Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD

Ourasi

Anbefalte innlegg

fudun

31KB Offset bør du fixe, merkelig at du fikk det under W7.

Kjørte en ny installasjon av win 7, men formateringen til win 7 lar offset forbli 31 K...

Prøvde å klone os over til intern raid 5 med acronis, men det bare kræsjer, så jeg blir nødt til å finne en bedre måte å formatere SSD på, ser det ut til. Har prøvd å få HDDerase til å fungere her, men der ville ikke dvd-brennern min fungere når jeg skulle brenne bootdisk. Spoilerteksten i på førstesida fungerer ikke, så jeg vet ikke hva som står i denne tråden ang hdderase. Bør vel være mulig å kjøre fra usb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Anvil:

Det var FW8860 på den, produsert 15. Jan 2010. Tok noen tester med den som singel, og ytelsesmessig er 8850 og 8860 helt like, så hadde ingen motforestillinger mot å raide dem..

Klokking er ofte en blanding av twilight zone og Gjøkeredet ja, så stå på du, og dine Mushkin med egen alukoffert var nais, litt sløsing, men nais allikevel :innocent:

@Fudun:

Spoilerne ble ødelagt av forumforandringen, og noen av dem var mye jobb å få til, og jeg hadde ingen backup så her må jeg ha litt tid på meg..

Les denne posten: http://www.diskusjon...post&p=14492374

Er det fremdeles noe du ikke får til etter å ha studert denne, så spør ivei....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Takker, har kommet fått satt opp ubcd på usb og lagt inn hdderase 3.3

Arg... må kjøre compatible mode, da har jeg bare sata 1-4... SSD er koblet på #6, og jeg har nettopp skrudd sammen htpc-kabinettet grundig og plassert det i hylla.

Lenke til kommentar

@fudun,

Det øres ikke ut som det har noe med SSD'en å gjøre.

---

Her er noen tester på UD7

Vertex LE til venste og X25-V som OS til høyre

post-137664-1267898367,2634_thumb.png post-137664-1267899116,6207_thumb.png

(for ordens skyld er dette begge LE, 100MB vs 1000MB)

post-137664-1267898385,454_thumb.png post-137664-1267898394,2353_thumb.png

Ytelsen er vel grei men jeg hadde større forhåpninger, skal gi den noen sjangser på annet enn testing :)

Det ser ikke ut som TRIM fungerer slik den burde, dvs en format "nullstiller" ikke LE'en.

Skal kjøre noen tester til før jeg prøver en HDDerase.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

@@Fudun:

Å skrive til en SSD medfører neppe slike ting, husket du å sette tilbake til AHCI etc?... Bioser oppfører avogtil litt ufint, cmos er en mulig løsning. Feilene du beskriver høres også ut som GPU, noe du er inne på selv....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

@Anvil:

Synes resultatene tidvis er veldig bra, men så skuffer den litt i neste øyeblikk, er jo en gåte hvordan den kan variere slik på sekvensiell les og skriv etter hvilken bench du kjører... Det kan jo selvsagt hende at mange av disse benchene kjører med 512b sector boundraries, og dermed overstyrer Win7 OS sector, om dette er tilfelle, så må man jo være veldig nøye med hva man tester... Dine 50k i IOMeter Random Write ser rimelig snodig ut mtp CDM@QD#32, men det kan jo hende den har noe awareness i FW for enkelte bencher da, eller at komprimeringen av skriv varierer etter benchen/metoden... Kan også nevne at jeg stiller meg skeptisk til at TRIM faktisk funker på de fleste OCZ SSD'er, har du testet om HDTune R. Access blir nullet ut og kommer tilbake til maxytelse etter å ha slettet en eller flere store filer fra den?

Selv merker jeg at ytelsen i min Intel ROM ikke er som best, omtrent som min ytelse var på ICH9R før jeg la inn de nyeste biosene, dessverre er Award/Phoenix uaktuellt å modde for min del spesiellt siden det er ganske små forskjeller....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg pleier å sjekke med HD Tune Benchmark.

Dersom linjen er rett er ytelsen tilbake, hvis ikke....

Her er LE'n etter en format som skulle tømme hele skiten.

post-137664-1267901569,687_thumb.png

Jeg er ikke misfornøyd på noen måte men det blir liksom litt mellom Intel G2 og Intel E.

Den store forskjellen er selvsagt at den er 100GB, hadde ytelsen vært litt nærmere E'en hadde det vært en klar vinner.

IOmeter testen var bra men når de endelig fikser random ytelsen tar de bort den sekvensielle, både på read og write.

Kommer med noen mer spennende tester litt senere i kveld :)

edit:

Sannheten er jo at OCZ alltid har basert seg på denne testen når de angir ytelse.

post-137664-1267902462,3273_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jau, OCZ's "sannhet" er noe for seg selv dersom det stemmer kun i denne og ingenting annet..... :innocent:

Uansett, bra SSD, håper den viser livslengde like bra som livsglede, likevel angrer jeg ikke en spart tusenlapp og en dobling av E (også kallt "Tassen" her i huset :blush: )....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Kjører en IOmeter test på den før jeg går i gang med UD7'en.

Rapporterer litt underveis :)

*snip*

Hvor blir det av GullLars?

Legger ut iometer fila så han kan lage en graf.

(hvis du ikke har tid GullLars kan du kanskje poste siste utgave av regnearket her?)

vertex_le_100GB_aligned_1GB.zip (QD1-128 iometer resultat)

Jeg har vært uten nett siden tirsdag og fikk det tilbake i dag rundt 19-20 tida. Har fått en liten backlogg av ting jeg må gjøre her på forumet nå, og å sette vertex LE data fra IOmeter i tabell og sammenligne med x25-M er en av tingene. Jeg kan poste en RAR med alt jeg har av benche data når jeg har gjort det og ryddet litt opp.

Jeg har kommet til konklusjonen at noen bencher bruker datablokker som kan komprimeres, og noen bruker blokker som ikke kan komprimeres. CDM og AS ser ut til å bruke blokker som ikke kan komprimeres (noe særlig) og er enige om 140MB/s skriv for vertex LE (samt IOPS), ATTO og IOmeter ser ut til å bruke komprimerbare blokker.

Ourasi, kameraten min som jeg bygde en server med og kort tid etter pensjonerte til hans gaming-rigg har hatt 2 x25-E i RAID-0 i snart et år, men det er på AMD SB750 og uten NCQ aktivert. Han vil ikke laste ned RAIDXpert, så han får ikke aktivert NCQ heller, synd egentlig. Men han har vill ytelse alikevell, photoshop åpnes på ca 1 sekund, og han driver en del med kode-kompilering (han er programmerer), videoredigering, ol. og det er gnaske vilt å se på ting som vanligvis er flaskehalset av lagringsmediet. (han kjører 940BE @ 3,6Ghz mener jeg på og har 8GB RAM).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jau, det ligger noen ultraferske bencher av 2xE i raid0 på ICH10R strødd utover de siste 2-3 sidene, og de bencher som noen halvguder, og er svært gode til OS (du kan jo be kompisen din sammenligne, om han intresserer seg for sånt da)... Som jeg nevnte for noen poster siden, disse E'ene lider ikke av tap av IOPS i IOMeter på små striper slik MLC gjorde, vel verd pengene med denne siste SSD'en, men kunne godt tenkt meg samme FW på begge to, men den dukker vel opp iløpet av ett år eller to :whistle:

Lenke til kommentar

Her er WEI i detaljer, tydelig at E liker å raides, ikke mange oppsett som scorer bedre på XS, og på tid så er det vel ingen bedre untatt de mest extreme oppsettene, selv om tiden neppe kan tillegges for mye vekt. Snappy OS stripe dette...

602937.jpeg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Pen score Ourasi,

Her er det jeg skulle ha kjøpt :)

Brukertest på forum av Crucial C300

Det er for sent å angre nå men jeg tror jeg skal bli fornøyd med LE, C300 *ser* ut som et bedre konsept.

Dette med komprimering og SandForce skal jeg finne ut av ved hjelp av 7Zip og litt kopiering av data.

Hvis initielle tester står uforandret kan det se ut som at 160GB G2 hadde vært et mye bedre valg.

Det blir ikke flere SSD'er på en stund nå, hvis det kommer noe på handlelista blir det 9211-8i.

Lenke til kommentar

@Johome,

Han har ikke gjort noe spesielt, testene hans ligger litt under de som er lagt ut hos Micron.

Link til Micron's blog

@Theo,

Jeg har sett det bildet før mener jeg, husker ikke akkurat resultatene.

Det skulle vel bare mangle at Patriot eller tilsvarende hadde et slikt rack med SSD'er :)

Det er rart at ikke OCZ har noe lignende på Cebit. (har ikke sett noe spesielt fra dem)

Lenke til kommentar

Pen score Ourasi,

Her er det jeg skulle ha kjøpt :)

Brukertest på forum av Crucial C300

Det er for sent å angre nå men jeg tror jeg skal bli fornøyd med LE, C300 *ser* ut som et bedre konsept.

Dette med komprimering og SandForce skal jeg finne ut av ved hjelp av 7Zip og litt kopiering av data.

Hvis initielle tester står uforandret kan det se ut som at 160GB G2 hadde vært et mye bedre valg.

Det blir ikke flere SSD'er på en stund nå, hvis det kommer noe på handlelista blir det 9211-8i.

Alt minus prisen og skrivelatency ser bra ut med C300, får la Anand/PCPer teste 128gb ytelsen før en handler, samt finne ut om denne 1sek skrivlatency øyeblikket hos anand bare var tilfeldig, eller om det er noe som man må ta hensyn til...

Lenke til kommentar

Testen viser max latency på litt ca 1300ms ved skriving til *hele* SSD'en, det er ikke så ille.

Avg latency ligger på 0.6-0.7 ms og det er pent.

Micron har uttalt at den trenger litt "hvile" innimellom ved store skriveoperasjoner.

Jeg synes det er imponerende tall når man tar alt i betraktning.

Ble litt forsinket med de siste testene av LE men de kommer i kveld.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...