sekvensiellt? At en HDD kan matche noen av de rimligste SSD modellene på sekvensiell skriv, er ikke unormalt, selv om dette gjelder kun ca. 50% av platen på HDD, lengre ut dumper skrivehastigheten mye... HDD er et sted mellom ~55x og ~100x avhengig av SSD modell, svakere enn SSD på radom skriv, som er det som teller for OS...

 

Sålenge du har satt ICH til Raid, så er det lite mer å gjøre enn å få inn rette driver...

Lenke til kommentar

Denne testen.

(bruk chrome så får du den ganske bra oversatt)

 

Det er en ganske god test faktisk :thumbup:

 

Den (128GB) er bedre enn 256GB ved QD1 og faktisk hele veien oppover.

 

Sjekk også siste reviewen fra Anand om die/package/interleaving, nyttig lesestoff som forklarer hvorfor enkelte utgaver yter bedre enn andre.

 

edit:

m4 taper mot C300 ved QD1 men m4/128GB er ganske nært.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

M4 er blant de bedre av nykommerne, men selv med 128gb versjonen med denne boosten, så er den et stykke bak på QD#2-4.. Dessuten liker jeg dårlig at man må ha flaks, forskjellen mellom et godt eksemplar og normal versjonen er jo temmelig vill.... Om ikke alle 128gb versjonene er slik vel og merke...

Lenke til kommentar

Jeg ble som sagt mest imponert over 128GB versjonen og ja, den bør yte likt for alle, dvs langt over spec på rr.

 

Tallene er nærmest snudd opp ned ved QD64, skal legge ut når jeg kommer til maskinen med testene på, blir i ettermiddag.

 

Av disse årsaker ble jeg litt interessert i å finne ut av hvordan 512GB versjonen legger seg i forhold til 128 og 256, har ikke sett noen tester av den enda.

Hvis den yter likt 256GB er førsteinntrykket at jeg klarer meg uten og Intel 320 600GB gjør jobben meget bra i laptoppen.

 

Jeg har 320'en i en UltraBay og etter å ha kopiert inn ca 350-400GB til den ble den faktisk rimelig varm, hadde ikke trodd det men det var nok rett og slett pga kontinuerlig skriving (som er helt unormalt) over lang tid.

 

@johome

Spoileren har ikke noe innhold :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Yepp :thumbup:

 

Den illustrerer godt hvordan 256GB er vs 128GB utgaven.

 

De mulighetene som 25nm gir og ikke minst benytter seg av gjør at 64GB utgaven burde vært sett litt nærmere på.

Sannsynligheten for at den yter som en 128GB er mikroskopisk, die/package->interleaving vil neppe gå opp i det tilfellet.

Jeg kjenner ikke nok til de forskjellige størrelsene som er tilgjengelig for bruk men 25nm er/gir generelt sett større kapasitet.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Nå har jeg 2 stk Crucial 128gb m4 og 2 stk Vertex 3 Max iops 120gb. Driver å teste forskjellen mellom dem :)

 

Har litt lite tid med 2 småunger rundt meg, men skal nok få ut noen tester mellom dem i helga :p

 

Har jo også noen tester av Vanlig vertex 3 120gb.

 

 

Lenke til kommentar

Spørsmål ang. SSD og oppsett med IDE/AHCI.

 

SSD'en kjører ikke i RAID, men har 4 andre harddisker som er satt opp med RAID1.

Skal jeg da forandre oppsettet i regedit?

Generelle instillinger:

1. Singel SSD: For alle, husk AHCI i bios, Win7/Vista default settings i Device Manager fungerer utmerket og behøver ikke endres som f. eks. flushing. Har du driti på draget og lagt inn Win7/Vista på IDE mode på din nye SSD så finn denne registernøkkelen med regedit : "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci " og modify denne til "0", etter dette kan du reboote og bytte til AHCI i bios..

I bios er jo RAID valgt istedenfor AHCI.

 

EDIT: I AS SSD Bench scorer den f.eks. kun rundt 70 MB/s på write og 240 MB/s på read. Write er jo dårligere enn f.eks. en av de vanlige harddiskene.

 

Hvilken SSD er det du har og er disse 70mb/s sekvensiellt? At en HDD kan matche noen av de rimligste SSD modellene på sekvensiell skriv, er ikke unormalt, selv om dette gjelder kun ca. 50% av platen på HDD, lengre ut dumper skrivehastigheten mye... HDD er et sted mellom ~55x og ~100x avhengig av SSD modell, svakere enn SSD på radom skriv, som er det som teller for OS...

 

Sålenge du har satt ICH til Raid, så er det lite mer å gjøre enn å få inn rette driver...

Crucial RealSSD C300 64GB jeg har kjøpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...