Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forøvrig, X38 maskinen jeg hadde full kræsj på tidligere i år hvor både en Intel 160G2 gikk dukken og en Mtron ble merkelig treg virker nå å være friskmeldt med ny RMA byttet 160G2 og ny Win7 installasjon.

 

post-38451-1288962462,9408_thumb.png

 

La nå også inn nyeste RST via installasjonen og gikk opp til ACHI i bios som ikke hadde vært på før til min overaskelse. Hadde kjørt SATA/something-else før.

 

Det kule var at SW Raid-0 jeg har på 2 HDDer "for morro skyld og kjapp stor lagring" ble ukjent og status "foreign disks" så jeg var litt redd for å miste dem (pga. skiftet til ACHI på kontrolleren). Men det var bare import foreign disks og vips så var de på plass igjen.

 

Mtron Mobi 3025 skal jeg uansett forsøke å kjøre en FW upgrade på, men er litt usikker på hva jeg skal gidde å bruke den til. Den er vel ikke spesielt godt egnet som temp disk skulle jeg tro? Før hadde jeg OS installert på Mtron men nå er det på Intel 160G2.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Prøv den som systemdisk i en HTPC med FlashFire. Dette var et program jeg ikke var klar over som HW.no akkurat listet i en ny artikkel over nytteprogrammer.

Om du har den tilgjengelig som non-os disk hadde det vært morsomt om du kunne benchet den med dette programmet så vi kan se om det hjelper. FlashFire skal visstnok cache random writes i RAM for å øke ytelsen på low-end eller gamle SSDer som har et problem med dette.

Jeg skal lese litt mer om dette programmet senere og muligens teste det på mine Mtron også, men å teste står nærme bunnen av gjøremålslista.

Lenke til kommentar

Jeg skummet fort på forumet der, og det er folk med W7 64-bit som har kjørt programmet. Det er mulig programmet er programmert i 32-bit kode, og derfor kun kan se/utnytte <3,2GB RAM, men det ser ut til å kunne kjøre på 64-bit systemer.

Mange programmer er jo fortsatt 32-bit men kjører fint på 64-bit, det er motsatt som ikke går :)

Lenke til kommentar

Prøv den som systemdisk i en HTPC med FlashFire. Dette var et program jeg ikke var klar over som HW.no akkurat listet i en ny artikkel over nytteprogrammer.

Om du har den tilgjengelig som non-os disk hadde det vært morsomt om du kunne benchet den med dette programmet så vi kan se om det hjelper. FlashFire skal visstnok cache random writes i RAM for å øke ytelsen på low-end eller gamle SSDer som har et problem med dette.

Jeg skal lese litt mer om dette programmet senere og muligens teste det på mine Mtron også, men å teste står nærme bunnen av gjøremålslista.

Er dette noe av det samme som MFT?

 

 

 

 

 

http://www.easyco.com/mft/index.htm

 

 

 

 

Benchmark med og uten MFT på gamle ssder med elendig random write ytelse.

 

 

 

 

 

http://hardforum.com/showthread.php?t=1395784

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er noe ala det samme ja. Har ikke satt meg inn i mekanikken bak det. En test postet på forumet sa 30K IOPS 4KB random write til en Mtron med det aktivt med IOmeter fil mindre enn system RAM. Med IOmeter test til over hele mediet ble resultatet 2000 IOPS, fortsatt en god forbedring.

Folk som har testet med OCZ Core og andre netbook PCer har sagt det fikser stuttering og gjør systemet betydelig mer responsivt.

 

Jeg vet ikke om dere husker det, men jeg nevnte MFT og diskuterte det tilbake i tidlig 2009, men det ble ikke noe av siden det koster en del penger. Denne her er gratis open source.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Mange programmer er jo fortsatt 32-bit men kjører fint på 64-bit, det er motsatt som ikke går :)

Det er jeg klar over, men det er ingen selvfølge og med et slikt rimelig viktig program som dette vil man gjerne at det står "støtter problemfri kjøring på 64-bit" selv om det ikke er laget i 64-bit native.

 

Jeg mener da å huske MFT og den slags lenge før din tråd :hmm:. Dette var mekanikker man typisk brukte med compactflash-pata løsninger, som har eksistert en stund.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Om du vil ha RAID er 2x C300 64GB en vinner. Om du har 6Gbps SATA kan du få over 600MB/s sekvensiell les, og 80K IOPS les. Om du bare har 3Gbps kan du fortsatt klare over 500MB/s les og nesten samme IOPS.

Om du går for å ha det enkelt og vil ha TRIM vil en C300 128GB også gi veldig god ytelse.

EDIT: 64GB versjonen ligger rundt 1050kr.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hva mener dere er nødvendig, blir jo og et spørsmål.

Hva kan anses som best/kjappest:

 

2X SSD i RAID0 (Sannsynligvis RAID-kontroller på HK, så er nok SATA II)

1 enkel SSD disk

 

Og hvor skadelig blir det å ikke få TRIM?

 

Edit: kan evnt og vurdere denne som RAID-kontroller.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så er ikke den billige sata 3 kontrolleren noe bedre enn hva en oppnår med intel kontrolleren på hovedkortet. En får muligens høyere seq read, men ingenting annet.

 

 

Jeg har kjørt 3x c300 64gb disker i raid 0 i noen uker nå, har enda ikke sett noe nedgang i ytelsen. Jeg bruker 1 ssd med trim til os og 3x i raid 0 til spill og applikasjoner. Skulle dem som er i raid 0 bli treg, er det for meg bare å ta backup av den til en lagringsdisk, løse opp raidet trimme diskene og sette raidet sammen igjen.

Lenke til kommentar

Johome, det betyr at du har ikke valgt hva slags forespørsler du skal sende mot disken/SSDen. Fane #3 "access specifications"

 

Ueland, hva skal du bruke SSDen/RAIDet til? Om TRIM er nødvendig eller relevant kommer an på skrivebelastning og forholdet random:sequential write. Jo høyere forhold (mer random) jo mer trenger du TRIM.

Lenke til kommentar

Fint oppsett Ueland, siden du har god peil på data vil jeg anbefale 2stk C300 64GB i RAID (husk RAIDXpert). For bruken din vil 2 stk i RAID være overlegent single med TRIM, spesielt for lasting av programmer og spill (maps). Om du ikke allerede har kjøpt hovedkort vil jeg anbefale deg å gå for et med SB850, siden du da får 6x 6Gbps SATA fra chipsettet.

 

Om du går for value kan du kanskje få noe inspirasjon fra førsteutkast til en maskin jeg kanskje skal bygge for søsteren min før jul, bare at du trenger bedre GPU da :p

Value HTPC.

Om du legger til et 6850 til den har du en god value TV/gaming rigg, 4GB ekstra value-RAM om du vil multitaske mye. Kan oppgraderes senere med Phenom II x6 (eller bulldozer? bakoverkompatibel?) om det trengs mer tallknusing enn en trippel kjerne på 3,1GHz (eller mer overklokket) klarer. I de fleste spill vil du uansett være GPU-bound.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...