Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Jøjje, jeg må sove mer haha.

 

Det var et ekstremt tall Ourasi. Jeg har nok laaaangt over 7 sekunder på min hovedmaskin nå som jeg brukte til testingen. Men det er fordi jeg lar det sløve seg til med ting og tang over tid desverre.

 

Skal kjøre en test for morroskyld for å se hvor mye tregere det blir over tid uten vedlikehold :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bah, siste gang jeg kjøper brukt hardware jeg ikke sjekker status øyeblikkelig. Surt å ha betalt 3000,- for en raidkontroller for 3-4 år siden og når man endelig skal bruke den så virker den ikke. Forsøkt den i 3 maskiner (x58, x38, p35) og ingen klarer å finne den ved firmware oppgradering og alle får feil ved driverinstallasjon.

 

Ligget pent og pyntlig i esken siden kjøpet i påvente av HDD raid bruksområde. Da blir det en 9260 på meg tenker jeg. Det sure er all tiden man kaster bort på slikt og at det ikke blir noe backupsystem denne helgen heller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

jeg oppdaterte intel diskene mine når jeg kjøpte de 6. april. "02hd"

INTEL X25-M 80GB 2.5# SSD SATA/300 MLC 34NM

 

har det kommet noen ny firmware siden det?

 

jeg skal sette på nytt hovedkort (sb850) og ny cpu, minne idag.

så tenkte kanskje at en oppgradering ville være greit å gjøre nå.

 

takk.

 

FØR skifte! nvidia i raid.

-----------------------------------------------------------------------

CrystalDiskMark 3.0 x64 © 2007-2010 hiyohiyo

Crystal Dew World : http://crystalmark.info/

-----------------------------------------------------------------------

* MB/s = 1,000,000 byte/s [sATA/300 = 300,000,000 byte/s]

 

Sequential Read : 406.740 MB/s

Sequential Write : 138.682 MB/s

Random Read 512KB : 248.750 MB/s

Random Write 512KB : 78.343 MB/s

Random Read 4KB (QD=1) : 19.994 MB/s [ 4881.4 IOPS]

Random Write 4KB (QD=1) : 31.095 MB/s [ 7591.5 IOPS]

Random Read 4KB (QD=32) : 40.685 MB/s [ 9933.0 IOPS]

Random Write 4KB (QD=32) : 43.086 MB/s [ 10519.1 IOPS]

 

Test : 1000 MB [C: 26.1% (38.8/149.0 GB)] (x5)

Date : 2010/10/23 13:05:35

OS : Windows 7 Ultimate Edition [6.1 Build 7600] (x64)post-45078-1287832141,4546_thumb.jpg

Endret av 530XD
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Testet min C300 128, og de fleste tallene ser vel normale ut, men 4k-64Thrd er uhyggelig lav sammenlignet med andre :cry: Noen som vet hvorfor? Acc.time Write er vel også noe høy?

 

Oppsett: Windows 7 64-bit, Gigabyte GA-790FXTA-UD5 Socket-AM3, Phenom II X4 965 BE 3,4ghz (men underklokket nå), 6GB DDR3. Slo alt over på AHCI i BIOS før installasjon, og SSD-en er koblet til en 6GB/s-port. Har også sjekket at den er alignet.

post-34365-1287833033,6717_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Testet min C300 128, og de fleste tallene ser vel normale ut, men 4k-64Thrd er uhyggelig lav sammenlignet med andre :cry: Noen som vet hvorfor? Acc.time Write er vel også noe høy?

 

Oppsett: Windows 7 64-bit, Gigabyte GA-790FXTA-UD5 Socket-AM3, Phenom II X4 965 BE 3,4ghz (men underklokket nå), 6GB DDR3. Slo alt over på AHCI i BIOS før installasjon, og SSD-en er koblet til en 6GB/s-port. Har også sjekket at den er alignet.

 

Du kjører IDE, og derfor får du ikke brukt NCQ, og ytelsen din blir deretter. Sjekk i BIOS en gang til du tenker jeg.

Lenke til kommentar

jeg oppdaterte intel diskene mine når jeg kjøpte de 6. april. "02hd"

INTEL X25-M 80GB 2.5# SSD SATA/300 MLC 34NM

 

har det kommet noen ny firmware siden det?

 

jeg skal sette på nytt hovedkort (sb850) og ny cpu, minne idag.

så tenkte kanskje at en oppgradering ville være greit å gjøre nå.

 

Random Read 4KB (QD=32) : 40.685 MB/s [ 9933.0 IOPS]

Random Write 4KB (QD=32) : 43.086 MB/s [ 10519.1 IOPS]

Du må laste ned RAIDXpert og aktivere NCQ for RAIDet for å få god IOPS ytelse. Det er elendig av AMD, men sånn er det...

Lenke til kommentar

Vel, jeg er en smule agitert akkurat nå etter å ha herjet vilt i BIOS for å få det til å lystre. Jeg trippelsjekket før installasjon at AHCI var aktivert, men dette var jo nå revertert til IDE. Jeg hadde satt alt på AHCI, men det syntes kanskje ikke BIOSen var noe ålreit i det hele tatt og annullerte det suverent? Skulle kanskje bare satt SATA3 på AHCI?

 

Nå står i hvert fall SATA og ESATA på IDE og SATA3 på AHCI, og jeg får helt andre tall på SSD-en.

 

Så takk for tipset der.............

 

 

(det som gjorde meg virkelig sur var at SSD akkurat nå gjentatte ganger nektet å starte opp Windows, og det viste seg at oppstartsrekkefølgen ble nullstilt i BIOS når jeg gjorde endringer på SATA-greiene, men det er en annen historie)

post-34365-1287839451,3771_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har ikke stressa mer med det, kjører stock ATM. Vurderer å ta et nytt forsøk i morgen.

Til uka blir det 4R0 C300 64GB i en slik:

post-163450-1287870375,989_thumb.jpg

Først skal jeg kjøre en runde på hver som singel i AS for å se at ting stemmer, og så blir det fresh install av W7 på de tenker jeg. :)

Jeg skal også snart bestille et AMD 6870 med ikke-referanse kjøling når det kommer info om lydnivå. Går for et AMD Value oppsett.

 

Jeg har også lurt litt på om det kan være noe med RAMen min som har satt en stopp for klokking, så det er mulig jeg river ut 4GB med litt raskere RAM av en annen PC her hjemme for å se om det var Kingston ValueRAM sin feil at det stoppa rundt 3,6Ghz selv med kun multiplier klokk. Det er ingen logisk grunn til at det skulle gjøre det, men alikevell, jeg har vært borti rare saker...

Lenke til kommentar

For litt over 2 år siden hadde jeg SSDer liggende løst i kabinettet, og et halvt år etter festet jeg de med gaffa teip. SSDene som står i de andre maskinene jeg har laget er også festet på utsiden av 5,25" brønnene med gaffa teip. Funker fjell :)

Skumgummi saken høres morro ut, noe jeg kunne funnet på om det hadde vært noe poeng annet enn utseende. ;)

Den beste monteringen av SSD jeg har sett var alikevell Nizzen som festet 4 SSDer med 2 skruer i hver på begge sidene av en 5,25" brønn :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg gikk ikke etter noe pent eller smart, kun praktisk, raskt og fleksibelt. De har ligget hver for seg og løst så lenge jeg har hatt dem og kunne fortsatt med det, men gjorde det kun for å få litt mer orden etter å ha slengt inn 3x4-in-3 saker og 10 ekstra HDDer som krever litt mer forsiktig håndtering.

 

Kjekt med verktøyfri SSD montering/demontering uten å bruke penger på det ;). I hele tatt liker jeg hvor fleksible disse enhetene er ift. kreativ montering.

 

Den beste monteringen av SSD jeg har sett var alikevell Nizzen som festet 4 SSDer med 2 skruer i hver på begge sidene av en 5,25" brønn

Jeg likte Nizzen sin metode men jeg flytter kabinettet mye og er ikke helt komfortabel med å ha enhentene hengende i skruer på kun ene siden, samt at det krever tilgang og riktig plassert skruehull på begge sider av kabinettet. Selv om disse enhetene er så lette at de nok fjærer kun minimalt. I andre maskiner som stod mer stasjonært hadde jeg nok brukt den metoden. Legeringen er helt sikkert god nok til å tåle det, er bare hva man er komfortabel med.

 

EDIT:

Jeg har dog siklet på samme enhet som du har kjøpt nå Gullars, samt et par andre, men slo det fra meg. Var dog på nippet til å bestille en sammen med 4-in-3 til HDDene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Om noe går galt er det ikke SSDene som blir ødelagte da, men om du har andre ting du er redd for at de skal ødelegge er det jo noe å tenke på.

Akkurat nå ligger min x25-M løs oppå velociraptoren min, og 2x Mtron i 4x2,5" in 5,25" chieftech saken.

 

EDIT: Om du bytter kabinett eller flytter på innmat ofte ser jeg at skumgummi saken er kjekk.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...