Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

Mener jeg fikk 5k lavere i Win7 i Raid0, så kan nok tenkes at Win7 er litt slapp i fisken sammenlignet med Server 2008... Alle Vantage testene mine er fra Server 2008 64bit..

La deg i allefall inn på lista, så da er du med selv om du sikkert kunne tenkt deg en plass høyere :whistle:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 2008 på en arbeidsstasjon så jeg kan prøve det ved en annen anledning.

Her er Vantage på Vertex 250. (den er rimelig full så resultatet er deretter)

post-137664-1255215790_thumb.png

Den var uansett bedre enn 60GB'rn.

Legger de andre testene i denne posten.

CDM

post-137664-1255216172_thumb.png

AS SSD

post-137664-1255217124_thumb.png

(litt dårligere enn 120GB ser jeg men den er som sagt nesten full)

Merkelig at QD64 slår negativt ut!

iometer

Resultat read 16237.03, write 2208.60, workstation 3633.09

Random read

post-137664-1255218343_thumb.png

Random write

post-137664-1255218367_thumb.png

Workstation

post-137664-1255218390_thumb.png

Det ble med andre ord de første resultatene som ble stående.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Begynner å bli smålei firmware og bios tull nå.

- Kjørte først en AS SSD bench på 80GB G1 på Marvell 6320 på HK (SSDen har kjørt på den noen måneder som data/spill/temp etc), uten HDDErase og fikk 227.

Tenkte så jeg skulle oppdatere bios og sette den på ICH10R istedet for å se om det bedret resultatet. (stod da på Marvell SAS i SATA mode)

- kjørte P6T6 bios oppdaterng med oppdatert Intel Rom, rebootet.

- Valgte "F1 Setup" og gikk inn i bios for å sette alt til auto og se at ting var ok.

- Rebootet og fikk blåskjerm i Win7

- Gikk inn i bios igjen og så at ICH10R(som HDD/Win7 booter fra) var satt til IDE (naturlig forklaring til blåskjerm), satt den til ACHI igjen og rebootet.

Nå henger den på Post rett etter Marvell SAS kontrolleren er ferdig på skjermen. Deretter henger alt, kommer ikke inn i bios. Eneste jeg kommer inn i er Marvell sin bios som jo ikke gir meg noe.

- Forsøkte å koble fra Intel disken på Marvell kontrolleren, samme problem.

- Forsøkt med strøm av og div. Og denne maskinen skal ha en kræsjfri bios...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo,

Merkelig, Asus er ikke det det var en gang ser det ut som.

Du får prøve å kople fra så mange "disker" som mulig og få maskinen opp å gå igjen og deretter kople til en og en disk og se når det feiler. (hvis det ikke er det du har prøvd allerede da)

Så lenge du ikke har rørt boot disk oppsettet skulle jo dette være plankekjøring.

Lenke til kommentar

Har ikke rørt noe her og som sagt så henger maskinen etter Post, man kommer ikke inn i Bios engang og det skal man kunne selv om bootdisk oppsettet var rørt. Jeg kom aldri så langt som å prøve SSDen på ICH10Ren, da maskinen ikke fungerer etter Bios oppdatering som gikk helt OK på status.

Men det er like før jeg tar fly til Asus og trer hovedkortet ned i halsen på dem. Dette er tredje gang på et halvt år at jeg har alvorlige problemer av uant art med dette kortet fra Asus.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis du har oppsettet på klokking etc i hodet kan du prøve å resette cmos.

Hva bruker du onboard Marvel SAS kontrolleren til, kan du ikke prøve å disable den?

Ourasi,

Nicket mitt begynner å bli repeterende i første post, tror jeg må bytte snarrt. :p

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Har ikke rørt noe her og som sagt så henger maskinen etter Post, man kommer ikke inn i Bios engang og det skal man kunne selv om bootdisk oppsettet var rørt. Jeg kom aldri så langt som å prøve SSDen på ICH10Ren, da maskinen ikke fungerer etter Bios oppdatering som gikk helt OK på status.

Men det er like før jeg tar fly til Asus og trer hovedkortet ned i halsen på dem. Dette er tredje gang på et halvt år at jeg har alvorlige problemer av uant art med dette kortet fra Asus.

Som Asus eier, skyr jeg Auto som pesten, den har medført mye slit med flere hoverdkort etter flash o.l., du har min dypeste sympati.... Prøv å manuellt sette de rette instillingene og disable allt du kan av kontrollere o.l. er det eneste tipset jeg kan gi siden jeg ikke kjenner ditt hovedkort.

Personlig irriterer jeg meg grønn over at Asus enda ikke har fixet pisset med at den stanser og klager på CPU multi på QX9650 når jeg har den på 10 istedenfor 9 etter en kald boot. Nå er det ikke ofte jeg kaldbooter, men det er like irriterende hver gang....

Lenke til kommentar
Hvis du har oppsettet på klokking etc i hodet kan du prøve å resette cmos.

Hva bruker du onboard Marvel SAS kontrolleren til, kan du ikke prøve å disable den?

Ourasi,

Nicket mitt begynner å bli repeterende i første post, tror jeg må bytte snarrt. :p

Hehe, ja du har for mange SSD'er.... Men det er bare flott å få så mange forskjellige merker og typer som mulig, så får en bare være overbærende med at det er en person som eier nesten alle sammen... :D

Lenke til kommentar

Anvil:

Siden jeg måtte RMA min forrige 80GB G1 etter å ha flashet den på ICH10Ren på dette hovedkortet så har jeg kjørt den jeg fikk tilbake på Marvell SAS kontrolleren. Det har gått fint lenge. Men som sagt får jeg ikke disablet Marvell kontrolleren når jeg ikke kommer forbi POST og inn i Bios :)

EDIT:

Ser ut som jeg klarte å få liv i maskinen nå med jumper cmos-resett. Feilen kan ha vært at Marvell kontrolleren ble satt til Raid i system biosen istedet for legacy, men at det skal skape så store problemer virker bare merkelig. Nå står den til legacy igjen.

EDIT2:

Ourasi, vet du hvordan jeg kan sjekke at Intel Option Rom faktisk er oppdatert?

NB! Tror jeg fant det i Intel Matrix Storage Console...

8.9.2.1002 er siste?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hehe, ja du har for mange SSD'er.... Men det er bare flott å få så mange forskjellige merker og typer som mulig, så får en bare være overbærende med at det er en person som eier nesten alle sammen... :D

Har satt inn Vertex 120 nå så den kommer om en stund.

Har alt for mange SSD'er men det tyder jo på at det er verdt å bytte.

De har vært verdt hver eneste krone men 80GB G1 er litt små så de går nok til andre formål etterhvert. (blir nok boot "disker" av dem snart)

Lenke til kommentar

Ourasi:

Siden jeg måtte RMA min forrige 80GB G1 etter å ha flashet den på ICH10Ren på dette hovedkortet så har jeg kjørt den jeg fikk tilbake på Marvell SAS kontrolleren. Det har gått fint lenge. Men som sagt får jeg ikke disablet Marvell kontrolleren når jeg ikke kommer forbi POST og inn i Bios :)

EDIT:

Ser ut som jeg klarte å få liv i maskinen nå med jumper cmos-resett. Feilen kan ha vært at Marvell kontrolleren ble satt til Raid i system biosen istedet for legacy, men at det skal skape så store problemer virker bare merkelig. Nå står den til legacy igjen.

EDIT2:

Ourasi, vet du hvordan jeg kan sjekke at Intel Option Rom faktisk er oppdatert?

Jau, bare sett SATA til Raid på ICH og reboot, press del for å gå inn i biosen igjen og legg merke til øverste linje på Intel Matrix Biosen før du går inn i biosen, øverst på Intel Matrix post vinduet står versjonen..

PS: Nytter ikke å se det i windows Theo343, du må se det på post til Intel Matrix, siste er v8.9.0.1023, og denne har ingen bugs slik som IATA Storage Manager, og er den siste og beste Option ROM til ICH....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ok, takker, sjekker det straks. Kjører nå en AS SSD for med på ICH10R for å se om den gjør det bedre der enn på Marvell 6320 SAS. Kan se ut som jeg faktisk får en god del bedre tall på ICH10R, som jo er interesant. Dog muligens dårligere 4K tall, men poster begge bildene straks.

EDIT:

Hmm jeg fikk faktisk svakere tall:

ICH10R/X58 i ACHI = 211 (option rom viste seg å være 8.0.0.1038)

Marvell6320SAS/X58 i SATA/ACHI = 227

Windows 7 Ultimate 64-bit RC. Skal sjekke Intel Option Rom.:

EDIT:

Dette er uten HDDErase og godt brukt i mange måneder til data/temp/spill.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vantage på Vertex 120GB, ICH10R

post-137664-1255221084_thumb.png

Det er det beste på Vertex så langt, det er ikke lenge siden den var "renset" og det er vel rundt 100GB ledig på den.

Kjører CDM på den ser ut som det er det eneste som mangler.

Ourasi,

Du har ført opp 250GB'rn som 64GB :) på CDM, du ser hvilken som er feil.

edit:

CDM

post-137664-1255222245_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Vantage på Vertex 120GB, ICH10R

post-137664-1255221084_thumb.png

Det er det beste på Vertex så langt, det er ikke lenge siden den var "renset" og det er vel rundt 100GB ledig på den.

Kjører CDM på den ser ut som det er det eneste som mangler.

Ourasi,

Du har ført opp 250GB'rn som 64GB :) på CDM, du ser hvilken som er feil.

Du har vel ikke kjørt Boottimer eller Crystal(?)

Er allerede rettet det med 250gb:)

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ok, takker, sjekker det straks. Kjører nå en AS SSD for med på ICH10R for å se om den gjør det bedre der enn på Marvell 6320 SAS. Kan se ut som jeg faktisk får en god del bedre tall på ICH10R, som jo er interesant. Dog muligens dårligere 4K tall, men poster begge bildene straks.

EDIT:

Hmm jeg fikk faktisk svakere tall:

ICH10R/X58 i ACHI = 211

Marvell6320SAS/X58 i SATA/ACHI = 227

Windows 7 Ultimate 64-bit RC. Skal sjekke Intel Option Rom.:

EDIT:

Dette er uten HDDErase og godt brukt i mange måneder til data/temp/spill.

Er dette da med gammel FW eller med den nye 8820 versjonen? Og hvor full er den?

Det er temmelig langt fra det den burde være, hadde satt pris på å sett begge bildene av AS SSD :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjørt FW update på X25en og Intel Option Rom viste seg å være 8.0.0.1038. Jeg skal kjøre AS SSD på nytt på Intel da mspaint merkelig nok nektet meg å lagre skjermskuddet.

EDIT:

Jeg har ekstremt merkelig oppførsel på maskinen nå. Jeg får ikke lagret noe som helst fra mspaint på HDDene. Nå står den bare og henger. Jeg har 3xHDD, 1xDVD og 1xG180GB på ICH10R.

Når jeg skal starte AS SSD sier den også

jusched.exe - no disk

There is no disk in the drive. Please insert a disk into drive \Device\harddisk4\DRM

*klø seg i hodet*

Viste seg å være uansett program jeg startet og var relatert til TEMP mappen tror jeg. Rebooter for å sjekke nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg har ikke kjørt FW update på X25en og Intel Option Rom viste seg å være 8.0.0.1038. Jeg skal kjøre AS SSD på nytt på Intel da mspaint merkelig nok nektet meg å lagre skjermskuddet.

Du har altså ikke brukt en av mine bioser da eller? Tror alle på post#2 er med siste, og mener bestemt at den versjonen du nevner er standard på det hovedkortet du har. Kjører du en backupbios tro? Den har vel fremdeles den gamle lagret vil jeg tro...

Hovedkortet ditt har sikkert hoppet til en backup etter alle problemene du hadde tidligere, så du må nok knote litt til for å få brukt den nye du flashet med...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Asus har fungert greit for meg men gikk litt lei etter noen P5Q som tapte seg fort etter klokking, var ikke cpu eller ram det var noe galt med. (har fremdeles 2 som er helt OK men de lar seg faktisk ikke klokke ned, da booter de ikke :))

Jeg har prøvd Gigabyte i det siste og de har fungert utmerket enn så lenge.

Theo,

Har du ikke Vista eller W7?

Der har du Snipping Tool som er perfekt til å grabbe skjermbilder med.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...