Theo343 Skrevet 2. september 2010 Rapporter Del Skrevet 2. september 2010 Over en dobling i ytelse ja. Ok da bør det prøves. Synd man ikke kan forvente ennå mer når en single 80G1 gir 42x. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 2. september 2010 Rapporter Del Skrevet 2. september 2010 Nå skalerer vel ikke alltid 2R0 perfekt, men får du f.eks 750 så er det ikke langt unna. Er uansett et bra stykke opp fra knappe 300 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. september 2010 Rapporter Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Jupp, var interesant å se hvor mye degradering man kan få på 6 mnd uten TRIM. Når kan man forvente trim til Raid? Endret 2. september 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 2. september 2010 Rapporter Del Skrevet 2. september 2010 Godt spm.... Er vel ingen som har svaret på det pr i dag. Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. september 2010 Rapporter Del Skrevet 2. september 2010 Ellers er det bedre å kjøre image enn å klone da kloning ofte er unødvendig selv for en boot disk. (kloning er en egen oppgavetype) Da kommer jeg sannsynligvis til å prøve image neste gang jeg renser SSD'en. Har kjørt kloning ca hver 3 måned hittil. Etter å ha renset SSD'en og klonet tilbake, får jeg ca 400 poeng i AS SSD hver eneste gang. Jeg har X25-M 80 G1. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 Theo, Du trenger ikke å kjøre HDDerase. I ditt tilfelle er det nok å bryte opp raidet og formatere SSDene hver for seg. (med TRIM aktivt vil en hurtigformatering rense dem) Deretter er det bare å opprette raidet igjen og kopiere tilbake. Ta noen status-sjekker underveis, både som single etter formatering og i raid. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Anvil: Godt tips Prøves i kveld. Nesten synd at Intel ikke har en RaidManager for Windows som snakker med ICH Jaja, får tåle noen boots hehe. Endret 3. september 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Theo, Det har de, den er helt utmerket så du trenger ikke å boote. Skal se om jeg finner linken, hvis ingen kommer meg i forkjøpet. Link Endret 3. september 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 Dankers, da erre tut og kjøre og kos i kveld Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Dette gikk som en lek. Kopierte alt ut til HDD med "TeraCopy" for å være på den sikre siden. Styrte om temp, temporary internet files etc. Så etter etter en times kopiering og 250GB med data var det bare å løse opp raidet i Intel RST, opprette volumer i diskmanager og måle diskene hver for seg. Ytelsen stemmer med firmwaren. Ny "ren" Raid0 med 16K stripe size. Ble jo ikke så verst resultat av det. Absolutt fornøyd med 754 som er tilnærmet en dobling i ytelse av 1 "virgin" disk. EDIT: Her er igjen det gamle Raid0 resultatet før jeg utførte dette og etter 6 måneders tung variert bruk: Ergo ser man hvor degradert disse SSDene kan bli over 6 måneders bruk og hvor mye ytelse man får tilbake med litt "rengjøring" innimellom. Man ser også nytten av Trim som ville opprettholdt ytelsen. PS. Alt blir forøvrig gjort uten en eneste boot og jeg kan surfe og kose meg som vanlig mens det gjøres. Endret 3. september 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 Det ser jo veldig bra ut Jeg har testet litt til på diskene mine i dag. C300 128GB 2R0 på SB 850. Stripestørrelse = 128Kb Raiddriver og Catalyst driver 10.8 Kjører raidet som systempartisjon Har satt av 10% til spare area. Ingen tweaks gjort ennå. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 Skal prøve for morroskyld med 128K stripe size jeg også :S Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 Spennende! Anvil foretrakk striper fra 8-32kb og syntes det var uvant med kun 2 valg på AMD, spesielt siden stripene var så store. Jeg har faktisk akkurat samme ytelse som med 64Kb, så er litt usikker på hva jeg skal bruke permanent. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Jeg fikk 738 med 128k stripe size, så da holder jeg meg til 16k Jeg har ikke holdt av noe "spare", lønner det seg egentlig? EDIT: Satt 7% som "Spare". Endret 3. september 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 Det har jeg ikke så god peil på men Anandtech har forklart det veldig bra her. When Does Spare Area Matter? In addition to the SandForce-specific uses of spare area, all SSDs use it for three purposes: 1) read-modify-writes, 2) wear leveling and 3) bad block replacement. If a SSD is running out of open pages and a block full of invalid data needs to be cleaned, its valid contents is copied to a new block allocated from the spare area and the two blocks swap positions. The old block is cleaned and tossed into the spare area pool and formerly spare block is now put into regular use. Recreated from diagram originally produced by IBM's Zurich Research Lab The spare area is also used for wear leveling. NAND blocks in the spare area are constantly being moved in and out of user space to make sure that all parts of the drive wear evenly. And finally, if a block does wear out (either expectedly or unexpectedly), its replacement comes from the spare area. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Om en halvtime er alle data på plass på Raid0 igjen og da blir det morro å teste hvordan spill etc. laster og om jeg merker forskjell. Endret 3. september 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 Kult! Du får gi en oppdatering når du har testet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Tok en liten test av 80G1 Boot/Os disken også. Den har holdt seg overaskende bra Kun sunket med rundt 70 poeng i samme tidsperiode. Mao. ekstremt lite skriving på OS/Program disken min . Endret 3. september 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 Hvor lenge er har den disken stått uten HDDerase? Resultatet er veldig godt. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september 2010 Rapporter Del Skrevet 3. september 2010 Samme tidsrom som de andre diskene, altså rundt 6 mnd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå