Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forresten, hvordan er det med TRIM støtte på AMD plattformen? Må man bruke standard Microsoft driver (msachi)? Eller har AMD egne drivere som fungerer? Skulle gjerne oppdatert bloggen med litt informasjon blush.gif

AMD har støttet T.R.I.M siden catalyst 10.9 på SB8xx brikkesettet. Når det gjelder SB7xx så er jeg ikke sikker.

 

Litt info om dette finner du her og her.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Ja det var det jeg også syntes. Er det noen quick fixes for dette?

 

Btw disken er ca 50% full

 

Dersom det ikke retter seg etter litt bruk og nye AS SSD tester, kan du jo prøve å slå av/disable sparemodusene i bios (C1E modes o.l.), 4kb testene blir lave om CPU throttler ned siden disse krever veldig mye CPU kraft. Sparemodusene har en stygg tendens til å feile litt på dette området...

Lenke til kommentar

Hei,

I går tok min 3 år gamle MacBook Pro (Non-unibody) 2,5GHz kvelden.

 

Hadde planer om å kjøpe ny MacBook Pro når skattepengene kjem i juni, men må framskyves litt Frister veldig med SSD, men det er veldig dyrt og liten plass, føler eg.

 

Spørsmålet er:

 

1. Bør eg bestille med vanlig 500GB/7200RPM fra Apple Store, og heller oppgradere sjølv?

2. Står mellom ca 120GB/256GB. Føler det er liten plass. Kva bør ligge på SSD disken? Sjølvsagt OSet, men musikk, spill, programmer osv? Kva bør eg eventuelt ha på ein ekstern disk, for best ytelse?

 

William

Lenke til kommentar

Prioritering av SSD plass går som følgende:

OS (ca 15-20GB)

Core apps + pagefile + aktive dokumenter (ca 5-10GB)

mest brukte spill og resten av programmer (typisk 5-40GB)

mest hørt musikk og resten av spill som er i bruk (10-50GB)

resten av musikk i spillelister i bruk, og andre ting som er kjekke å ha uten å dra med seg ekstern lagring, som f.eks. de neste par episodene av en TV serie du følger med på om du ser disse mens du er på laptopen. (resten av ledig plass minus 10% av total kapasitet som tommelfingerregel)

 

På min laptop har jeg OS W7 64Bit ultimate (15GB), Core apps (3GB), aktive dokumenter (<1GB), et par retro LAN spill (2GB), Ekstra programmer (2GB), og mest hørt musikk (1GB) + spotify temp (1GB). Det gir meg ca 6GiB ledig på en 32GB SSD, og jeg bruker 1-3GB til temp serier eller filmer jeg kan se når jeg er på farta.

 

EDIT: siden apple kun gir TRIM til egne SSDer kan det være aktuelt å gå for en 120GB SSD med den nye, dersom pristillegget ikke er mer enn 50% over markedspris for gode SSDer av samme kapasitet.

Med mindre du har en diger programpakke og mange spill, eller driver med arbeid på store mediefiler (eller tilsvarende store filer) ser jeg ikke noen grunn til å anbefale over 120GB. Trenger du mer lagring etter hvert er en ekstern 2,5" HDD grei nok å ha med.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for flott og utfyllende svar!

 

Ser ut som om det blir å bestille ein 120GB SSD fra OWC i tillegg til eit kabinett til den disken eg bestiller som standard til Macen (500/7200 eller 750/5400?). Det virker nemlig som om Apple har inkludert TRIM støtte til dei nyaste modellene av MacBook Pro: LINK om eg har forstått linken korrekt.

 

William

 

EDIT: Vil det bli problemer å kjøpe en SSD med SandForce ved bruk av TRIM, evt trenger eg TRIM ved bruk av SSD med SandForce?

Endret av Wackee
Lenke til kommentar

TRIM er kjekt å ha for alle SSDer som støtter det. SSDen du tenker å kjøpe er så og si identisk med Corsair Force og OCZ Vertex 2. Om du får en god pris på den er det et greit kjøp, om du finner Crucial M4 eller Intel 320 til samme pris er de også gode kjøp.

Jeg vil anbefale å gå for 750GB 5400RPM om prisen er lik 500GB 7200RPM. For ekstern lagring har ikke RPM noe særlig å si, spesielt ikke over USB2. Eksterne 2,5" kabinetter koster bare et par hundrelapper.

Lenke til kommentar

Ser ut som om det blir å bestille ein 120GB SSD fra OWC i tillegg til eit kabinett til den disken eg bestiller som standard til Macen (500/7200 eller 750/5400?). Det virker nemlig som om Apple har inkludert TRIM støtte til dei nyaste modellene av MacBook Pro: LINK om eg har forstått linken korrekt.

 

Pristillegget for å endre fra HDD til SSD er jo veldig lite om du kjøper gjennom Apple? Jeg vil sterkt anbefale deg å kjøpe SSD fra Apple slik at du får garanti og TRIM.

Lenke til kommentar

Ser bra ut ja, får teste litt utover uken på LSI kontrolleren, selv om det er C300 man burde hatt flere av mtp IOPS.

Vertex 3 gir bra båndbredde men C300 er og blir en liten klassiker bla pga ekstremt bra ytelse ved lav QD.

Jeg håper de får tweaket litt på fw på m4, den virker litt skuffende vs C300 på de tingene man har mest igjen for.

(man sitter i store trekk igjen med et race på sekvensiell ytelse med introduksjonen av 25nm)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...