Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

Da har jeg installert windows på RAIDet :D

Jeg har brukt SSDer i over 2 år nå, og dette er en oppgradering fra x25-M, men alikevell kjente jeg en betydelig ytelsesøkning.

Screenshots:

post-163450-0-14391600-1290891136_thumb.png

Og bare for å ha med som referanse:

post-163450-0-64482200-1290891279_thumb.png

Det ser ut som Windows Experience Index mener det svakeste punktet i systemet mitt er en Phenom II x6 1090T som kjører på 4,2Ghz (2,6Ghz NB og HT). Etterfulgt av 8GB DDR3 1333 CL9 RAM.

Jeg får se om jeg prøver å klokke den litt høyere. Kanskje jeg når 7.6 så jeg får CPU-RAM likhet om jeg øker til 4,3 eller 4,4... Da er det bare å sette vinduet på full gap, og dra på seg netting og ullfrotè fra militæret, og et par tøffler. :p

Tror jeg tester CPU volt på +0,125 (over stock) og går for økning via BCLK til 205mhz i første forsøk (21x205 = 4,305).

Beklager lang post, men siden du postet to nesten like rett etter hverandre gjør jeg det slik for å unngå forvirring.

Merkelig resultat du har fått på CPU'en din, mtp at jeg har en (edit: AMD)965 @ 3,7 og får (fikk) samme resultat som deg.

767003.jpeg

Endret av branick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg får ca 7.4 på wei, da på 3.8ghz, uten dual cannel minne, men litt betre ram enn gullars. Tror nok du klarer betre med oc på minnet.

Syntes ikkje det var så mykje betre med 4R0 av C300 enn eg fikk med 2R0... eller var det ikkje 4R0 du postet?

Det er "Winsat disk" man ser virkelig hva lagringsmediumet yter, ikkje totalscoren på WEI.

Generelt er WEI testen ganske dårlig å sammenlikne med siden det ofte er forskjellige resultater på helt like oppsett. Kan sikkert ha noe med drivere og slikt, men synes den er ganske unøyaktig.

Eksempel:

post-42975-0-39565000-1290895134_thumb.png

Lenke til kommentar

Branick, jeg endte opp med 7.7 på både CPU og RAM, men jeg er enig i at det var rart at du får så nære med Phenom II x4 965 @ 3,7.

Jeg mistenker det hadde noe med å gjøre at jeg kjørte ting i bakgrunn på den første, og hadde installert ting uten å restartet. På den andre bootet jeg, ventet 30 sek, og kjørte den. En 100mhz klokk skulle ikke gitt fra 7.5 til 7.7, så jeg mistenker den første var kunstig lav, og kanskje heller skulle vært 7.6 eller 7.7

Ps. Jeg mener på jeg fikk 7.2 i CPU score med Phenom x4 9850 @2,8...

Edit, skal kjøre winstat nå nizzen. Var det sånn at jeg måtte starte den fra CMD i admin modus for at den ikke skal lukkes?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Latensen på minnet har nok og en del å si for den WEI scoren. Jeg har klokket min X6 til 4GHz / 2,6GHz IMC og får dette: (slakket ned timings en smule på akkurat dette punktet til 8.8.8.24 @ 1600MHz for å teste ut stabilitet osv. ved høyere IMC )

weilatency.jpg

Kjørte også noen sammenligninger av 2400MHz IMC som jeg hadde før og 2600MHz bare for å se om jeg kunne booste scores noe ytterligere. Ser ut som det har en effekt? Jeg har stort sett ungått å røre HT frekvensen siden jeg er mest interessert i spillytelse, men kan dette ha en hensikt her tro?

Skulle gjerne testet stock IMC også og lavere/høyere og andre ting, men hovedkortet mitt oppfører seg litt merkelig når jeg bytter mellom akkurat IMC frekvenser så når jeg endelig har fått aktivert en ny frekvens kan det lett bli litt mye knot å bytte igjen uansett hva (selv stock), men jeg har nå hvertfall kommet et lite stykke. Dette er hva jeg har hittil:

Kjører som sagt på SB750.

AMD X6 @ 4GHz/ 2400MHz IMC NCQ deaktivert

MB/s (tok ikke med IOPS screens når jeg hadde den oppe)

frncqasssdbenchamd20str.jpg

WEI før NCQ

frncq.jpg

WEI etter NCQ

etterncq.jpg

AMD X6 @ 4GHz/ 2400MHz IMC NCQ aktivert

Kjørte denne bare en gang.

MB/s

etterncqasssdbenchamd20.jpg

IOPS

etterncqasssdbenchamd20.jpg

AMD X6 @ 4GHz/ 2600MHz IMC NCQ aktivert

1 run

MB/s

etterncq2600mhzimcasssd.jpg

IOPS

etterncq2600mhzimcasssd.jpg

2 run

MB/s

mbs2600mhz.jpg

IOPS

iops2600mhz.jpg

3 run

MB/s

mbs2600mhzz.jpg

IOPS

iops2600mhz.jpg

Kanskje det hadde hjulpet om jeg hadde mer data for 2400MHz IMC slik at jeg kunne ha fastslått om det muligens egentlig kunne ha variert mer enn det jeg ser på det ene resultatet og at det kanskje hadde hellet mer mot en litt annen score.

Godt mulig at dette er litt bortkastet og resultatet ble kanskje ikke så fryktelige interessante men her er hvertfall tallene:

(om dette er bedre eller dårligere har jeg ikke peiling på:p)

resultat.jpg

Endret av Dr.Satan
Lenke til kommentar

Jeg vet dette blir OT for SSD/lagringsmedie, men har bare lyst på en kjapp feedback fra andre erfarne her.

Jeg kjørte wprime og furmark samtidig for å teste stabilitet og temperaturer på klokkene jeg har nå. Det var helt stabilt. Det jeg stusset over var at wprime ikke ga mer enn 4 tråder. Furmark ga 1 tråd som ga 100% cpu load. Derved fikk jeg 1 tråd uten load.

Her er noen SS:

Idle temp:

post-163450-0-28474700-1290901905_thumb.png

wprime:

post-163450-0-30670900-1290901927_thumb.png

wprime + furmark:

post-163450-0-20525600-1290901946_thumb.png

Hva synes dere om temperaturer? Burde jeg prøve å øke Vcore på CPU for å prøve høyere klokker?

Også, hvilke program kan jeg teste for CPU stabilitet med som tar 6 tråder? Jeg vet jeg har sett på det før, men husker ikke.

Gjett hva slags kjøleløsning jeg bruker :) Jeg har anledning til ca 5-10 grader lavere om jeg har lyst akkurat nå :p

EDIT: dr.Satan, jeg vet jeg ikke har høy-ytelse minne, og gikk heller for mengde denne gangen. Det kan hende jeg oppgraderer senere. Jeg har tilgang til et 1600mhz CL7 kit på 4GB om jeg vil bytte om, men jeg er usikker på om det får plass pga kjøleribbene på det. Det blir et styr å bytte om.

EDIT2: CPU idle sank videre til ca 13C nå, og jeg har deaktivert alt av strømsparing :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ram timings har nok litt å seie får cpu score i WEI, men det er tross alt windows som har laget en benchmark, så kva kan en forvente om den egentlig? 2R0 ssd er jo state of art i følge windows :p

Her er det eg får.

post-211940-0-37875200-1290902374_thumb.jpg

Spec:

Cpu, x6 1090t @ 3.8ghz.

Ram 7-7-7-24 @ 1600mhz.

NB og HT 2600mhz

Disk er 2R0 C300 64gb på SB850 med 64k stripe. NCQ og write cache endable.

Fresh install..

Edit.

Gullars; Vist dette er din cpu load så er eg overasket, hvilken kjøler bruker du?

Har selv x6 1090t på 3.8ghz og er ca på 60 load, og dette med en SVÆÆR! kjøler, nermere bestemt Noctua NH-C12P SE14 CPU Kjøler.

Bruker kun 1.4v-core. burde vel kanskje sjekke mengden kjølepasta, hadde kun visa kort, og ikkje barberblad til å skrape av :p

Temps er fine! :thumbup:

Kjør prime 95 får å sjekke med 6 kjerner :) denne gir meg 60c load :hrm:

Tipper du sitter oppe i kautokaino med -30c og vannkjøling ute :p

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar
dr.Satan, jeg vet jeg ikke har høy-ytelse minne, og gikk heller for mengde denne gangen. Det kan hende jeg oppgraderer senere. Jeg har tilgang til et 1600mhz CL7 kit på 4GB om jeg vil bytte om, men jeg er usikker på om det får plass pga kjøleribbene på det. Det blir et styr å bytte om.

Jepp jeg vet, tenkte bare det kunne være bra til sammenligning.:)

Temperaturene ser bra ut syns jeg hvertfall. Bedre enn det jeg har på vann og 360 Radiator.

Min på 1,425 Vcore 4,1GHz legger seg på 55-59 og litt lavere på kjernene. 5C mindre elns

Disk er 2R0 C300 64gb på SB850 med 64k stripe.

Ja vist, sånn stripe størrelse på Raidet ja, har det noe å si? Hva er optimalt?

Endret av Dr.Satan
Lenke til kommentar

Kautokeino? Jeg sitter i Kragerø, 20 mil sør for Oslo.

Jeg bruker Noctua NH-D14, Sharkoon Rebel 9 Value kabinett (25cm sidevifte), og har 3 ekstra noctua 12cm vifter i kabinettet.

Grunnen til tempen er at jeg har kabinettet rett under et vindu som står på gløtt (5cm åpning). Et termometer som ligger i vinduskarmen viser 1,5C :)

Lufta på rommet er vell rundt 15C fra knehøyde og oppover.

Jeg holder på å laste ned PCMV og 3DMV nå, så kanskje det kommer tall for det også i kveld/natt. Jeg går ikke for noen rekord, men den skal bli morsomt å se.

EDIT: de er advanced edition. Var tilbud for begge i pakke, $24.

EDIT2: Kjølepasta brukt var medfølgende Noctua, påført med kredittkort.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

HAHA :p blir jo litt OT men er litt kjekt med avbrekk av og til, kanskje du får en fin ram oc også som kanskje har litt å seie på AS SSD benchmarken da du trolig har write cache endable :p

Viste du ikkje var i Kautokeino, men men :p

Har testet med en delta vifte på 220cfm uten noken særligt betre resultater, men fristende å ta turen ut i garasjen med deltavifte, er noken minusgrader ute :p x6 liker ikkje core temp over 60c.. da får eg crash i prime95 på en kjerne medan de andre forsette =/ fått en dårlig batch sikkert :p

Merket du noke betre score på ssd benchmark ved høgere oc? testet med høgere NB / HT oc siden du har det så kaldt? :)

Lenke til kommentar

Jeg testa NB/HT på 220x13=2860, ga ikke nevneverdig bedre resultat.

write cache ENABLED er bare at SSDene kan bruke sin egen write cache, ikke at du bruker system-minnet.

Når jeg testet OC tidligere før jeg skrudde av strømsparing og turbo var alle kjernene untatt #3 stabil forbi 4Ghz med stock volt. Med strømsparing og turbo skrudd av er alle stabile helt til maskinen ikke vil boote, tror jeg. Har ikke testet nøye med høyere enn ca stabil klokk.

Sitter her og irriterer meg grønn fordi PCmark Vantage krasjer med denne feilen:

post-163450-0-22897900-1290905511_thumb.png

Og 3Dmark vantage har stått i flere minutter på "initializing GUI, pleese be patient" (... beveger seg, så den har ikke hengt seg)

Lenke til kommentar

Ah, trodde en fikk brukt litt overflødig ram til write cache :p domme domme meg :!: Må nok HW raidkontroller til før det skal funke :p

Eg som kun har 2 stk C300 tjener nok ikkje noko på høgere oc på NB eller HT.. kan jo hende, men tviler på att SB850 suger såpass att en trenger oc på 2 disker :p

Hvilken strømsparing har du på? Eg får ikkje lest temp atm med overdrive pga en eller anna bios setting.. :thumbdown: Mulig dette er ordnet med en ny versjon, får laste ned å teste :)

Andre triks en kan gjere får att SB850 skal bli betre? eller finnest det soft mods?

Edit, synd en ikkje får error code på prog, da en har noke å gå etter får å finne feilen.. kan desverre ikkje hjelpe stort da eg aldri har testet programmet.

Kan dog vere fordi du OC'et cpu etter install... har opplevd att prog ikkje liker dette av en eller annen grunn.

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Jeg fikk faktisk et lite boost med å øke NB/HT fra 2,0 til 2,6 GHz. Link.

Ellers så har er jeg desverre plaget med å komme meg over 3,8 uten å bruke veldig mye spenning. Var desverre litt ivrig og kjøpte en 1090T rett etter lansering. Ikke at det er veldig krise. Alt jeg har kasta på maskina så langt har den tygget bra over :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...