Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ellers er det bedre å kjøre image enn å klone da kloning ofte er unødvendig selv for en boot disk. (kloning er en egen oppgavetype)

Da kommer jeg sannsynligvis til å prøve image neste gang jeg renser SSD'en.

Har kjørt kloning ca hver 3 måned hittil.

Etter å ha renset SSD'en og klonet tilbake, får jeg ca 400 poeng i AS SSD hver eneste gang.

Jeg har X25-M 80 G1.

Lenke til kommentar

Theo,

Du trenger ikke å kjøre HDDerase.

I ditt tilfelle er det nok å bryte opp raidet og formatere SSDene hver for seg.

(med TRIM aktivt vil en hurtigformatering rense dem)

Deretter er det bare å opprette raidet igjen og kopiere tilbake.

Ta noen status-sjekker underveis, både som single etter formatering og i raid.

Lenke til kommentar

Dette gikk som en lek.

Kopierte alt ut til HDD med "TeraCopy" for å være på den sikre siden. Styrte om temp, temporary internet files etc. Så etter etter en times kopiering og 250GB med data var det bare å løse opp raidet i Intel RST, opprette volumer i diskmanager og måle diskene hver for seg.

post-38451-1283531219,9905_thumb.png

post-38451-1283531233,3809_thumb.png

Ytelsen stemmer med firmwaren.

Ny "ren" Raid0 med 16K stripe size. Ble jo ikke så verst resultat av det.

post-38451-1283532287,7944_thumb.png

Absolutt fornøyd med 754 som er tilnærmet en dobling i ytelse av 1 "virgin" disk.

EDIT:

Her er igjen det gamle Raid0 resultatet før jeg utførte dette og etter 6 måneders tung variert bruk:

post-38451-1283533906,7804_thumb.png

Ergo ser man hvor degradert disse SSDene kan bli over 6 måneders bruk og hvor mye ytelse man får tilbake med litt "rengjøring" innimellom. Man ser også nytten av Trim som ville opprettholdt ytelsen.

PS.

Alt blir forøvrig gjort uten en eneste boot og jeg kan surfe og kose meg som vanlig mens det gjøres.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke så god peil på men Anandtech har forklart det veldig bra her.

When Does Spare Area Matter?

In addition to the SandForce-specific uses of spare area, all SSDs use it for three purposes: 1) read-modify-writes, 2) wear leveling and 3) bad block replacement.

If a SSD is running out of open pages and a block full of invalid data needs to be cleaned, its valid contents is copied to a new block allocated from the spare area and the two blocks swap positions. The old block is cleaned and tossed into the spare area pool and formerly spare block is now put into regular use.

garbagecollection.png

Recreated from diagram originally produced by IBM's Zurich Research Lab

The spare area is also used for wear leveling. NAND blocks in the spare area are constantly being moved in and out of user space to make sure that all parts of the drive wear evenly.

And finally, if a block does wear out (either expectedly or unexpectedly), its replacement comes from the spare area.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...