The Walking Dead Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 blir ikke harddiskene renset automatisk når man setter de opp i et nytt raid? de inneholder jo ingenting da. hovedkort er asus m4a89gtd pro/usb3 bios er oppdatert til siste. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Det er ikke noen automatikk på at de blir renset. En hurtigformatering med en TRIM kompatibel driver eller HDDerase gjør samme nytten på Intel SSD'ene. Du kan jo se det litt an før du gjør noe med det, hvor mye du vil merke i praksis er vanskelig å si. Det var litt sløv aksesstid i forhold til mine (som er rene) men det kan komme av bakgrunnsprosesser iom at du kjører OS på dem. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Puh, jeg fant endelig ut av problemet med LSI 8308ELP kontrolleren jeg kjøpte for en 3-4 år siden. Det var også en rookie aktig feil, men forventet den ikke. Lastet ned manualen og gikk igjennom div. info og så at J5 var en "CPU Reset" jumper. Sjekket kortet og denne stod på, ergo virket ikke kortet (naturlig nok), fjernet denne og alt virket og fikk t.o.m flashet firmware fra en i 2007 til mars 2010 og hele pakka. Det var forløsende. Det som dog var merkelig var at det stod en kort kommentar om at J5 måtte være satt for å flashe firmware, noe som heller ikke stemte. Uansett har nok selger satt denne når jeg kjøpte kontrolleren for å renske configen han hadde. Og han ga meg helt sikkert beskjed muntlig for 3-4 år siden at det var gjort, så ja min feil. Men finally, da blir det endelig masse backup action etc. Endret 24. oktober 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Puh, jeg fant endelig ut av problemet med LSI 8308ELP kontrolleren jeg kjøpte for en 3-4 år siden. Det var også en rookie aktig feil, men forventet den ikke. Lastet ned manualen og gikk igjennom div. info og så at J5 var en "CPU Reset" jumper. Sjekket kortet og denne stod på, ergo virket ikke kortet (naturlig nok), fjernet denne og alt virket og fikk t.o.m flashet firmware fra en i 2007 til mars 2010 og hele pakka. Det var forløsende. Det som dog var merkelig var at det stod en kort kommentar om at J5 måtte være satt for å flashe firmware, noe som heller ikke stemte. Uansett har nok selger satt denne når jeg kjøpte kontrolleren for å renske configen han hadde. Og han ga meg helt sikkert beskjed muntlig for 3-4 år siden at det var gjort, så ja min feil. Men finally, da blir det endelig masse backup action etc. Vi krever bench av denne kontrolleren Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 HaHa, den er neppe så rå selv om den er ganske så funksjonsrik (sjelden sett så mange konfigurerbare parametere på en kontroller). Men klart kan være greit å ha en slack sak som referanse Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jeg vet ikke om jeg har postet denne før. http://www.micronblogs.com/2010/08/setting-a-new-benchmark-for-enterprise-ssds/#more-1048 Se på den siste grafen, som viser 4KB random write IOPS degradering over tid. Dette er en ting jeg har savnet, og diskuterte dette fort med Nilsen i våres, men det ble ikke noe av. Hva tenker dere om sånne grafer? Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Det er jo helt utrolig hvor mye Intel X-25E dropper. Imponerende av P300. Men hvorfor tok de ikke med en Sandforce-kontroller i en slik sammenligning? Endret 25. oktober 2010 av kservik Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Muligens fordi det ikke ga like hyggelige resultater for Micron's image? Legg merke til at dette er 4KB, 100% random, 100% write, 100% load, QD 32, og kjøres i flere timer. Det er det som vanligvis blir kalt "torture test". For å simulere steady state i et hardt bruksmønster for oss entusiaster kan man f.eks. bruke noe ala 70% random, 30% write, 50% load, QD 10, over hele lagringsmediet, med sykler av 4-64KB skiftende hvert 5-10 minutt. Dette stående noen timer (f.eks. over en natt) vil degradere ytelsen mer enn man kan forvente selv om man benchmarker en del. Ved å sjekke logg filen og lage en graf med throughput og tid kan man da sjekke degradering over tid. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) En Vertex 2 ville nok knele fort i en slik sammenligning. (pga DuraWrite) Vertex 2 EX hadde vært interessant å sett en test av, har ikke funnet noe som helst om den bortsett fra standard spesifikasjoner. (identisk med Vertex 2) Edit Fant en litt ok artikkel om ssder her Endret 25. oktober 2010 av Anvil Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Siden vi snakker om enterprise SSDer her vil sammenligningen være SF-1500 med supercaps. Enten MLC eller SLC. Artiklen fra SQLblog er lagt til i leselista mi. Jeg scrollet fort gjennom den, og så jeg har lest rundt halvparten før, og kommet frem til og skrevet om en del til (f.eks. hastighet skalering med dies pr kanal, og oversikt over SSD kontrollere med specs og features). Lenke til kommentar
branick Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Ikke så mye å skryte av, men det har nå gjort laptopen en god del raskere syns jeg HP envy 14-1085: -i7 Q720 -4GB 1066 -Corsair Force 80 Får ikke endret noenting i den låste BIOS'en desverre, så ting står fortsatt i IDE. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 SSD i en bærbar er ufattelig deilig! De talla der er ikkje bra hvis det hadde vært i en stasjonær til å være en ny ssd, men i en laptop så er det veldig bra resultat i forhold til en 5400rpm harddisk 5 år gamle laptopper får plutselig nytt liv med en ssd En bærbar går jo nesten fra retur fra elkjip til fast følge, med en ssd oppgradering Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 @GullLars Det er ingen tester eller andre opplysninger å oppdrive rundt Pro/EX basert på SF. Det er ingen til salgs i Norge og du skal lete lenge for å finne noe i utlandet også De har helt sikkert andre parameter for EX men er litt usikker på Pro som baseres på MLC. @branick Er bios låst? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jupp SSD i gamle laptoper er helt strålende. Derfor trist det er så vanskelig med PATA modeller. Lenke til kommentar
branick Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 @ Nizzen: Er faktisk der jeg handlet den også @ Anvil: Ja, eller jeg får jo sett på det som står der, bare ikke endret noe Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Låst bios er typisk bedriftslaptop og regner med du fikk velsignelse om bytte derfra eller fikk det via dem Lenke til kommentar
branick Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Låst bios er typisk bedriftslaptop og regner med du fikk velsignelse om bytte derfra eller fikk det via dem Jajo, men hvilke alternativer har man da? Er ikke mange laptoper der ute som er med åpen bios for de vanlige forbrukerne? Velsignelse faktisk ;P Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Alle laptoper som ikke låses for endringer med et passord av admin/drift i eks. en bedrift er åpne. Håper ikke dette er en laptop du har kjøpt på privatmarkedet som har låst bios . Endret 26. oktober 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
branick Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Alle laptoper som ikke låses for endringer med et passord av admin/drift i eks. en bedrift er åpne. Håper ikke dette er en laptop du har kjøpt på privatmarkedet som har låst bios . Denne er kjøpt fra itegra/MPX og er kjøpt som privatperson. Låst bios på denne desverre. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Høres veldig merkelig ut. Har aldri vært borti lignende. Sikker på at det ikke er en tastekombinasjon for å åpne den i redigeringsmodus? Har vært borti det på noen sære maskiner. Forstår ikke helt hvorfor HP skulle se det nødvendig å låse biosene fullstendig på HP envy serien. Men ting forandrer seg. Endret 26. oktober 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå