Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Gleder meg til å se kva eg kan forvente på 2R0 c300 :) Mine er bestil å kommer innen helgen.

Hvilken kontroller testet du på? :)

GullLars

 

Skrevet i dag, 22:08

Tester har vist at ICH10R klarer å levere mer båndbredde når PCIe klokken økes. Det har vært målt helt opp i 800MB/s fra ICH10R når PCIe klokken dyttes forbi 110 samtidig som CPU er rask.

Hvordan er dette med SB850 ? Noko som kan booste kva kontrolleren klarer der også? :) Eller må man bare teste med pci-e her også?

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ser tilbake på forgie side passerte jeg 1000MB/s med SB850.

Det jeg fant var at Northbrige og HyperTransport kunne øke maks båndbredde en smule, og litt på IOPS.

Jeg måtte også klokke Phenom II x6 1090T til over 4Ghz for å nå 1000MB/s+ og 100K IOPS.

PCIe klokken hadde ingen merkbar effekt selv ved 110. Det var heller ikke noe å tjene på BCLK virket det som.

NB+HT var stabile til 2,8Ghz, og det ga best resultater, men for å slippe å øke BCLK nøyde jeg meg med 2,6Ghz (13x multi var maks på HT) for å ha minnet på standard klokk. Greit med BE prosessor, bare økte multi til 21 (4,2Ghz).

Lenke til kommentar

Dette er noe uvanlig, men jeg vil vise frem hvor lite imponerende resultatene ble om man kutter ut 100% read og 0% read (altså ikke kun les/skriv).

Det ser tragisk ut sammenlignet med tall benchet i AS SSD og ATTO, og generelt de fleste benchmarks. Mixed read/write gir et massivt fall i ytelse på små blokker.

 

Random:

post-163450-0-19437300-1290561682_thumb.png

 

Sequential:

post-163450-0-41693600-1290561701_thumb.png

 

På den andre siden, om man annser dette som worst-case og sammenligner med typiske tall fra harddisker og single SSDer er det ikke så ille.

Lenke til kommentar

Her kommer noen tall som viser skalering av 1-4R0 C300 64GB fra SB850. Dette settet med grafer er for 4-256KB 100% random 100% read, QD1-32.

Båndbredde:

post-163450-0-53639200-1290626512_thumb.png

QOS (quality of service. IOPS/Accesstime)

post-163450-0-12100400-1290626519_thumb.png

Toppen av hver graf viser hvor "diminishing returns" setter inn, altså hvor skaleringen avtar. Til høyre for toppen øker accesstime raskere enn IOPS, det viser mettning av kanalene fra lagringsmediet.

Merk: Dette er med 1 worker, og 4KB er CPU-begrenset for peak.

 

EDIT: jeg skal lage like grafer for sequential read også.

Om det er interresse for det kan jeg poste samme grafer for random write og sequential write.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Tok 5 min å slege ut den ene, jeg skulle ha 5 men fikk 1.

Hele gruppen min på skolen kjøpte samtidig.

Vare nr 2 solgte 38stk på 10 min.

Når de gikk tom forsvinner bildet, så det ble bare de "dyre" igjen.

Jupp, jeg tenkte mest på SLC. MLCene hadde jeg kjøpt noen av med en gang om jeg så det men SLCene måtte jeg tenke litt nøyere på behovet og glemte at tilbudet snart gikk ut.

 

Men shit au, når 64GB Crucial C300 koster 995,- er det ikke store nederlaget.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Etter å ha tatt en titt på tallene for Seq Read også har jeg bestemt meg for at testing med kun 1 worker ikke holder da jeg veldig mye mulig har vært kraftig CPU-begrenset for 4+8KB random, og det er noen rare tendenser rundt QD 3-8 for små block seq.

Jeg tenker jeg gjentar en begrenset del av settet, 4-32KB Random og Seq read, lineær QD n-32, n stepping for 2-8 workers der n=#worker, for 2-4R0. Jeg tenker da å bruke det for å se på CPU/tråd innvirkning ved lav block.

 

EDIT: jeg får teste en QD 1 for 256-4096KB da og se om den går over ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Da har vi samme CPU og chipset :)

Tips: 1090T støtter Northbridge og HyperTransport opp til 2,8Ghz i følge specs (HT3), men står på 2Ghz stock. Du kan enkelt sette opp til 2,6Ghz ved å øke NB og HT multiplier fra 10 til 13x (maks for HT) i BIOS uten å røre noen andre ting. Det krever ikke mer volt, og gir ikke stabilitetsproblemer, men kan gi deg noe mer båndbredde og IOPS.

Jeg har ikke gjort en blindtest av om det var CPU fra 3,6->4,2, NB+HT fra 2,0->2,6, eller begge deler som gjorde utslaget, men med 2R0 ga klokking en økning fra ca 90K til 97,5K IOPS i AS SSD.

IOmeter kan måle noe høyere IOPS enn AS SSD med fler workers, det virker som 4-8 workers med QD 16-32 pr stk er mer effektivt enn 64 tråder med QD 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...