johome Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Jeg har laget en liten instruks på hvordan man bruker HDDErase 3.3 Før du starter opp programmet, må BIOS være riktig innstilt. For Award BIOS, se her Slikt blir det i AMI BIOS : 1 : 2 : 3 : Slik bruker du HDDErase : 1 : 2 : 3 : 4 : 5 : OBS : Det er ikke sikkert at du trenger å reboote. De fleste hovedkort takler det uten å gjøre det. Du trykker bare Y , og fortsetter. Hvis du må reboote, gjentar du de første punktene på nytt til du kommer hit : 6 : 7 : HDDErase hdderase33.rar Endret 12. juli 2010 av johome Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 Ser greit ut det, mine guider forsvant ved forum oppdateringen selv om noen av dem eksisterer enda i andre tråder.. Merk at denne safety saken på de fleste hovedkort ikke trenger en reboot, man kan bare svare "Yes" og starte HDDErase igjen uten reboot, men dette er bare flisespikking, skal muligens legge en link til denne i post#2 Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) Problemet ser ut til å være de som har Award BIOS (som jeg ikke har noen erfaring med) Jeg har nylig prøvd å hjelpe en person som har denne BIOS'en. Måtte gi opp å bruke HDDErase da BIOS ikke lot seg stille inn i IDE/Compatible modus. Programmet klarte rett og slett ikke å oppdage SSD'en. Nå viser det seg at det er flere som ikke for det til med Award BIOS. Er det noen her som vet hvordan ? Endret 26. juni 2010 av johome Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 26. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2010 Award/Phoenix må enable "Legacy Mode".. Lenke til kommentar
johome Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Takker, skal prøve å bringe det videre Lenke til kommentar
Anv Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Jeg må vel poste dette her også. 2x LSI 9260-8i 2x 2R0 X25-M G1 sw raidet i W7 x64 4K random read, aligned, 2 workers 2x 3R0 X25-M G1/G2 sw raidet i W7 x64 4K random read, aligned, 1 worker Økningen fra 4 til 6 SSDer gir ikke full uttelling men det skyldes i store trekk at kontrolleren er mettet. For å få mer iops enn dette må man ha FastPath på LSI kontrolleren. Endret 27. juni 2010 av Anvil Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Nice! Gidder du å kjøre en 2W run på den siste? Og gidder du å kjøre en runde av no-cache lineær QD 1-32 configen jeg har lagt opp på XS? Jeg er nyskjerrig på scalingen du får. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) 2W blir nærmest identisk, litt ned faktisk men ikke mye. Anvil_6R0_swraid_2x3r0_2x9260_4-32KB_QD1-32_noCache.zip Endret 28. juni 2010 av Anvil Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Skal se på scalingen når jeg kommer hjem fra job. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg venter på FP nøkkelen. (har bestilt 1 i første omgang) Jeg blir nok ikke å kjøre sw raid til annet enn testing så da sjekker jeg om det er noen praktisk verdi av FP før jeg bestiller flere. Kanskje den er nedlastbar innen den tid, eller kanksje jeg kjøper en CacheCade løsning for å teste det også. Resultatene er gode uansett Lenke til kommentar
johome Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) @Ourasi "Legacy Mode" skal den være i Sata configurasjonen ? Det er forøvrig snakk om dette hovedkortet ___________ Jeg har tilføyet noen bemerkninger i 2 spoiler punkt 5 (post 2622). Endret 28. juni 2010 av johome Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) "Legacy Mode" er en del av "Integrated Periphirals/On-Chip IDE Device" menyen, under ICH10 SATA Mode.. Det kortet du linker til er Nforce, og der er det neppe noen ICH .. Hvordan man går frem her er uvisst, siden jeg aldri har kikket på biosen eller testet med SSD på dette kortet, men du får bare tråle valgene du/han har og teste dem, eventuellt å laste ned HDDErase 4.0 eller nyere for å se om det går bedre med denne, mulig den har et noe bredere kompabilitets spekter.. Kikk etter valg som "Native Mode" o.l. og prøv både enabled og disabled... Legacy Mode på Award er det samme som Compability Mode på AMI,.... Endret 28. juni 2010 av Ourasi Lenke til kommentar
johome Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Det er nok ikke ICH10 nei. Tipper på at det er SB et eller annet , siden det er AMD sin sørbro. Tviler sterkt på at HDDErase 4.0 vil virke her, er visst kompatibilitetsprobremer med den versjonen og Intel SSD'er....har jeg hørt. Jeg får bare be vedkommende om å prøve seg frem. Det er ikke min data, og jeg har heller ikke tilgang til maskinen. I slike tilfeller er det vel bare å anbefale Parted Magic og "Secure Erase " funksjonen. Det er oppnådd gode resultater med det programmet. Problemet er vel bare at programmet er tildels fryktelig tregt sammenliknet med HDDErase. Å bruke det på en vanlig 80 GB SSD tar ca 1 time. Endret 28. juni 2010 av johome Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Plukket denne påstanden opp på OCZ forumet : "Those of us with nVidia motherboards, are not able to get Sanitary Erase, nor HDDerase unless we can get a hold of another system with Intel chipset" Stemmer dette, må han/du bruke en annens Intelbaserte PC for HDDErase. Det er såvidt meg bekjent, IKKE noe annet "erase" program som funker på Intel SSD, spesiellt Gen. 1 SSD'ene, så her må man trå varsomt, for vondt kan fort bli til værre her. På Gen. 2 skulle en quickformat i Win7 være nok for å rense sålenge TRIM er aktivert og kompatibel driver er ibruk, dog ikke testet selv da jeg boikotter Intel Gen. 2 Personlig ville jeg aldri anbefale noe annet enn HDDErase på Intel SSD Gen. 1, da min erfaring viser at ingen andre faktisk funker, og en time på jobben er nok et sikkert tegn på at den foretar en skriv/slett operasjon, som igjen ikke funker på Intel da slettingen av filen ikke blir gjennomført på SSD'en.. Endret 28. juni 2010 av Ourasi Lenke til kommentar
johome Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Interresant ! Da er jeg tydeligvis heldig, med "riktig PC" Jeg har Intel G1 og har kjørt HDDErase mange ganger , uten noe problemer. Angående det siste , så tipper jeg at det er en liten vendetta , fordi Intel ikke kom med TRIM på G1..... Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Får man brukt HDDErase feilfritt, så er resultatet 100% factoryfresh ytelse hver eneste gang, så uten HDDErase ville nok Gen. 1 SSD'ene blitt brent på bål for lenge siden, og da ikke bare av meg er jeg redd (med unntak av E -SLC- SSD'ene)... Snodig at det skal være så vanskelig å lage en HDDErase kopi som kan kjøres på en SSD i slave modus fra dosvindu o.l.... Lenke til kommentar
Anv Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg har lest det samme om AMD chipset men har ikke hatt noen mulighet til å sjekke påstanden, merkelig at det ikke går an. Hurtigformatering er tingen så lenge man har W7 og en SSD med TRIM. Jeg tenkte å bygge en AMD basert maskin men det blir ikke med det aller første, jeg hadde nesten nok deler til en ny Intel maskin så da ble det det i denne omgang. Er forsatt giret på en 6 kjerners AMD Jeg er enig i at Intel (eller andre) burde ha laget en toolbox hvor man kunne resette SSDen fra Windows. På SF baserte kan man liketil oppdatere FW direkte fra Windows, jeg er litt spent på hva SF Toolbox inneholder men det kan vel ikke være så alt for mye man kan utrette. (hva trenger man bortsett fra rensing) Lenke til kommentar
larsere Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Jøss, skal si det var stor forskjell på skriveytelsen før og etter toolbox. Nå har jeg ikke kjørt denne på en måned, men alikevell.. Nesten dobbel på 512k :O Lenke til kommentar
BAT Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Jeg har lest det samme om AMD chipset men har ikke hatt noen mulighet til å sjekke påstanden, merkelig at det ikke går an. Hurtigformatering er tingen så lenge man har W7 og en SSD med TRIM. Jeg tenkte å bygge en AMD basert maskin men det blir ikke med det aller første, jeg hadde nesten nok deler til en ny Intel maskin så da ble det det i denne omgang. Er forsatt giret på en 6 kjerners AMD Jeg brukte HDD erase 3.3 uten problemer. Måtte kun sørge for at disken stod på en SATA port satt til IDE. (Asus M4A89TD PRO/USB3) Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Det var jo oppløftende det, på en AMD maskin. Asus kjører vel med AMI BIOS som er velkjent. Problemet ser da ut til å være Award BIOS (som det sikkert finnes løsninger på ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå