Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ThaBear

 

For å følge litt opp på det GullLars kommenterte om 20% ledig plass.

 

20% er ikke på noen måte noe annet enn et tall.

20% på en 60GB vs 20% på en 256GB gir rimelig stor margin.

 

I forbindelse med lesing så er det selvsagt korrekt som GullLars sier, ytelsen vil være god selv om SSDen er 99% full.

 

Ved å ha "disken" 99% full gir det ikke mye rom for skriving og da er hele poenget borte :) og er et urealistisk scenario.

 

Det er forskjell på kontrollere og firmware og de reagerer ulikt på fyllingsgrad i forbindelse med skriving.

Steady-State har man forlengst oppnådd når SSDen nærmer seg full og da har man tatt det første steget opp på "degraderings-stigen"

 

Hvor mye man velger å ha ledig får bli et valg for den enkelte men generelt sett er det en sammenheng mellom degradering og fyllingsgrad.

 

Over til noe annet :)

Det er faktisk mulig å få TRIM til å virke i RAID. (software raid)

 

Jeg har drevet med litt praktisk testing av ytelse og har i den sammenheng brukt et spennende program for måling av ytelse.

 

Jeg har så langt testet både HDD og SSD og resultatene er ganske interessante.

 

Kommer med en oppsummering og noen grafer/regneark i løpet av helgen.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

i Soft raid tenker du da hovedkort, eller billig raid kontroller? Or both? :)

Men vist man må til med hdd erase (var det ssd?) så må ein vel gjere dette med singel disk?

Kommer nok til å følge med denne tråden framover, men tror ikkje eg leser igjenom de andre 150 sidene som er komt til nå :p

Lenke til kommentar

ThaBear:

Soft-RAID = software RAID som kjøres i OS.

Fake-RAID = RAID fra southbridge eller HBA.

Hard-RAID = RAID fra en hardware RAID kontroller som gjør alt arbeid for RAIDet.

Om det ikke spesifiseres snakker vi normalt om fake-RAID her på forumet. Om det er noe annet sier vi at det er SW RAID / soft-RAID, eller nevner RAID kontrolleren som brukes (Areca, LSI, Adaptec, etc)

Lenke til kommentar

Hei alle SSD eksperter! Jeg er ny på feltet men har lest en del på forumet. Kjøpte

en Intel X25-M G2 80GB og bruker den som OS drive i min bærbare HP DV-7. Jeg testet driven med AS SSD

og fikk dette resultatet:

as-ssd-bench%20INTEL%20SSDSA2M080%2020.11.2010%2020-59-39.png

Jeg synes access tidene er litt høye i forhold til andre som har samme drive, stemmer det?

Får ikke sjekket om BIOS kjører AHCI mode da BIOS er svært simpel. Noen andre måter å finne ut av det på?

Lenke til kommentar

Til å være en bærbar skal du være meget godt fornøyd med resultatene.

 

Husk at ytelsen er best når SSDen er helt fresh.

Du kan ev. prøve et par runder med SSD Toolbox som du finner på Intels sider men som sagt, du skal være meget fornøyd med resultatet.

 

Du har AHCI i og med at du bruker Intels driver for ICH, det ser man også enkelt ved at 4K-64 Threads skalerer godt i forhold til 4K (QD1)

At den ikke skalerer like bra ved write er rett og slett fordi du nærmer deg grensen for maks throughput for skriving.

Lenke til kommentar

Finnes det ikke en oppdatert post med:

<Dato>

Budsjett

XXX SSD

XXX Kontroller

 

Fornuftig ytelse/krone-grensen

XXX SSD

XXX Kontroller

 

HI-end

XXX SSD

XXX Kontroller

 

Evt kun på kontrollere.

 

Ser dere bruker fra 1000-12000 og det er ikke godt å se hvilke som er verdt pengene eller ikke.

For eks mine 2x crucial c300 i raid 0 trenger en kontroller.Jeg ville kanskje ha valgt denne eller hakket over uten å ha sjekket noen tester.

 

 

Lenke til kommentar

2R0 C300 går fint på hovedkortets southbridge. Du trenger ikke en RAID kontroller før 4 SSDer og oppover.

Grunnet små prisforskjeller mellom ok og bra SSDer er anbefalinger generelle. De billigste 64GB SSDene du får ligger rundt 850kr og den beste på 1050kr. Skal du høyere i kapasitet blir det mer variasjon i prisene, men SandForce, Intel og Crusial er de som gir mest for pengene, og er også de som yter best generelt. Med mindre du får veldig gode tilbud er det liten vits i å vurdere andre.

Lenke til kommentar

640 utgaven av kortet skal fungere mye bedre, det koster da også mye mer.

 

620 er PCIe 1x

640 er PCIe 4x

 

Hold dere til ICH inntil det kommer noe bedre, skal man ha noe som duger til 6Gb/s i dag koster det minst 3-4000,- hvis man skal boote fra kontrolleren. (LSI 9260)

Hvis man ikke trenger boot holder det med en LSI 9211 med SSD'ene i pass-through.

 

For å få noe som er "bedre" enn 9260 kan man gange prisen med 2-3. (Areca 1880)

Jeg tar et lite forbehold om bedre fordi 1880 ikke nødvendigvis vil være bedre enn 9260 på alle punkter, generelt sett er den det.

 

For at 1880 skal yte max må man ha 4GB cache modulen til vel 2.000,- og for å kunne installere den må man ha 12 porteren eller mer. (heller ikke LP utgaven tar ekstra minne modul)

Lenke til kommentar

Teaser: Her er non-member resultater for C300 nr 1-4, samt x25-M fra Jmicron kontrolleren på hovedkortet (jeg kjører OS fra den på den separate kontrolleren mens jeg bencher).

nr1:

post-163450-0-19168500-1290462082_thumb.png

nr2:

post-163450-0-05407100-1290462086_thumb.png

nr3, wtf?

post-163450-0-12509900-1290462091_thumb.png

nr3 re-test:

post-163450-0-32043300-1290462096_thumb.png

nr4:

post-163450-0-96873200-1290462104_thumb.png

 

nå skal jeg lage litt arrays og benche de også. 2-4R0 AS SSD kommer straks.

ed: jeg lurer litt på hva som skjedde med nr.3 på 64thrd les, kanskje noe med cache flushing fra skriving som tulla det til?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...