Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Høres veldig merkelig ut. Har aldri vært borti lignende. Sikker på at det ikke er en tastekombinasjon for å åpne den i redigeringsmodus? Har vært borti det på noen sære maskiner.

 

Forstår ikke helt hvorfor HP skulle se det nødvendig å låse biosene fullstendig på HP envy serien. Men ting forandrer seg.

Jeg er ikke sikker på om det er en tastekombinasjon som må til for å åpne bios eller om den for alltid vil være lukket. har prøvd å følge med på dette forumet i etterkant av kjøp for å se om man kan bli noe klokere :) Desverre er jeg like stein dum ennå..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres veldig merkelig ut. Har aldri vært borti lignende. Sikker på at det ikke er en tastekombinasjon for å åpne den i redigeringsmodus? Har vært borti det på noen sære maskiner.

 

Forstår ikke helt hvorfor HP skulle se det nødvendig å låse biosene fullstendig på HP envy serien. Men ting forandrer seg.

Jeg er ikke sikker på om det er en tastekombinasjon som må til for å åpne bios eller om den for alltid vil være lukket. har prøvd å følge med på dette forumet i etterkant av kjøp for å se om man kan bli noe klokere :) Desverre er jeg like stein dum ennå..

 

Jeg hadde nok kontaktet selger hvis jeg fikk en PC med låst BIOS. Hvis de ikke klarer å rette dette så går det vel under "vesentlig mangel".

Lenke til kommentar

Høres veldig merkelig ut. Har aldri vært borti lignende. Sikker på at det ikke er en tastekombinasjon for å åpne den i redigeringsmodus? Har vært borti det på noen sære maskiner.

 

Forstår ikke helt hvorfor HP skulle se det nødvendig å låse biosene fullstendig på HP envy serien. Men ting forandrer seg.

Jeg er ikke sikker på om det er en tastekombinasjon som må til for å åpne bios eller om den for alltid vil være lukket. har prøvd å følge med på dette forumet i etterkant av kjøp for å se om man kan bli noe klokere :) Desverre er jeg like stein dum ennå..

 

Jeg hadde nok kontaktet selger hvis jeg fikk en PC med låst BIOS. Hvis de ikke klarer å rette dette så går det vel under "vesentlig mangel".

Jeg ER selger. Jobber i elkjøp, kjøpt via itegra, slått ut til meg selv.

 

Jeg akter ikke å "reklamere" på maskinen da jeg er lynende fornøyd med den. Jeg har et mindre ønske om å få låst opp bios slik at jeg får endret fra ide til ahci modus, men det er ikke en vesentlig mangel for min videre bruk av maskinen må jeg innrømme. Strålende fornøyd med den selv om jeg ikke får tynt ut de siste prosentene på harddiskytelsen :)

Lenke til kommentar

Tynt ut de siste prosentene!?

 

Det er mer enn "siste prosentene" å tjene på AHCI vs IDE, men greit. Er dette en relativt ny maskin? Personlig ville jeg laget helv** på jord om jeg kjøpte meg en maskin bare for å finne ut at den er låst til urgamle IDE.

Forskjellen fra 7200RPM disk til SSD var enorm. Kan ikke si jeg syns forskjellen fra ide til ahci var like stor. Faktisk så sliter jeg med å merke det i vanlig bruk, men jeg kan måle meg grønn på forskjeller. Har en stasjonær som står med en intel x-25 i ahci modus, og den jobber kanskje litt raskere med småfiler i winrar, men ellers sliter jeg med å merke det.

 

Var dette jeg mente med de siste prosentene (opplevd forskjell).

 

På vei til jobb, skal ringe min mann i HP og finne ut om det er en bios til meg også =)

Lenke til kommentar

Den viktigste forskjellen mellom SSD og HDD i grove trekk, og i mine øyne, er accesstid/tilgangstid som er omtrentlig 1/1000 av HDD. Dette er hovedårsaken til at man merker overgangen såpass godt.

 

Ergo merker man ikke alt annet like godt i generell bruk som akkurat denne forskjellen.

 

Ellers har jo IDE/PATA vs SATA også mange signifikante ytelsesmessige forskjeller, men hvor godt hver enkelt ser dette i daglig SSD bruk varierer sterkt. Begge deler er i hovedsak laget for snurredisker og videreutviklet for å optimalisere ytelsen ift. snurredisker fremfor SSD. Det samme med operativsystemets tilnærming mot disse, hvor Windows7 har begynt på en annen retning.

 

Vi vil nok se helt andre teknologier ift. SSD type media etterhvert og vi er nå kun i overgangsfasen mot en omgjøring av hele lagringsmediaet. På samme måte som diskett og tape lagring har blitt overlatt til spesifike behov vil også tradisjonell HDD lagring bli det. Bedrifter har eks. i snart 10 år brukt HDD som neste generasjons backup for raskere kjøring og tilgang og "degradert" tapemedia til arkivering av dette igjen. Tape i dagens nyeste LTO format er et meget godt ytende SEQ media som fungerer godt til arkivering.

 

HDD vil nok få denne rollen i større grad og SSD vil overta som kjøringsmedia med egne SSD optimaliserte grensesnitt etc. etterhvert. Vi har endelig beveget oss nevneverdig bort fra mekanisk lagring og det vil revolusjonere dette området. Det er først nå SSD som hovedsaklig "førstegenerasjon" og hele det lagringskonseptet begynner å reise seg opp fra krabbestadiet.

 

Å følge med på denne utviklingen vil overgå alt annet av teknologisk utvikling innen datamaskiner i mine øyne. Dette har vært den store bremseklossen i titalls år.

 

EDIT:

Hybriddisker vil nok også vokse og er en naturlig del av utviklingen av begge disse medier.

Hvorvidt hybriddisker blir dominerende som kjøringsmedia avhenger mye av utviklingen til SSD, men det er ganske sannsynlig at det vil presse seg inn som en "kil", avhengig av hvordan man ser det.

 

For alt vi vet kan hybriddisker bli det som dominerer konsument markedet og SSD gå helt over til server/flerbruker roller, noe det i mine øyne er perfekt for (med utvikling på flash og kontroller siden). Her vil man virkelig merke forskjellene og man får et ekstremt godt SMB aktig tilskudd til løsninger som RamSAN etc. Er det noe jeg virkelig gleder meg til så er det å starte dette skiftet på serversiden i stor stil. (misunner de som allerede har gjort dette i flere ledd).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Interesant å se at man får så bra ytelse på et lite SW Raid5 array :ph34r:

post-38451-1288302807,3963_thumb.png

 

EDIT:

Det som dro opp resultatet var selvf. at jeg kopierte fra 2 SSD@R0 til HDDene. Men da er i det minste alt oppe å kjøre og kan brukes til noe fornuftig fremfor å ligge i hylla i evig tid.

 

post-38451-1288305653,2886_thumb.png

4xSSD, 11xHDD samt en stakkars BD. Det holdt akkurat med tilkoblinger for å si det slik.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ta en HDDErase du, er jo fort gjort :thumbup:

 

PS: Test med CDM3.0 pg 50mb etterpå, AS SSD er litt mye skriv på en liten Mtron uten GC...

Det er OS disken så jeg må fikse en Acronis imageboot sak først samt en HDD Erase boot sak. Tar det dog i dag.

 

Skal slutte å mishandle den med AS SSD hehe, takk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

HDDErase lot seg på ingen måte kjøre på noen av OEM jobbmaskinene så jeg tok den med hjem for å prøve. Får noe av samme problemet her. Etter å ha valgt alle valg og eks P0 til S1 og bekreftet at alle data skal slettes så kommer det et nytt valg for handling hvor jeg kun kan velge E for exit og ingenting skjer og disken er inntakt.

 

Kan man ikke kjøre HDDErase på disse Mtron Mobi diskene? Er v3.3 og samme oppsett jeg vet funker på Intel disker. Bios står til IDE modus.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Etter en stund ble min Intel 80gb SSD i minste laget for win7 m/programmer, og jeg tenkte bytte den ut med en Corsair Force F160.

 

Det første jeg gjør når jeg har koblet den til er å teste om hastighetene stod til beskrivelsen. Jeg blir litt forvirret av resultatet, fordi det stemmer ikke på den ene testen, men er passe korrekt på den andre.

 

qnuydi.jpg

burde ikke resultatene vært nermest dobbelt så bra?

 

Så sammenligner jeg med Intel disken, og den viser mer likt sine spec's:

 

b5oeu1.jpg

 

Så gjør jeg en annen test med program som Corsair selv henviser til, og får dette:

 

11vrxfl.jpg

 

Også Intel disken viser rett her:

 

v6411j.jpg

 

Dermed lurer jeg på hvorfor det er så fort forskjell på de to testene? Jeg ser jo andre som har disker i Force-serien som har mye bedre resultater med CrystalDiskMark enn det jeg har.

 

Disken er helt ny, nesten helt tom. Sammenlignet er intel disken nesten helt full, og kjører win7.

 

Noen som har en klok forklaring?

Lenke til kommentar

Lesehastigheten er en del lavere enn jeg har sett tidligere fra SandForce SSDer i CDM, men skrivehastigheten der stemmer.

SandForce bruker on-the-fly kompressjon av data for å øke hastigheten, men det går ikke om data allerede er komprimert/kryptert. CDM bruker data som ikke kan komprimeres, og du måler derfor RAW hastighet. Dette er worst-case.

ATTO bruker data som kan komprimeres nærmest ubegrenset, og du måler best-case tall.

I vanlig bruk vil tallene du får ligge mellom disse en plass, i følge interne målinger hos SandForce har windows og programmer typisk rundt 2x kompressjon, så hastigheten vil nok ligge nærmere best-case enn worst-case, der unntaket er komprimerte/krypterte filer som vil ha nøyaktig tallene du ser i CDM.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gjort det, så jeg vet ikke.

Jeg søkte fort på det for litt over et år siden, og det jeg fant antydet at de ikke støttet det. Det var også et dokument fra Mtron sine egne sider som sa noe om at siden de var SLC basert og måten det ble skrevet på så trengtes ikke vedlikehold selv med 5 års (garantert) driftstid i server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...