Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kommet til den triste konklusjon at jeg heretter ikke ønsker å bruke mer enn maks 2300,- på én SSD enhet (innebærer ikke å kjøpe 2-3 stk til den prisen heller he he). Å bruke over 3000,- på en SSD enhet med forholdsvis sparsom plass, som jeg gladelig har gjort siste 3 år virker som det glade vanvidd for meg nå.

 

Jeg håper derfor sommeren og høsten bringer ennå noen gode prisjusteringer eller rasende gode tilbud i SSD markedet selv om 160GB har sunket bra fra 3500,- som den kostet i starten. Smertepunktet ligger helt klart nå på rundt 2300,- som er samme pris som en SB 2600K koster. For under 4000,- kan man få et nesten komplett råskinn av [email protected] maskin, om man ikke regner med dedikert skjermkort.

 

Jeg får noen små grøsninger når jeg dveler over penger jeg har betalt for SSD siste 3 år, men det har tross alt vært veldig morsomt å være med fra starten i en så viktig og banebrytende fødsel og produktutvikling for personlige datamaskiner. Men heretter må nok lommeboken være litt mer fornuftig på området.

 

Beklager off-topic.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror prisene kommer ned med 25nm, det vi ser nå er standard prissetting basert på nye produkter som har stor etterspørsel, noe som driver prisene opp.

De 34nm SSD-ene som fremdeles er å finne vil muligens holde en høyere pris, ser ut som det bare er Intels 510 som vil kjøre på 34nm i overskuelig fremtid.

 

Det er uansett ingen dramatiske forskjeller fra SSD til SSD, det mest positive er at man nå greit får tak i 512-600GB SSD-er til en overkommelig pris. (alt er selvsagt relativt :))

 

@johome

Ikke godt å si, det var spekulasjoner på om det var Toshibas 32nm som skulle være i 120GB.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
det vi ser nå er standard prissetting basert på nye produkter som har stor etterspørsel, noe som driver prisene opp.

Jupp.

 

Det man ser er først at produktene er ekstremt dyre pga. utviklingskostnader for nye produktområder og lav produksjon, deretter går ikke prisene så rask ned som man kunne håpe fordi etterspørselen øker og prisene holder seg forholdsvis høye selv om produksjon og satsing øker. Det vi venter på er vel fasen hvor vi nærmer oss at utvikling, produksjon og etterspørsel skal jevne seg ut.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, benchmarks viser ofte tall man ikke uten videre kan kople til opplevd ytelse.

11MB/s er > 10x mer enn en HDD kan levere ved QD1 og den skalerer ikke videre, SSDen skalerer et godt stykke videre :)

 

De er bedre med en kjøligere maskin og god batteritid.

Lenke til kommentar

Hadde ikke du noen m4 på tur?

Har de forran meg nå ja :p Hentet dem på fredag :w00t:

 

 

Ikkje hatt noe særlig tid til å teste, men skal kjøre igjennom noe iometer som jeg gjorde med vertex 3.

 

Akkurat nå så bare føler jeg på dem. Altså ser hvordan de oppfører seg :p

 

Kan jo si at det er ikkje elendige ssd'er :yes:

 

 

Lenke til kommentar

Har du ikke prøvekjørt dem i det hele tatt? :)

 

Vi vet vel ca hvordan de yter men 2R0 hadde vært morsomt å se, egentlig mest på onboard men selvsagt på 6Gb/s, Arecaen ødelegger litt ;)

 

Har liggende en del tester av Vertex 3 240GB i diverse raid så det kommer litt etterhvert, jeg har fått det antallet jeg skal ha nå... (siste kom i dag)

Lenke til kommentar

Tja, den er morsom å teste på men det er selvsagt ikke helt sammenlignbart med X58.

Skal bruke en av mine som HTPC etterhvert, den andre vet jeg ikke enda, grei å ha som reserve.

 

Det er bare å begynne å spare til X79 kommer, den blir mildt sagt spennende.

 

Du får slenge ut en AS SSD eller noe så vi får se hvordan den (Arecaen) yter :)

 

Jeg har ikke prøvd Vertex 3 enda på Arecaen men det kommer...

Lenke til kommentar

netshop og ps har vertex 120 max iops på lager så benyttet anledningen til å bestille en, kommer tilbake med benchmarks. blir min første ssd så er litt usikker på hva jeg kan forvente.

 

 

dette blir på en p8p67 pro 2600k er det noe annet en achi jeg må være ops på av bios instilling og anndre instillinger?

 

har dårlig erfaring med ocz både når det gjelder minne(ram) og strømfosyning så er litt redd for at jeg har gjort et dårlig valg, men det får tiden hvise, en ting er sikkert at jeg kommer til å ha lav terskel med å benytte angreretten for å si det slik og heller gå for intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...