Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ikke-syntetiske benchmarker er det vell PCmark Vantage's HDD-suite. Det finnes også tester som kjører et real world pattern mot lagringsmedie, Anvil har akkurat begynt å teste med en slik sak, men den krever litt kunskaper for å bruke.

Av syntetiske tester er det AS SSD som er standard, den gir innblikk i noen relevante punkter av ytelse. ATTO er også rask og grei for å måle best-case bandwidth.

Lenke til kommentar

PCMV er vel det nærmeste man kommer til noe som ikke er for syntetisk.

 

Det er et enkelt og greit program som ikke krever mye annet enn noen kroner til Futuremark.

(det finnes selvsagt trials)

 

Foruten HDD Suite kan man sjekke ytelsen på hele sulamitten :) og/eller andre sub-tester.

PCMV score oppdateres på nettstedet og man kan selvsagt konkurrere med andre om den beste "maskinen".

Lenke til kommentar

Har 2 Vertex 1 i Raid0 på SB750, og har hatt det i 1 år ++

Er det noen av dere eksperter som kan se om ytelsen har tapt seg noe, eller ser det bra ut?

 

ang syntestiske tester.. Så en video på youtube av en Revodrive og windows oppstart av avsluttning. Så ut som mitt oppsett var mye raskere. :hmm: har 1.6 FW.. Alt føles jo og ganske kjapt. Ble hvertfall mye raskere etter 1.3 som jeg har vært på en stund..

asssdbenchamd20striper2.png

Lenke til kommentar

Ved firmware update blir jo disken helt clean, altså du får nesten en ny disk.

FW 1.3 hadde vel heller ikkje trim funksjon, som er ivertfall på 1.6

Ang poeng sum så kan eg ikkje gi noken svar, da eg ikkje har raidet mine vertex 1 30gb disker enda :p de støver ned :thumbdown:

 

Edit, glemte att trim ikkje fungerer i raid sorry.

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Du har sikker litt å hente på en runde med HDDerase og (restore) for å få en høyere score men jeg synes det ser rimelig OK ut basert på 2x 30GB Vertex.

Om du vil merke noe i praksis?, neppe.

 

FW 1.6 fungerer rimelig bra på GC og man mister ikke så mye ytelse selv når de står i raid.

 

Så lenge man synes det går raskt skal man egentlig la systemet være i fred :)

 

Jeg har en Vertex 60GB i HTPC'en og den føles utrolig rask, den er enda på 1.3 og den rører jeg ikke.

(har vært boot "disk" i HTPC'en i over 1 år uten noen form for rensing eller annen oppgradering)

Lenke til kommentar

Jeg har et par kommentarer her til oppsettet ditt dr. Satan ;)

1. Last ned AMD RAIDXpert og aktiver NCQ på begge SSDene, du skal klare over 100MB/s i 4K-64Thrd les.

2. Du har forholdsvis dårlig skalering til å være 2R0 Barefoot 32GB, dette er SB750's feil, den er ikke spesielt god på skalering i RAID.

Med èn Barefoot 32GB skal du klare rundt 170MB/s les, 100MB/s skriv, 15K IOPS les, og 3-5K IOPS skriv. Du har en del igjen til det dobbelte.

 

Etter du har lastet ned RAIDXpert og aktivert NCQ, kjør AS SSD igjen og post SS.

Lenke til kommentar

Takk for all respons.:)

 

Ser ut som det skjedde noe når jeg byttet til NQC ja, men trodde dette kun var en teknologi som snurredisker brukte? Er dette et "triks" man bruker på SB750 eller har NCQ noe å si for SSD også?

 

Av en eller annen grunn ville AS SSD bare bruke tysk språk akkurat nå hehe

asssdbenchamd20striper2.jpg

Lenke til kommentar

Her er i AS SSD:

 

57740576.jpg

 

Har ikke gjort annet enn å kjøpe diskene, satt dem i raid0 og lagt inn OS på dem. Altså ingen tweaking. Har ikke innstallert noe inter matrix eller noe sånt.

Tror faktisk jeg aldri har oppdatert biosen på dette hovedkortet heller...

 

HK: Asus Formula Rampage (ddr2, s775)

CPU: Intel Q9550

RAM: 4GB Corsair dominator

Lenke til kommentar

Om du vil prøve å benche en smule høyere kan du prøve å sette PCIe fra 100mhz til 105mhz i BIOS. Det burde ikke lage ustabilitet, og du kan tjene noen % over hele linja. Kjør en AS SSD til etterpå og post her.

Det er ikke så mye mer å hente på 2x 3Gbps SSDer fra ICH10R, du er allerede innenfor 30MB/s av teoretisk maks les (600), og 72K IOPS les. Det du kan få er litt raskere 4K QD1 og noe høyere maks IOPS. Kanskje noen få MB/s sekvensiell.

EDIT: har du overklokket noe?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Sjuliman

 

AS SSD tester med random data, noe som er "worst-case" for SSD'er som bruker komprimering internt. (alle SF har det)

 

Hvis du vil se hva du *kan* oppnå sekvensielt er det bare å laste ned ATTO 2.46 eller nyere. (hvis det er kommet noe nyere)

 

Tallene du får med ATTO er de annonserte ytelsestallene for SF. (best-case)

 

Sannheten ligger en plass mellom worst-case og best-case.

Lenke til kommentar

Da var jeg ferdig med å benche 1-4R0 C300 med configene jeg postet et par sider tilbake, her er filtrert og sortert data:

1-4R0 C300 64GB SB850.rar

Grafer mm. kommer.

Om noen vil ha de rå CSV-filene er det bare å si i fra, jeg filtrerte ned output til QD, IOPS, MBps, Average Accesstime.

Jeg har også testet 4KB random read exp2 QD 1-128 for 1-8 workers på 1-4R0. Jeg passerte 100K IOPS med 4 workers på QD 64 for 2R0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...