Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller en C300 128gb, Vertex LE koster også det samme, så i norske butikkhyller så prises en SF-1200 man veit med sikkerhet er veeldig mye billigere enn SF-1500 til det samme som SF-1500, godt jobba... Jeg skulle vel skjekket prisquiden og ikke stolt på ræva nettsider :whistle:

Lenke til kommentar

Nizzen, Anvil, eller Ourasi, er det noen av dere som har eller har tilgang til et hovedkort med SB850?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har sett noen gode bencher av dette ennå, og noe jeg er ganske spent på er den maksimale båndbredden dette kan by på. Med et RAID-0 av 6 helt vanlige SSDer burde det være mulig å nå 1200MB/s les ganske lett og kjapt om båndbredden er tilgjengelig i fra kontrolleren. Skriv teoretisk tilgjengelig burde logisk da være i nærigheten av det man finner. Om man når et tak lavere enn 1200MB/s er det veldig kjekt å vite hvor dette er. Om 6 x25-V/M (mixed RAID) eller Vertex/Ultradrive burde lett pushe 1000+ MB/s les, så noe lavere enn dette vil da indikere en klar flaskehals.

 

SB850 sitter tross alt på en 2GB/s buss, og siden den har 6x6Gbit porter = ca 3,6GB/s, ville det vært dumt, nesten tilbakestående, om den ikke klarer å dra 1/3 av dette engang i aggregat.

 

Om det viser seg at SB850 klarer 1GB/s+ fra et RAID-0 blir det veldig interresant. Da kan kanskje AMD hevde seg mot Intel i RL ytelse i høyere budsjett klasser, spesielt med 6-kjernene som kommer snart, selv om IOPS skalerer ~25% dårligere på SB850 (hva tester har indikert hittil med foreløpig BIOS og drivere. Det har vært snakk om nyere BIOSer og/eller drivere som fikser dette til tilsvarende ICH10R eller høyere).

Når IOPS passerer grovt 50K/10K er det lite RL ytelse å hente på å skalere dette videre i singel-user miljø (etter hva jeg kan se, rett meg gjerne. Det er sansynligvis unntak ala WMvare osv). Slike tall kan man nå greit med RAID av 4-6 SSDer selv med dårligere IOPS skalering.

 

Om SB850 skalerer over 1GB/s ser jeg for meg en "Value" løsning for entusiaster med PII x6 + 6x Kingston V+ G2 64GB, og så ha HDD på en annen kontroller.

6R0 Kingston V+ G2 64GB vil komme på 6714kr (6x1119kr, amentio) for 384GB.

1200MB/s les, 650MB/s skriv, 30K IOPS les, 9000 IOPS skriv. Dette er nesten like høye IOPS tall som x25 serien, og vil ikke oppleves som noen stor brems.

Man kan muligens bli medlem i Nizzens 1GB/s+ OS drive klubb for rundt 5000-5500kr med 5-6 lav-kapasitet SSDer uten noe dyrt kontroller kort :)

 

Tanker?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

AMD hovedkort har vi ikkje sett :p

 

 

 

 

Hva er vitsen med det nest beste når man kan få det beste? Altså Intel nå.  AMD får bli når de får dreisen på cpu'ene sine igjen. Et Intel hybrid hovedkort med AMD SB850 hadde jo vært interresant. 

 

 

 

 

Og hva er det Google wawe du snakker om? Skjønner ikkje vitsen :p

 

 

 

 

BTW så må jeg teste HighPoint RocketRAID 6xx sata 3 kontroller etter påske, siden den har fått gode skussmål med Crucial c300 ssd'er. Virker som om det ikkje er så høy latency heller :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

AMD har jeg ikke :)

(har vært nære på noen ganger men det er lenge siden)

 

Har du link til HighPointen du tenker på Nizzen?

(teller på knappene nå for å bestille en kontroller, blir nok mest sannsynlig en 9260 igjen hvis ikke noe annet dukker opp meget snart)

Hvordan er 980X'en?, vurderer den sterkt akkurat nå og det er vel lenge til det kommer en "økonomiutgave"

Lenke til kommentar

Bruker det ikke for SSD nei, der er det jo helt andre hensyn å ta enn på en sectorbasert snurreplate :).

 

Men i virtuelle maskiner på SSD og for HDD er det kjekt.

 

Ellers er jo TRIM ssd varianten av HDD-defrag.

 

 

Siden jeg er så ny på SSD som jeg er, så må jeg bare spørre litt utover denne kommentaren. Betyr det at man i det hele tatt ikke trenger å kjøre noen form for defragmentering når man har en SSD som OS disk? JEg bruker Win7x64 og Intel X25-M 80GB, har kjørt TRIM en gang. Et vanedyr som jeg er så tenker jeg at jeg bør kjøre en vanlig defragmentering, men på internet leser jeg at det kan være skadelig. Så min konklusjon må være at det ikke er noe å hente i det hele tatt mtp ytelse mellom defragmentering og SSD!?!?

 

Frank

Lenke til kommentar

AMD har jeg ikke :)

(har vært nære på noen ganger men det er lenge siden)

 

Har du link til HighPointen du tenker på Nizzen?

(teller på knappene nå for å bestille en kontroller, blir nok mest sannsynlig en 9260 igjen hvis ikke noe annet dukker opp meget snart)

Hvordan er 980X'en?, vurderer den sterkt akkurat nå og det er vel lenge til det kommer en "økonomiutgave"

http://www.komplett....aspx?sku=591145

 

 

 

 

 

 

Er ikkje umulig at denne er like god som LSI sin HBA :)

 

 

 

 

Lurte litt på å kjøpe denne for å se om den var noe tess til c300. Hvis ikkje så er det jo bare å sende den tilbake :D

 

 

 

 

 

 

980x er kald til å være 6 kjerner. Lett å kjøre 4200mhz på luftkjøler. Tilogmed 4400mhz er oppnålig på luft. Kjørt 4300mhz, men liker å ha litt å gå på. Har jo et par varme disker i kabinettet i tillegg. + 3 skjermkort som avgir et par watt med varme. Så 4200mhz er min 24/7. Ytelsen er det ingen ting å si på. Rendering og pakke rar og pakke ut rarfiler har aldri vært så gøy :D Det er jo viktig med raidarray som holder følge med cpu også da. Det har jo du også.

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ser det er en Marvell xx9128 kontroller på den, den *kan* være verdt å prøve.

(prisen var ikke så ille men det er ikke langt opp til en 8ports 9211)

 

980 høres bra ut, 6 kjerner gjør susen i forbindelse med VM.

 

 

edit:

Agrophel, det er den samme jeg har i mitt UD7 også, helt ok men bare 2 porter da.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...