Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en på XS som leker seg med 850 men han har ikke nok mange SSD'er enda.

Link til XS med noen sammenligninger

*Hvis* jeg skulle prøve meg på dette trenger jeg bare MB og en CPU så det trenger vel egentlig ikke å koste så mye.

(jeg har alt det andre liggende, minne, skjermkort etc)

MB måtte nesten bli enten UD3H eller et Asus, GB ser ut som det er bedre value.

Hva er en fornuftig CPU? (må nesten være 4 kjerner)

Hva er forskjellen på 945/955/965, er det bare GHz eller spiller Black Edition noen rolle?

Lenke til kommentar

Tittet litt på resultatene på XS og han må bruke noen rare innstillinger. I AS SSD så får han 40 MB/S i 4kb-64thrd skriv og 109 MB/S i 4kb-64thrd les.

I tillegg så har testene fra Anandtech på 890GX vist at produsentene av kort ikke klarer å levere like raske hastigheter som på AMD sitt referansekort. Spørs om ikke driverene/bios er litt umodne ennå.

Jeg kommer nok til å hive meg på en Phenom X6 med et FX kort med SB 850 men først må jo alt treffe nettbutikkene :D

Forskjellen på 945, 955, 965 er i utgangspunktet bare GHz. I tillegg kommer 955 og 965 med ulåst multiplier slik at de er lette å klokke.

Skal du bruke penger på dette bør du kjøpe 965 med den nyeste steppingen som gir 125W tdp.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Jeg bare skummet over resultatene men det du sier høres merkelig ut.

Prisene er jo så like at jeg hadde sikkert kjøpt den største uansett :D

Når kommer 6 kjerne, er det rett rundt hjørnet?

Når det gjelder 6Gb/s er det nok mye som kan forbedres, hvor bra det blir tror jeg ikke vi får se før Intel hiver seg på bølgen.

PS! Får en advarsel på Anandtech (har fått det før også)

Sikker surfing

Diagnoseside for anandtech.com/storage

Hva er gjeldende oppføringsstatus for anandtech.com/storage?

Nettstedet er oppført som mistenkelig – besøk på dette nettstedet, kan skade datamaskinen.

En del av dette nettstedet ble oppført for mistenkelig aktivitet 1 gang(er) de siste 90 dagene.

Hva skjedde da Google besøkte dette nettstedet?

Av de 30 sidene vi har testet på dette nettstedet i løpet av de siste 90 dagene, førte 6 side® til at skadelig programvare ble lastet ned og installert, uten brukerens samtykke. Siste gang Google besøkte dette nettstedet, var den 2010-03-27, og siste gang mistenkelig innhold ble funnet på dette nettstedet, var den 2010-03-27.

Malicious software includes 8 trojan(s). Successful infection resulted in an average of 1 new process(es) on the target machine.

3 domene® er vert(er) for skadelig programvare, medregnet storesigma.com/, googleanalyticsz.com/, green-fast.net/.

1 domene® ser ut til å fungere som mellomledd for spredning av skadelig programvare til besøkende på dette nettstedet, medregnet whoiz.shit.la/.

This site was hosted on 1 network(s) including AS36643 (EICOMM).

Har dette nettstedet opptrådt som et mellomledd som har forårsaket ytterligere spredning av skadelig programvare?

Det ser ikke ut som anandtech.com/storage har fungert som mellomledd for infisering av noen nettsteder, de siste 90 dagene.

Har dette nettstedet vært vert for skadelig programvare?

Nei, dette nettstedet har ikke vært vert for skadelig programvare de siste 90 dagene.

Hvordan skjedde dette?

I noen tilfeller kan en tredjepart legge inn skadelig programkode på lovlige nettsteder, noe som kan føre til at vi viser advarselmeldingen.

Lenke til kommentar

Først så ble de to første lagt ut på Microplex og Netshop med dato 23 mars men de ble trukket tilbake. AMDhar så i ettertid kommet med en rettelse på at disse vil komme i Q2 2010. Uansett så blir det å smøre seg med tålmodighet og å kjøpe litt flere X25-V 40GB :thumbup:

Jeg får også opp samme meldingen på Anandtech fra FF. AVG har ikke sagt noe så da er det sikker greit.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Denne saken her er også spennende :D

hp sas 2 kontroller

http://www.computerl...118%3br:easybuy

Changing the controller cache ratio

The controller cache ratio setting determines the amount of memory allocated to read and write

operations. Different types of applications have different optimum settings. You can change the ratio only

if the controller has a battery-backed cache (because only battery-backed cache can be used for write

cache) and if there are logical drives configured on the controller.

Skal si det er mye jeg har lyst til å teste :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Fikk min første SSD i går (X25-M G2), kastet inn Win7 og er veldig fornøyd. Alt står på stockinstillinger. BIOS er fremdeles konfigurert til "RAID" istedet for AHCI, men har det egentlig noe å si?

Kjørte AS SSD Benchmark og fikk dette resultatet, stusser noe på "31K - BAD", aner ikke hva det skal fortelle meg...

post-50769-1269944595,9805_thumb.png

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

HA! han hørte på meg :D

Det var på tide at det ble kjørt noe slikt på Anandtech.

Det var bare synd at han stoppet på 2R0, vi vet jo hvordan det skalerer videre.

Har vært så opptatt i det siste at jeg ikke har hatt overskudd til noe SSD relatert men det kommer seg i løpet av påsken.

Har du gjort noe mere med regnearket?

Lenke til kommentar

Det burde du gjøre, de trenger gode skribenter :)

Har du fått tall fra SF-1200?

Hva skjer på wave forresten, har registrert meg men ikke mer.

Skal sette i gang nå med 2R0 boot drive og lage en snutt med de 50 applikasjonene eller mer hvis jeg bare finner noe å legge til.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke IOmeter tall for SF-1200 nei. Jeg har sett tall på diverse testsider, men ikke tall som passer inn i det jeg har av benche-data.

Jeg er også ganske interresert i Kingston V+ G2 64GB. Denne er muligens en skikkelig "value" SSD for RAID. 200(+) MB/s les, 110MB/s skriv, 4000-5000 IOPS les (varierende målinger), og 1500-3000 IOPS skriv (varierende målinger), og utsalgspris på ca 1100kr.

Jeg ønsker meg sikrere data for disse, da varierende målinger mellom nettsider gjør det vanskelig å vite sikkert hvor ytelsen ligger.

Om det viser seg at IOPS ytelsen til Kingston V+ G2 64GB ligger på 4500/3000 r/w er den "god nokk" til OS/app bruk, og 3-4 slike i RAID (eller fler fra HBA/RAID-kontroller) vil gi god IOPS ytelse og samtidig levere massiv båndbredde. 3 slike i RAID fra ICHxR/PCH blir da 600(+)MB/s les, 330MB/s skriv, 12-15K IOPS les, 4500(?)-9000 IOPS skriv. Og 192GB til 3300kr.

EDIT: jeg ser fram til fler videoer anvil ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

De er på jordet ja, men tanken deres er at folk vil betale mer for et kjent merke som er "garantert" å "bare fungere". At de ikke bruker NCQ gjør også at AHCI ikke vil ha noe utslag på ytelsen. Det er en SSD som er laget utelukkende med "plug and play (for dummies)" i tankene. De høyere kapasitetspunktene har veldig god sekvensiell skriv.

Selv ville jeg gått for Kingston V+ G2 over WD Silicon Edge uten å nøle. Om du vet om noen som har et Kingston V+ G2 RAID eller er interresert i å prøve det selv så si gjerne i fra, jeg er veldig interresert i benchmark data for det.

Jeg kan tenke meg 8R0 Kingston V+ G2 64GB + LSI 9211-8i vil gi ganske ekstrem value. 1600-1800MB/s les, 880MB/s skriv, 32-40K IOPS les, 12-24K (avhengig av hvem som er riktig av nettsider) IOPS skriv, og 512GB for ca 11.000kr.

Det er en annen sak som jeg har kommet på men ikke helt vet hvor jeg skal ta opp, kanskje det passer her siden det har med lagringsmedier og ytelse, siden vi ikke har noen annen tråd for å diskutere sånt i dybden. Tråden er jo egentlig om SSD, men vi har innslag av HDD eller referanser til det fra tid til annen, og det jeg tenker på blir en slags hybrid. Så her kommer det.

Hvorfor har ingen HDD produsenter tatt i bruk NAND flash som en read-cahce? Jeg tenker da på ASAP (Auto-tuning SSD Accelerated Pools of storage) men på en mindre skala. Man har rack løsninger, RAID-kort løsninger (ala Adaptec), men det har ENNÅ ikke kommet noen gode hybrid-disker. Det eneste som har vært av hybrid-SSDer hittil har vært HDD-RAM og Flash-RAM, begge laget av DTS (Platinum). Den første var HDD-RAM med 250GB HDD og 1GB RAM (mener jeg på) som ble sluppet i januar 08, og i fjor slapp de en Flash-RAM SSD med 64-256GB flash og 1GB RAM (mener jeg på). Jeg hadde faktisk forventet at minst èn HDD produsent hadde laget en eller annen form for HDD-flash hybrid innen 2010, og er litt skuffet.

Det jeg ønsker å se er en harddisk med 4-8GB flash i tillegg til den vanlige 8-64MB cache alle har. Med ca 20kr/GB snakker vi maks 100kr ekstra for en slik flash read cache. Om man fyller en slik cache med Hot-Files, som vil være ganske lett å implementere (LBA les-aktivitet logging), vil man kunne øke ytelsen betraktelig, spesielt ved multitasking. Èn 8GB NAND chip (av samme kvalitet som i SSDer) klarer ca 10.000 _RAW_ 4KB random read IOPS (SSD kontroller latency og HBA latency dobler som regel latency), om man forutsetter samme latency overhead som SSD kan man runde av til ca 5000 IOPS for 4KB blokker (LBA) i en slik read cache og ca 40MB/s sekvensiell les (ONFI 1.0). Dette vil da komme i tillegg til ytelsen fra disk. Dette må da være en veldig kost-effektiv måte å øke HDD ytelse på. Jeg vil gjette at en "green" disk med en slik 8GB read cache vill slå en "black" disk uten i generell bruk, med ganske god margin i mange tilfeller også. Eller en "black" disk med en slik cache vil kunne slå en velociraptor i generell bruk til lavere pris og med mye høyere kapasitet.

En mer effektiv men vanskligere implementering vil være å bruke en custom driver med en slik hybrid-HDD og plassere alle filer under f.eks. 64/128KB i cachen, deretter visse filtyper etter filter (dll, txt, inf, reg, dat, ol.) og mapper (system32/64, ol), og til slutt "varme" LBA. Dette vil effektiv øke IOPS ytelsen til harddisken i praksis til over 1000, og ved 100% cache hits ca 5000 (4KB).

En annen mulig implementering vil være å lage en SDHC slot i selve harddisken der brukere selv kan putte inn et SDHC kort av varierende størrelse og hastighet for bruk som cache ala ready-boost bare hardware-implementert (mer tvilsomt at produsenter vil gjøre pga kompabilitet).

En slik read-cache implementering vil også være et greit alternativ for 2,5" disker til bærbare da det potensielt kan senke effektforbruket betraktelig i tilfeller med random read.

Hva er deres tanker og meninger om en slik HDD-flash hybrid?

Hva synes dere høres mest realistisk ut at HDD-produsenter vil lage?

- 2,5" til bærbare for å spare strøm og øke generell ytelse

- 3,5" "grønn" for å øke tilfeldig ytelse på billig masselagring og samtidig spare strøm

- 3,5" "black" for å øke maks ytelse på høy-ytelse høy-kapasitet lagring?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er absolutt interessant, spørsmålet er vel ikke om markedet ønsker dette men om produsentene ønsker dette.

En løsning til kr 100 som langt på vei utkonkurrerer SSD tror jeg ikke de (produsentene) er tjent med. De ser ut til å melke SSD-kua så mye de bare kan :)

HDD blir lagringsmediet i uoverskuelig fremtid uansett hva som skjer, SSD blir nok ikke et reelt lagringsalternativ i overskuelig fremtid.

Jeg synes uansett det er en god ide og den ville ha fungert på alle ovenforstående eksempler du viser til.

Dell har kommet med et annet alternativ for bærbare maskiner, (64GB SSD minicard) som kan benyttes som boot partisjon. Da har man plass til en HDD eller SSD i tillegg selv på relativ små maskiner.

HP har løsinger for HDD og SSD (de selger faktisk HDD + Intel 160GB G2) på bærbare maskiner og sist men ikke minst har Sony en variant med 4 SSD'er :)

Det har mao tatt helt av!

--

Har fått inn OS nå med 2R0 X25-V med økt spare area, ble 60GB så da er det ca 15GB i økt spare area.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Får litt ymse tall med HD Tune med IRST 9.6 så de har endret på noe.

post-137664-1270246691,7326_thumb.png

burst er helt på jordet :), MB/s er svært lave der det er skrevet og høye der cellene er ubrukt.

Har noen drivere som skal inn i tillegg før jeg får testet noe mer.

post-137664-1270247029,3887_thumb.png

Random Access ser bra ut. (til HD Tune å være)

post-137664-1270247181,5296_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...