Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tester litt marvell sas som er intigrert på Supercomputer kortet. Labre resultater med marvell kontrolleren gitt. På nivå med nvidia eller.no  :thumbdown:

 

Jeg ble litt inspirert og prøvde Marvel 6Gb/s på UD7.

 

Resultatet ble ikke så ille som jeg hadde trodd.

 

post-137664-1268597690,6521_thumb.png

 

post-137664-1268597706,3667_thumb.png

 

post-137664-1268597721,5215_thumb.png Random read 32732,06

 

post-137664-1268597773,5251_thumb.png Random write 10355,68

 

post-137664-1268597794,9685_thumb.png Workstation 11995,67

Lenke til kommentar

Som en liten kuriositet legger jeg ut bencher for single X25-V på ICH9 og XP. Benches gjort uten OS på disken. Nå har jeg endelig fått klonet over XP på den og alignet partisjonen, makan til knot er det faktisk ganske lenge siden jeg har vært borti. GullLars sine random read tester 512b-64kb på QD1-QD128 er også med i zip-fila.

 

Asus P5E-VM ICH9

Windows XP med iastor driver

 

IOMeter

 

Random Read

post-38411-1268602094,2601_thumb.png 31284.66 IOPS

 

Random Write

post-38411-1268602094,7552_thumb.png 9617.57 IOPS

 

Workstation

post-38411-1268602092,2359_thumb.png 11334.77 IOPS

 

Resultater:

X25-V ICH9 XP IOMeter.zip

 

CDM

post-38411-1268602093,4741_thumb.png

 

AS SSD

post-38411-1268602092,8344_thumb.png

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Godt jobbet Xorcist,

 

Tallene er jo mer eller mindre identisk med dine tidligere resultater men det var forventet.

 

--

 

Jeg har gjort noen tester nå med LE på UD7 og det er med blandet følelse må jeg si.

 

Jeg prøvde å kople til 1 stk LE på Marvel porten og det ble ingen suksess, den forsvant totalt.

Marvel fant den ikke i bios og en reboot hjalp heller ikke.

 

Jeg må si jeg begynte å tenke på RMA men en ny boot med LE'en på ICH gjorde susen.

 

Neste test var å sjekke dette med kopiering (sekvensiell skriving) og påvirkning av komprimering.

 

1) kopiering av NEF og JPG filer, 11.3GB -> ca 140MB/s

2) kopiering av en VM på 21GB -> ca 173MB/s

 

Det er da tydelig at SF påvirkes av typen data man jobber med.

 

Hastigheten er rimelig grei men OCZ må slutte å bruke ATTO som målestokk for ytelse, det kan ikke bli mer misvisende enn ATTO er.

Nå går de over i raid-0 for litt praktisk testing med VM, det skal bli morsomt å se om man merker noe forskjell fra Intel.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg kikket på http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?43460-Making-XP-pro-SSD-friendly og der står det:

 

Windows XP

Start at the desktop.

Right-click on My Computer, then left-click on Properties.

Click on the Hardware tab at the top.

Click on the Device Manager button.

Click on the + next to Disk Drives to expand it.

Right click on the hard drive on which to turn write caching off, then left click Properties.

Click on the Policies tab.

Click on Enable write caching on the disk to remove the tick. It must not be ticked.

Click OK.

 

Det er riktignok linket til en side som omhandler Write Back Cache, men oppskriften på hvordan man skal skru det av ser ut til å være like feil..

Lenke til kommentar

Totalt håpløst spør du meg.

 

Det er sikkert mange tweaks som med fordel kan brukes men dette er ikke et av dem.

Vær forsiktig med slike gamle sider, dette var vel skrevet i 2008 og da var SSD for forbrukere på et helt annet stadie.

Jeg skjønner ikke det tipset uansett.

Lenke til kommentar

Dette er for cacheløse jmicron SSD'er, se helt bort i fra dette på alle andre SSD'er.. Det er mange der ute som tar disse "tweakene" som the holy grail, og subber innom ett eller annet forum og ikke forstår hvorfor ytelsen suger, på tide å fjerne dette fra forumet deres kanskje, det minste de må gjøre er å understreke at dette gjelder en helt annen generasjon SSD'er, med enorme bokstaver i bold og understreket.. :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg tester enda Marvel 6Gb/s kontrolleren og den har en kjekk egenskap.

Jeg koplet til en G2 160GB for å sjekke om TRIM fungerte og det gjør det faktisk :)

(driveren står til msahci så den burde jo det, jeg regnet med at den kanskje hadde en egen Marvel driver)

 

Til venstre før sletting av en fil på 11GB, til høyre er etter.

post-137664-1268610587,9689_thumb.png

Lenke til kommentar

MS sin driver funker i allefall ikke på Asus U3S6, der blir den satt opp med to standard IDE kontrollere og en AHCI, og selfølgelig så havner det i IDE mode... Marvells egne drivere setter kortet riktig opp, og ytelsen øker på lik linje som IDE vs. AHCI på andre kontrollere. Siden ikke denne problematikken er tilstede hos deg, så behøver du vel heller ikke rote med andre drivere, mitt kort ligger i en skuff til jeg får mine klamme hender rundt en 6G SSD, frem til dette skjer gidder jeg ikke eksprimentere med drivere, siden jeg må fjerne ett skjermkort for å få plass, dessuten er det jo endel svakere enn ICH10R på SATAII...

Lenke til kommentar

Jeg har nå installert det nødvendige for å teste den nye riggen og det går virkelig unna.

 

Jeg kjører da X25-V (single) som boot og 2R0 Vertex LE 100GB for VM'ene på ICH og dette er det raskeste jeg har prøvd, punktum. Nå har jeg ikke testet alt enda men førsteinntrykket er vanvittig bra.

 

Det er så bra at jeg må kontrollere hvorfor :), dvs prøve litt andre SSD'er for å sjekke om det er Vertex LE som gjør forskjellen eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg venter spent på mer data og RL opplevelser fra SF-1200/1500 og C300. Det vil også være greit å få tilbakemeldinger rundt JMF612/618. Jeg får se om jeg kanskje skriver en artikkel eller guide lenger ut over våren når de har vært ute litt lenger og markedet stabiliserer seg litt igjen.

Lenke til kommentar

Dette er for cacheløse jmicron SSD'er, se helt bort i fra dette på alle andre SSD'er.. Det er mange der ute som tar disse "tweakene" som the holy grail, og subber innom ett eller annet forum og ikke forstår hvorfor ytelsen suger, på tide å fjerne dette fra forumet deres kanskje, det minste de må gjøre er å understreke at dette gjelder en helt annen generasjon SSD'er, med enorme bokstaver i bold og understreket.. :thumbup:

 

Denne guiden var attpåtil første treff på "ssd xp tweak" på Google. Jeg tok vel det meste av det som sto der med en klype salt. Skrudde av prefetching ettersom det også er anbefalt på Win7, men gjorde ikke så mye mer unntatt å aligne partisjonen (som det vel ikke sto noe om i den tweak-guiden). Ettersom jeg ikke får noe dårligere ytelse enn på tweaket Win7 så regner jeg med at jeg har hentet ut det jeg kan.

Lenke til kommentar

Tror ikke de tør banne dersom man følger reglene, dog; ingen regler ble brutt i den forrige tråden, men allikevel stengte de den, så stole blindt på at Intel selv følger disse er nok å ta hardt i... Som du sier, jo fler slike tråder, jo større sjanse for at de gir seg, og fler får man opplyst i samme slengen, så post ivei.... De har mullvarper, altså folk som opptrer som vanlige forumbrukere, og plager vettet av folk i slike tråder, men det må man bare ignorere, og diskutere videre med de som har fornuftige innlegg... Har fra 100% sikre kilder at de driver på slik, og har også sporet en av dem tilbake til Intel :thumbdown:

 

Edit: Lager man tråder der man klager på degradering, og at man vil ha TRIM for å slippe dette, så lager man tråder helt i linje med support retningslinjene. Fortsetter de å låse/slette slike tråder, så har vi faktisk fremprovosert overskrifter for endel nettsider som ikke liker sensur....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...