Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Hei. Ser ut som dette er stedet å spørre om ssd ja =)

 

Har akkurat bestilt X25-M nå, og lurer litt på hvilken controller jeg bør bruke den på.

Har Asus Rampage Extreme (x48), men bruker alle 6 portene på intel controlleren til et raid 5, så da står jeg igjen med den innebygde marvel controlleren, er vel en sil5723 tror jeg. har også en sil3132 2-ports controller utenom som jeg kan bruke.

Noen som har noen anbefalinger om hvilken controller jeg bør bruke til X-25M?

 

/Aleks..

 

Bruk ICH, styr unna marvell og silicon image onboard kontrollere dersom du ønsker optimal ytelse. Stapp HDD's på alle disse, men for all del hold SSD på ICH med mindre du har en god hardware kontroller o.l..

Takk for svar! =)

Men må visst ta til takke med marvell eller sil akkurat for øyeblikket :( da jeg har 6 disker i raid 5 på ich'en, og de kan jeg ikke fjerne helt uten videre. Har tenkt på å kjøpe en hardware raid kontroller (8+ porter) til dette arrayet etter hvert da, så kanskje jeg bør gjøre det ganske kjapt da, så jeg kan få SSD'en på ich..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte plutselig på en liten ting. Jeg kan klare å backe up dataene mine og bygge opp igjen raid 5'et med bare 5 disker i stedet for 6. Da har jeg en ledig port på ich. Vil det fungere bra å kjøre SSD'en på den ledige porten der da? Eller vil ytelsen bli mye påvirket av at jeg har et raid 5 på samme controlleren?

Lenke til kommentar

Tenkte plutselig på en liten ting. Jeg kan klare å backe up dataene mine og bygge opp igjen raid 5'et med bare 5 disker i stedet for 6. Da har jeg en ledig port på ich. Vil det fungere bra å kjøre SSD'en på den ledige porten der da? Eller vil ytelsen bli mye påvirket av at jeg har et raid 5 på samme controlleren?

 

Det går sikkert fint, du vil skjeldent oppleve noen flaskehals med oppsettet, og det er IOPS som teller mest uansett, og der kan jeg garantere deg at HDD raidet ditt ikke gjør noen som helst innhogg... Folk her inne har både 3 og 4 eller fler SSD'er på ICH, inkludert meg, og dette går fint selv om det tar masse båndbredde...

Lenke til kommentar

Da er følgende bestillt: 2x LSI 8-PORT INT 6GB/S SATA+SAS PCIE 2.0 HBA + 4x INTEL X25-M 80GB 2.5# SATA/300 MLC 34NM.

 

Og en liten ting til - Er det mulig å installere Win7 på en partisjon som har større cluster enn 4k? Er det helt låst fast av hvor stor partisjonen er... VIl helst ha samme cluster størrelse som stripe størrelse på et Raid 0 sett

Litt vag veskrivelse av LSI kontrolleren. Er det 9211 eller 9260?

 

Og hvorfor vil du ha cluster like stor som stripe size og ikke fysisk block size (4KB for SSDer, 512b/4KB for harddisker). Det vil betydelig redusere random write IOPS, og det er ikke så lurt for en OS partisjon. I tillegg vil alle småfilene som er mindre enn cluster size ta opp like mye plass som cluster size, velger du 128KB cluster kaster du bort mange hundre MB eller kanskje til og med over en GB. Det er heller ingen betydelige fordeler ved å ha veldig stor cluster size (større enn fysisk block size), det er granulariteten på innholdet du leser/skriver som bestemmer hastigheten.

 

EDIT: @henrik: tallene dine fra CDM 3.0 ser helt fine ut. Ingen ting å klage på der.

 

Det er 9211 - beklager den glippen der :)

Jeg trodde og mente jeg hadde lest at dersom stripe size og cluster size er like store så oppnår man en høyere ytelse.

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Sukk, det nye forumet ga meg en sabla mye jobb inatt, skulle bare editere en setning og ved saving kuket den til hele layouten på førsteposten, og alt måtte gjøres om igjen........ Lite jeg var heit i kinnene mot slutten da den nektet plent å understreke avsnittoverskrifter uten å vise "[/u]" hele tiden :cry: ..

Lenke til kommentar

Ourasi, lagre en kopi av rå-teksten (tekst og BBCode) i et notepad/word/odf/whatever dokument på maskinen din så kan du fort få tilbake lagrede feil om noe går galt.

 

Snabel, da har du fått deg et oppsett som kvalifiserer for konsum av en del snabelstoff i feiring i helga ;)

 

(EDIT: er det insomnia eller nattskift det går i her på forumet forresten?)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ourasi, lagre en kopi av rå-teksten (tekst og BBCode) i et notepad/word/odf/whatever dokument på maskinen din så kan du fort få tilbake lagrede feil om noe går galt.

 

Snabel, da har du fått deg et oppsett som kvalifiserer for konsum av en del snabelstoff i feiring i helga ;)

 

(EDIT: er det insomnia eller nattskift det går i her på forumet forresten?)

 

Ja det håper jeg virkelig jeg har:)

For mindel så jobber jeg i Korea, derfor de merkelige tidene på forumet - kommer hjem den 12mars. Da er det ei uke fri med bare asosial PC tid.. (Akkurat som om ikke jeg bruker nok tid forran skjermer nå-...:) )

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Da begynner feilmeldingene å tikke inn på OCZ forum.

 

Vertex-LE-200GB-drive-DEAD

Vertex-LE-200GB-SMART-Issue

 

En og annen feil må man jo regne med men man må tydeligvis følge med. (Anand's led samme skjebne etter noen uker)

Det er litt urovekkende at de bare dør men det har man forsåvidt sett mange ganger på OCZ forum.

 

Dukker det opp et betydelig antall problemer vil jeg vurdere å avbestille.

 

Leveringsdato for 100GB utgaven på ps.no er nå endret til 8.mars. (fra 22.februar)

De fleste andre opererer med levering 1 uke tidligere.

 

At leveringen er litt utsatt er forsåvidt greit nok, da får man tid til å følge med på OCZ.

 

edit:

newegg har nå lagt inn Crucial C300.

Da begynner det å skje noe med den også.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Kan dette være noe for min bærbare?

http://www.elkjop.no/product/data/lagring/harddisk/KING64GBSSDN/kingston-64-gb-ssd

 

Og hvis det evnt ikke går ann å bruke SSD kan jeg levere den tilbake da?

Den kingstonen der er vell den som de fleste nettbutikkene har prøvd å kvitte seg med en god stund nå. Det er ikke blant de kjappeste. Jeg ville heller gått for Intel X25-V. Jeg ville også letet meg frem til svar om akkuratt din laptop støtter den aktuelle SSDen. Jeg har selv opplevd at SSD ikke er kompatibel med laptop.

Lenke til kommentar

Sweet, den er kjekk for å hjelpe noobs å tweake SSD :)

Mye mindre arbeid å si "last ned denne fila og huk av følgende haker".

Jeg ønsker meg egentlig noen få ting til i dette programmet. Mulighet for å deaktivere pagefile totalt, avansert alternativ for å deaktivere windows logger, og sette loggene som ikke kan deaktiveres til minimum størrelse og ikke overskriv (det tar lang tid å gjøre manuelt), indexing burde settes opp så man får en liste over stasjoner å huke av (samme med defrag). Jeg ønsker meg også et alternativ for å deaktivere alle windows animasjoner, og et alternativ for å redusere forsinkelser for menyer og popup info.

 

Jeg hadde faktisk vurdert å lage en egen reg patch for gjøre alle slike forandringer automatisk, men dette programmet inneholder alle tweaks i registeret jeg hadde i tankene.

Lenke til kommentar

Endelig blitt lykkelige eier av en Intel X18 g2. Har nettopp satt den inn i en Lenovo t400s med Win 7. Fyttirakkern for en bra oppgradering! :D

 

Den originale hdd var med hastighet 5400rpm så det er vel egentlig ikke så rart at dette ble bra.

 

Oppstartstiden er det jeg er mest fornøyd med. Som natt og dag i forskjell. Men også det å åpne f.eks. Internet Explorer, WordPad eller Media Playeren går helt utrolig mye raskere. Tiden det tar å åpne et program nå er jo lik null!

 

Jeg har fulgt noen av tipsene i denne tråden for å få en raskere start. Takk for dem! Fikk litt forskjellige boot tider mens jeg holdt på, og 9,56 s. var den raskeste. Fra jeg trykker ned på-knappen og til 'timeglasset' slutter å snurre går det nå ca. 25 sek. Helt rått!

Nå er jo pc'n fortsatt nesten helt rensket, så regner med at når jeg er ferdig med å installere alt av nødvendig program og opptateringer så går sikkert denne tiden en del opp.

 

Jeg har tatt noen benchmark, men har personlig ikke noe interessen i tallene. Maskinen er uansett blitt utrolig mye kvikkere! :)

 

 

 

ps. Hvordan legger man inn bilder fra 'printScreen' inn på forumet på en fornuftig måte?

post-184248-1267398158,4229_thumb.png

post-184248-1267398498,6605_thumb.png

post-184248-1267398508,7323_thumb.png

Lenke til kommentar

ps. Hvordan legger man inn bilder fra 'printScreen' inn på forumet på en fornuftig måte?

Last opp bildet til TinyPic

Kopier IMG koden, og lim det inn her.

 

Det anbefales at du oppgir mailadresse når du logger inn.

Da vil TinyPic huske alle bildene du laster opp, og du kan når som helst hente IMG kodene fra tidligere bilder som du har lastet opp.

 

Eksempel på bilde som jeg har lastet opp til TinyPic :

 

ir1imp.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...