Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Ja, tallene dine er lave. Hvilket chipset har du? Og har du aktivert strømsparefunksjoner?

Edit: og ingen grunn til å unnskylde, du fant riktig tråd ;)

 

 

Jeg har et ASUS P7P55D-E hk, mener dette har Intel sitt P55 Express chipset. Kan ikke se at jeg har noe strømsparing på (sjekket under power options i kontrollpanel - viste balanced, kan jo ha sett feil plass :blush:, er helt ny på dette)

 

Og takk for raskt svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lastet ned fra intel direkte da jeg ikke forstod hvordan jeg skulle bruke filen som var linket til i post 2. Skal reboote og sjekke bios så gjør jeg en ny bench og poster resultatet.

 

Edit:

 

Har nå sjekket i bios, kunne ikke se at noen strømsparealt var aktivert. Men oppdaget at Marvel storage controller stod som IDE og ikke AHCI (vet ikke om dette gjør noe?) SATA står som AHCI. Når jeg skulle restarte etter å installert RST driverne fikk jeg 3X blåskjerm av en eller annen grunn. Måtte derfor gjenopprette får å komme inn i windows. Når jeg kjørte bench igjen nå var det ingen fornadring (ikke overraskende da restore fjernet RST driverne).

Endret av Conkey
Lenke til kommentar

HAr sikkert køddet det passelig til på maskinne min nå, men etter en bios oppdatering klarte jeg endelig å installere RST driverne uten tull med blåskjerm. Resultatene ble imidlertid ikke slående bedre. Kan dette skyldes Marvel controlelren i BIOS som står på IDE? Kan jeg få bedre effekt om jeg kobler disken til 6GB SATA port? Står nå i port 1 i hk.

 

Første bench

post-155226-0-81812200-1295548638_thumb.png

 

Andre bench

post-155226-0-12887300-1295548646_thumb.png

Lenke til kommentar

Må nesten slenge meg på i denne tråden nå som jeg har gått til anskaffelse av SSD.

 

Jeg har kjørt noen benchmarks og har oppdaget at Write er under halvparten av det den burde være;

 

CrystalDiskMark:

post-27516-0-65108400-1295718522_thumb.jpg

 

AS SSD:

post-27516-0-29587300-1295718529_thumb.jpg

 

ATTO:

post-27516-0-92509100-1295718535_thumb.jpg

 

CPU er en i5-2500, HK er P8P67 EVO. SSD-en skal være installert på AHCI (AHCI er default i følge manualen til HK) og på 6 Gb/s SATA port.

 

Noen tips til å forbedre Write?

Endret av Pytagoras
Lenke til kommentar
Jeg har kjørt noen benchmarks og har oppdaget at Write er under halvparten av det den burde være

post-27516-0-65108400-1295718522_thumb.jpg

SSD-en skal være installert på AHCI (AHCI er default i følge manualen til HK) og på 6 Gb/s SATA port.

 

Noen tips til å forbedre Write?

Write er der den burde være. x25-M 80GB skriver ca 70-90MB/s sekvensielt, og lavere 4KB random.

 

Siden 4KB random er lavere enn 4KB random QD 32 for les er det tydelig NCQ er aktivt (som betyr du har AHCI).

 

Med en 3Gbps SSD er det sansynligvis like greit å ha den i 3Gbps portene. Jeg har ikke sett tester på om det er ytelsesforskjell mellom portene for 3Gbps enheter.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

 

Write er der den burde være. x25-M 80GB skriver ca 70-90MB/s sekvensielt, og lavere 4KB random.

 

Siden 4KB random er lavere enn 4KB random QD 32 for les er det tydelig NCQ er aktivt (som betyr du har AHCI).

 

Med en 3Gbps SSD er det sansynligvis like greit å ha den i 3Gbps portene. Jeg har ikke sett tester på om det er ytelsesforskjell mellom portene for 3Gbps enheter.

 

Alright. Så på Anvils resultater der Write lå en del høyere, men ser nå at det er 160GB-utgaven.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Lurer på hva som kan være feil med min C300 128GB. Den har vært litt sluggish de sistedagene, med mye tregere respons enn hva jeg er vant med. Den har brukt veldig lang tid på oppgaver den tidligere brukte bare noen få sekunder på. Snakker her om loading av brett i COD:BO, og utpakking av .rar filer. Har bare denne harddisken i maskinen min da resten er lagret på eksterne disker rundt om i huset. Legger ved 2 bilder som forklarer mye av min erfaring.

 

806553.jpeg

806546.jpeg

 

Noen som har sett slike resultater før og vet hva som kan være feil?

Lenke til kommentar

Tallene dine er typiske for hva som skjer om du kjører en "torture test". Ting tyder på at du enten har benchet SSDen alt for mye med random writes (CDM er ikke lur å bruke på SSDer som har høy random write pga dette), eller har et særdeles hardt bruksmønster.

For å få ytelse tilsvarende ny kan du kjøre en HDD erase og legge tilbake det som er på den fra image, men om du ikke identifiserer kilden kan dette skje igjen.

Lenke til kommentar

Hmm, nå har jeg kun brukt maskinen som vanlig siden sist gang jeg postet her inne. Det er ca en måned siden nå, og bruken har vært ganske normal i min hverdag, men kanskje jeg ikke passer inn i ssd'ens verden? Har kun kjørt CDM 3 ganger totalt på denne maskinen. kjørt as ssd likt antall ganger. 1 gang ved installasjon (postet her samme dag), samt 2 ganger i dag. måtte kjøre en test til etter reboot i kveld fordi jeg trodde tallene var misvisende etter første kjøring.

 

Bruker maskinen stort sett til:

 

-COD black ops (et par timer i uka)

-spotify

-torrents. Har totalt 110GB trafikk via utorrent siden jeg begynte å bruke denne ssd'en.

-generell surfing.

-Enkel videoredigering i sony vegas pro. prosjekter opp til ca 2GB størrelse.

 

Kan et slikt enkelt bruksmønster virkelig skade en SSD? Vil jeg tjene mye på å sette inn en ekstra harddisk for å styre torrents over på denne, og kanskje en liten ssd ekstra bare for steam og COD? Det burde jo strengt talt ikke være nødvendig med et slikt oppsett?

Lenke til kommentar

@Branick:

Hvor mye ledig plass har du på din C300?

 

TRIM skal hindre degradering som GullLars sier, men her ser det ut som om du enten har trangt om plassen eller at TRIM ikke funker... Antar du er på Win7, og av lesehastighetene så ser det ut som om du bruker 6G kontroller, er dette AMD's native 6G kontroller så sies det at TRIM ikke funker med denne uten de siste driverne fra AMD med TRIM support: http://www.rage3d.co...737&postcount=1

 

Prøv med AMD's 6G drivere, så ser du om TRIM funker. Etter driver er lagt inn, kan du fylle SSD'en med en stor fil, og så slette den, ta så en ny CDM 3.0 test for å se om det ble bedre, det skal det bli om TRIM er oppe og går.

 

Edit: Torrent nedlasting i sttørre mengder ville jeg ikke anbefalt på en SSD, bruk en USB disk eller annen mekanisk disk, den behøver ikke engang være noe kjapp siden du kan sette uTorrent til å aktivt bruke minne/cache og pakke ut rar filer kjapt... Jeg pakker ut 1GB data på langt under 10 sekunder med en 5400rpm WD Green disk.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ingen ting av det du har gjort er ting som degraderer ytelsen nevneverdig, så hva som har forårsaket degraderingen kan jeg ikke si.

Degradering av ytelse tyder ikke på at SSDen tar skade, men hvordan data er plassert.

Har du sjekket om du har TRIM aktivert? TRIM skal stoppe slik degradering.

Jeg sjekket bare at trim var aktivert ved første instans for meg. Dvs win7 hadde støtte for det. Jeg tenkte ikke på at hovedkortet som det står at TRIM støttes, kanskje ikke støttet det allikevel. Skal undersøke dette i dag.

Lenke til kommentar

@Branick:

Hvor mye ledig plass har du på din C300?

 

TRIM skal hindre degradering som GullLars sier, men her ser det ut som om du enten har trangt om plassen eller at TRIM ikke funker... Antar du er på Win7, og av lesehastighetene så ser det ut som om du bruker 6G kontroller, er dette AMD's native 6G kontroller så sies det at TRIM ikke funker med denne uten de siste driverne fra AMD med TRIM support: http://www.rage3d.co...737&postcount=1

 

Prøv med AMD's 6G drivere, så ser du om TRIM funker. Etter driver er lagt inn, kan du fylle SSD'en med en stor fil, og så slette den, ta så en ny CDM 3.0 test for å se om det ble bedre, det skal det bli om TRIM er oppe og går.

 

Edit: Torrent nedlasting i sttørre mengder ville jeg ikke anbefalt på en SSD, bruk en USB disk eller annen mekanisk disk, den behøver ikke engang være noe kjapp siden du kan sette uTorrent til å aktivt bruke minne/cache og pakke ut rar filer kjapt... Jeg pakker ut 1GB data på langt under 10 sekunder med en 5400rpm WD Green disk.....

Skal få ned disse driverne nå. Lurer bare litt på hvordan jeg skal gå frem. Er det SB driverne på siden du linket til som skal ned? Fant ingen som het TRIM eller omtalte TRIM slik jeg kjenner til det.

 

Vurderer egentlig bare å formatere og starte på nytt igjen også med HDD erease som nevnt over her. Jeg har for det meste rundt 50% ledig av plassen til enhver tid.

 

Skal flytte torrenting til en netgear NAS boks jeg har stående.

Lenke til kommentar

Når du først holder på så bør du legge inn fw 0006.

 

Vanskelig å finne årsaken til den dårlige random write ytelsen du har, C300 holder seg normalt sett godt uten TRIM. (f.eks i raid-0)

Kan likesågodt gjøre det i samme slengen ser jeg :) skal komme tilbake med en oppdatering mot slutten av søndagsnatten tenker jeg. Må leite opp WIN7 plata mi først før jeg får gjort noenting.

Lenke til kommentar

Skal få ned disse driverne nå. Lurer bare litt på hvordan jeg skal gå frem. Er det SB driverne på siden du linket til som skal ned? Fant ingen som het TRIM eller omtalte TRIM slik jeg kjenner til det.

 

Vurderer egentlig bare å formatere og starte på nytt igjen også med HDD erease som nevnt over her. Jeg har for det meste rundt 50% ledig av plassen til enhver tid.

 

Skal flytte torrenting til en netgear NAS boks jeg har stående.

 

"AHCI For Windows 7" under "Optional Downloads"....

 

HDDErase er en tungvin unnasniking synes jeg, for dette skal du fikse om du gjør det som beskrives :thumbup:

 

Legger driveren i nederst post#2, så blir det litt lettere å finne, pluss en direktelink: https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=415885

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

post-155226-0-42721600-1295550816_thumb.png

 

Sliter litt fremdeles med enkelte blåskjermer som intreffer typisk rett eter restart, etter at desktop er loaded (5-10 sek fra boot er ferdig). enda ikke forstått hva dette kan skyldes

 

I og med at det ikke har kommet noen kommentarer på ATTO tallene betyr det at ting er som de skal være?

 

Noe er bugga, men vet ikke om det nødvendigvis har noe med den nye ssd'en. Ved første oppstart hver dag låser maskinen seg under post ca 5 ek ut i boot. HAr kjørt win memory test (da dette kom opp som mulig løsning på problemet) uten å finne noe galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...