Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Pesaroso: Du trenger ikke noen ekstra kontroller til bare en en disk , selv om det er et eldre hovedkort du kjører.

 

Bare se på ytelsen som kommer fra Intel 80GB g2 på ICH7 (ASUS P5WDH) i min KonePC :)

 

 

 

Denne disken har vært i bruk siden høsten 2009 og viser nå bedre ytelse enn da den var nyinstallert. Jeg vet ikke helt hva dette skyldes, men jeg var nødt til å reinstallere msahci-driveren etter å ha prøvd testing med andre drivere. Systemet her kjører Intels Toolbox ukentlig og har noen enkle tweaks aktivert men har ellers ikke noe overklokking eller annet som trekker opp.

 

edit: leif

Endret av torfinns
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aaah, så nice! Tusen takk for svarene dine! :D Så kontrollere er for RAID-oppsett da?

 

Hva mener du med å installere msahci-driver? Er det ikke bare å gå i regedit å endre "Start"-binæren i msahci til 0, og reboote? Må man ha en egen driver? :o

 

Hjertelig takk! Skal sjekke om det er noen nye firmware-updates til den nå, en måned siden sist jeg sjekket! :)

Lenke til kommentar

Det er ikke gode tall, men det er greie tall.

 

Hvis du er opptatt av høye tall i benchmarks så hopper du over denne foreløpig, kan hende den bedrer seg med ny firmware.

 

For de som ikke er opptatt av benchmarks vil ytelsen være fenomenal i forhold til HDD.

Lenke til kommentar

Men dette med kontrollere, at det ikke er vits.. SSD kjører jo opptil 6Gbit, mens vanlig SATA-innganger på PC-en kjører jo på 3. Er det veldig veldig mye å hente på å kjøpe kontroller som tar 6Gbit, eller er jeg på jordet? Tenker på min C300 med mitt "gamle" Asus P5Q-hovedkort :D

Lenke til kommentar

Det var mulig tidligere men i den siste Toolboxen har de fjernet den muligheten, sikkert pga problemer.

 

Jeg har benyttet meg av det flere ganger uten noen problemer.

 

Det enkleste du gjør er å oppdatere SSDen når den er tilkoplet en annen PC som en sekundær enhet.

(husk at det må være AHCI og at man helst bør ligge unna RST 10.x serien i SF sammenheng)

Lenke til kommentar

Men dette med kontrollere, at det ikke er vits.. SSD kjører jo opptil 6Gbit, mens vanlig SATA-innganger på PC-en kjører jo på 3. Er det veldig veldig mye å hente på å kjøpe kontroller som tar 6Gbit, eller er jeg på jordet? Tenker på min C300 med mitt "gamle" Asus P5Q-hovedkort :D

 

Som det vel har blitt påpekt tidligere (som Anvil ikke uttrykte helt klart) : Forskjellen er veldig liten og er ikke verdt investeringskostnad med mindre du skal kjøre opp flere disker i RAID. Som også nevnt før, det er mest under sekvensiell les du vil miste noe, men om du leser fra disk med 300MB eller 440 MB i sekundet spiller ikke så så stor rolle. Sammenlignet med at du faktisk vil ha samme ytelse på 4KB random les/skriv.

 

Rett meg om jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg nevnte det i desember, men jeg er ganske sikker på at jeg satt en PCMark Vantage verdensrekord for AMD single socket med 4R0 C300, og når jeg sjekket Phenom II x6 og x4 ligger jeg fortsatt på topp, med Anvil noen få hundre poeng bak.

 

Link til post på XS med mer info: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=4734012

 

EDIT: er det noen her som har 2600K og 2-4 SSDer i RAID-0? Kjøre en suite og sammenligne?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Gode tall det.

Et kjapt søk viser SteveRo holder 2600K rekorden på 33271 PCmarks, ikke full suite, så det er uvisst hva slags lagring han brukte, men jeg vil tippe Areca med RAMdiskene hans. Om jeg ikke husker feil har han også en fasekjøler som holdt 980x i område -50C, men det står "processor clock 3403 MHz"... http://3dmark.com/pcmv/411134

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Basert på innsatsen er tallene greie ja :), ingen tvil om at SNB er en stor oppgradering i forhold til Nehalem.

 

Skal se om jeg tar en runde med litt mer innsats og med litt andre/bedre SSDer.

Jeg kunne ha kjørt med noen C300 64GB men de blir en flaskehals ved skriving, alle C300 256GB jeg har er opptatt for tiden men de hadde vært de mest interessante.

 

hmmm, når jeg tenker meg om har jeg jo noen X25-E som burde fått lekt seg litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...