Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

Problemet var ikke å ta skjermbildet men å få lagret i mspaint eller annet program for den saks skyld. Jeg bruker forøvrig også det meget gode og gratis Winsnap til skjermskudd i XP, Vista og Win7 32/64.

Problemet der var at TEMP området var borte siden disken var formattert, noe Win7 likte dårlig og håndterte ennå dårligere :)

Kjører en ny AS SSD på ICH10R/X58 v8.0.0.1038 nå Ourasi og legger ut bildene.

EDIT:

Ser ut som resultatet kan bli noe bedre nå, men spørs om den kommer over 227. Neste steg er å legge inn ny Option Rom og teste igjen. Deretter kjører jeg HDDErase og ny test igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet var ikke å ta skjermbildet men å få lagret i mspaint eller annet program for den saks skyld. Jeg bruker forøvrig også det meget gode og gratis Winsnap til skjermskudd.

Problemet der var at TEMP området var borte siden disken var formattert, noe Win7 likte dårlig og håndterte ennå dårligere :)

Kjører en ny AS SSD på ICH10R/X58 v8.0.0.1038 nå Ourasi og legger ut bildene.

Siden du har gammel FW, så er GC fullstendig anonym på denne, og takler dårlig mye bruk og lite ledig plass, så dine scores rimer med hvordan gammel FW fikk redusert ytelsen ekstremt...

PS: Det har liten hensikt å stresse med Option ROM sålenge du kjører den i AHCI, selv om AHCI delen også oppdateres så er denne allerede optimal mtp ytelse. Det er først med Raid du tjener i bøtter og spann både på ytelse og bugfixes med ny O-ROM..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Fikk 220 på ICH10R nå, legger ut bildene i denne posten, brb.

X25-M80GB G1 (FW 045C8510)

Bruk i 3-4 måneder til data/temp/spill uten å kjøre HDDErase.

AS SSD @ X58 Marvell 6320 ACHI med Option Rom 3.1.0.12 (.20 er nyeste)

post-38451-1255223575_thumb.png

AS SSD @ X58 ICH10R ACHI med Option Rom 8.0.0.1038

post-38451-1255223675_thumb.png

4K-64 read virker å være bedre på Marvell SAS kontrolleren enn ICH10R, men det kan være Option Rom. Dog er jo Seq-read elendig på Marvell ift. ICH10R. Også mye høyere latency på Marvell enn ICH10R.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ihht AS SSD er read bedre totalt sett på Marvel men write er dårligere.

Har du noen innstillinger på Marvel SAS "kontrolleren" som går på Write Back?

edit:

Uansett er det tall på Vertex nivå :p

Du bør definitivt oppgradere FW og kjøre HDDerase.

Du kan prøve å kjøre ATTO noen ganger for å se om det hjelper.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Ihht AS SSD er read bedre totalt sett på Marvel men write er dårligere.

Har du noen innstillinger på Marvel SAS "kontrolleren" som går på Write Back?

edit:

Uansett er det tall på Vertex nivå :p

Du bør definitivt oppgradere FW og kjøre HDDerase.

Du kan prøve å kjøre ATTO noen ganger for å se om det hjelper.

Det var vel lite å hente på slike øvelser mtp gammel FW, jeg ville garantert satset på HDDErase... Jeg kjenner jeg blir litt "uvel" når jeg ser en X25 yte så dårlig :innocent:

Lenke til kommentar

Hehe, japps jeg synes det var en artig kuriøsitet med en Intel som er så nedskrotet at den yter så dårlig.

Nå har jeg kjørt inn din modifiserte 0601 bios og verifisert at Intel Option Rom er oppdatert. NB! en ting jeg merket meg er at med din bios må jeg trykke DEL for å komme inn i bios og før var det F1. En artig liten sak :p. Kjører AS SSD på ny nå før HDDErase og legger ut i denne post.

EDIT:

Denne harddisk\device feilmeldingen kom tilbake etter oppgradert option rom, selv om TEMP eksisterer og fungerer. Lar det gå litt og ser. Kjører en test igjen nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dine er bedre over hele linja med store marginer enkelte plasser med to unntak.

Vista Startup er relativt like

Media Player er bedre på min men ikke mye.

Application loading er marginalt bedre på min.

Skal prøve litt til, kan være IATA87 som jeg kjører men mener jeg fant ut at den var best etter litt testing.

Lenke til kommentar
Dine er bedre over hele linja med store marginer enkelte plasser med to unntak.

Vista Startup er relativt like

Media Player er bedre på min men ikke mye.

Application loading er marginalt bedre på min.

Skal prøve litt til, kan være IATA87 som jeg kjører men mener jeg fant ut at den var best etter litt testing.

Tror IATA87 normalt er best. Du tester disse uten OS på dem? Med og uten OS er jo ekstrem forskjell på Vantage, og uten at jeg skal si det helt sikkert, så virker det som om din ICH10R funker bedre på 128kb stripe enn min, mens min kanskje er like mye bedre på mindre stripe. Benchene lever sitt eget liv :thumbup:

Theo343: For allt annet enn Vantage er 128kb best, men det er bittesmå marginer, der det dras nytte av liten stripe(16-32kb) er forskjellene til tider enorme målt mot 128kb, mens 128kb ofte bare slår liten stripe med ubetydelige tall der det ikke dras nytte av liten stripe.... Med Intel SSD'ene har man mange valg, det er sikkert...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg bruker normalt sett mye mindre stripe size, har 8KB på ett av raid-0'ene på LSI kontrolleren og det går så det hyler.

Skal se om jeg orker å ta det ene settet ut og prøve på Vantage men det blir ikke denne helgen, kanskje neste helg.

Kanskje jeg skal prøve en runde med 9.x. (var det som var på P55 cd'n)

edit:

Theo,

Du kan prøve deg frem men de fungerer godt på ICH10R fra 32KB og oppover.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Jeg bruker normalt sett mye mindre stripe size, har 8KB på ett av raid-0'ene på LSI kontrolleren og det går så det hyler.

Skal se om jeg orker å ta det ene settet ut og prøve på Vantage men det blir ikke denne helgen, kanskje neste helg.

Kanskje jeg skal prøve en runde med 9.x. (var det som var på P55 cd'n)

edit:

Theo,

Du kan prøve deg frem men de fungerer godt på ICH10R fra 32KB og oppover.

Du testet uten OS på disse 2 G1 i Raid0, kan ikke se at du har svart, men nå svirrer jeg mellom kjøkken og dataen, så noe kan gå tapt i matlagingen :D

Lenke til kommentar

Nei det er ikke OS på disse.

Du får passe på maten :)

Ser frem til å få en kjøler så jeg kan sette maskinen i permanent klokk, 3.4-3.6 er lavt.

Justerte BCLK litt opp og minnet litt ned men det gav merkelig nok stort utslag på Media Center. (for mye utslag til at det er tilfeldig)

Lenke til kommentar
Nei det er ikke OS på disse.

Du får passe på maten :)

Ser frem til å få en kjøler så jeg kan sette maskinen i permanent klokk, 3.4-3.6 er lavt.

Justerte BCLK litt opp og minnet litt ned men det gav merkelig nok stort utslag på Media Center. (for mye utslag til at det er tilfeldig)

Ok, da skjønner jeg... Forskjellen med og uten OS på Intel G1 er så mye som 10k på singel SSD. Min score er med OS, men så henter jeg veldig mye på at jeg "kjenner" Vantage... Jeg kunne fått deg over 80k på et blunk om jeg var i det snille hjørnet :D

Det ble andre boller etter HDDErase :) . Kjørte forøvrig HDDErase fra SATA DVD som gikk helt fint. Skal dog ikke teste FW fra SATA DVD, klok av skade.

Jau, det blir en annen verden etter HDDErase :w00t:

Lenke til kommentar

Hmmm, er du ikke snill da :)

(neida, du må få ha noen av rekordene)

Kjørte en AS SSD med samme oppsett som over og fikk 687 så da kommer jeg inn på den lista også.

(2x X25-M 80GB G1, raid-0 128KB stripe size W7 Pro x64)

post-137664-1255228290_thumb.png

Satte i gang en ny AS SSD uten WBC rett etterpå og da skjedde det noe merkelig, seq write er nede i under 1MB/s as we speak og ser ut til å ta en evighet, må nok bare boote for ellers blir det morgen før den er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...