Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før jeg poster oppdaterte grafer med 2R0 x25-M hadde det vært kjekt med en re-run av Kingston V 40GB der den har drops.

Det hadde også passet veldig bra om noen med singel x25-M 80/160GB også kunne kjørt ATTO for QD 2, 4, 10 med 1GB lengde.

 

Skal få sett på det, rakk det ikke i dag.

Lenke til kommentar

Synes bare det så litt labert ut sammenlignet med ICH, og du har selvsagt rett i at folk ikke setter seg inn i hva som funker best... IOMeter kan vel neppe være med mer enn QD#1...

 

Sjekket litt på iometer i linken og den ser litt merkelig ut ja, bla viser den nærmere 40% cpu som ikke henger på grep.

Poenget med en slik kontroller er bla å redusere cpu belastningen, skjønner ikke helt hva han har gjort.

Lenke til kommentar

Eller så nær maksimal ytelse som er mulig med tidens kunnskap.

Vi har på en måte tatt på oss å revidere og kritisere diverse reviewsites tall, pluss å gjøre våre egne bencher, og jeg tror ikke jeg overdriver for mye når jeg sier at diskusjon.no sansynligvis er et av top 5 plasser på kunnskap om SSD benching som ikke er i labben til en SSD produsent (eller større produsent av oppsett som inkluderer SSDer). Andre i toppen er sansynligvis Legit Reviews og Anand, tett etterfulgt av XS. De fleste andre benchesider havner et godt hakk under.

 

EDIT: PCper byttet ut med Legit Reviews, aner ikke hvorfor jeg skrev PCper... De tester jo med XP 64bit og har hverken PCmark Vantage eller gode IOPS tester.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Den nye førsteposten i SSD-tråden er en intro pluss kildereferanse for videre lesing (ikke alle referanser er på plass ennå). Om du ser på det fra et utdanningspunkt er den et forkurs for å få nokk kompetanse til å forstå hva (mesteparten av) diskusjonen SSD tråden handler om. Skal man forstå benchmark tall og reviews er det et videre hopp til Anands 4 SSD-artikler pluss litt lit (jeg har ikke lagt til link for nr 4 ennå). Anand (4), Legit Reviews (3-4), SNIA (3), og OCZs tweak tråd pluss 2. post her i benche-tråden er anbefalt lesestoff før man går i gang med dypere analyse av SSDer som tolking av IOmeter tall. Skal man ha kunnskaper for å selv finne ting å teste ut med SSDer er StorageSearch.com's 100+ SSD artikler en fin plass å fortsette, sammen med whitepapers fra Intel, MicroSoft, Fusion-io, etc. Easy-co har også et par fine whitepapers på MFT (Managed Flash Technology) som gir random write praktisk talt lik seq write for alle SSDer ved å bruke en dedikert mengde host RAM for å streame mesteparten av writes sekvensielt (eller skrive i større sekvensielle blokker).

 

EDIT: forresten, vi er ikke 3, jeg kan liste i alle fall 5 her på forumet som har SSD-kunskaper på nivå med eller høyere enn en del review sites, 6 om man regner Simen1. 2 av de andre er vell admins/drift, og en har nesten WR i PCmark vantage med 24/7 setup.

Det er også minst 5-6 andre som også er på høyt nivå men er noe mindre aktive/beleste, men som er kjempefine å ha med.

 

 

Anvil, det hadde vært kjempefint om du gadd å ta opp et lauch-script på et x25-V RAID oppsett en gang du får tid (enten fra ICH10R eller 9260). I det siste har jeg fått forespørsler av folk som har spurt meg om SSD og sett videoene av mine SSDer og x25-V videoene dine om videoer av større RAID. Fler som ikke har SSD ennå synes 3R0 x25-V er et aktuelt og interresant alternativ, men har lyst på litt demo.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Da er følgende bestillt: 2x LSI 8-PORT INT 6GB/S SATA+SAS PCIE 2.0 HBA + 4x INTEL X25-M 80GB 2.5# SATA/300 MLC 34NM.

 

Det jeg lurer på er om det har noe hensikt å la HDD'ene være på den ene kontrollern' og SSD'ene på den andre? Har det noen ytelsesmessig fordel og la SSD'ene stå på en kotroller alene? Har noen raptor disker + et par vertex'er som jeg fortsatt vil bruke.

 

Og en liten ting til - Er det mulig å installere Win7 på en partisjon som har større cluster enn 4k? Er det helt låst fast av hvor stor partisjonen er... VIl helst ha samme cluster størrelse som stripe størrelse på et Raid 0 sett

 

 

Takk for all info og tips hittil.

 

 

Snabelen

Endret av Snabel
Lenke til kommentar

Hei. Ser ut som dette er stedet å spørre om ssd ja =)

 

Har akkurat bestilt X25-M nå, og lurer litt på hvilken controller jeg bør bruke den på.

Har Asus Rampage Extreme (x48), men bruker alle 6 portene på intel controlleren til et raid 5, så da står jeg igjen med den innebygde marvel controlleren, er vel en sil5723 tror jeg. har også en sil3132 2-ports controller utenom som jeg kan bruke.

Noen som har noen anbefalinger om hvilken controller jeg bør bruke til X-25M?

 

/Aleks..

Lenke til kommentar

Da er følgende bestillt: 2x LSI 8-PORT INT 6GB/S SATA+SAS PCIE 2.0 HBA + 4x INTEL X25-M 80GB 2.5# SATA/300 MLC 34NM.

 

Og en liten ting til - Er det mulig å installere Win7 på en partisjon som har større cluster enn 4k? Er det helt låst fast av hvor stor partisjonen er... VIl helst ha samme cluster størrelse som stripe størrelse på et Raid 0 sett

Litt vag veskrivelse av LSI kontrolleren. Er det 9211 eller 9260?

 

Og hvorfor vil du ha cluster like stor som stripe size og ikke fysisk block size (4KB for SSDer, 512b/4KB for harddisker). Det vil betydelig redusere random write IOPS, og det er ikke så lurt for en OS partisjon. I tillegg vil alle småfilene som er mindre enn cluster size ta opp like mye plass som cluster size, velger du 128KB cluster kaster du bort mange hundre MB eller kanskje til og med over en GB. Det er heller ingen betydelige fordeler ved å ha veldig stor cluster size (større enn fysisk block size), det er granulariteten på innholdet du leser/skriver som bestemmer hastigheten.

 

EDIT: @henrik: tallene dine fra CDM 3.0 ser helt fine ut. Ingen ting å klage på der.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hei. Ser ut som dette er stedet å spørre om ssd ja =)

 

Har akkurat bestilt X25-M nå, og lurer litt på hvilken controller jeg bør bruke den på.

Har Asus Rampage Extreme (x48), men bruker alle 6 portene på intel controlleren til et raid 5, så da står jeg igjen med den innebygde marvel controlleren, er vel en sil5723 tror jeg. har også en sil3132 2-ports controller utenom som jeg kan bruke.

Noen som har noen anbefalinger om hvilken controller jeg bør bruke til X-25M?

 

/Aleks..

 

Bruk ICH, styr unna marvell og silicon image onboard kontrollere dersom du ønsker optimal ytelse. Stapp HDD's på alle disse, men for all del hold SSD på ICH med mindre du har en god hardware kontroller o.l..

Lenke til kommentar

Asus U3S6 har jeg, og har lagt ut en liten test av det tidligere i tråden (søk på U3S6), kort fortalt gir det betydelig dårligere ytelse på SATAII SSD'er som Intel Gen. 1 og Gen. 2 enn ICH, spesiellt på skriv...

Det gir økt ytelse på SSD'er som C300 som er SATAIII mot å kjøre den på ICH, men det er vel eneste fordelen, plusss USB3.0.. Det er noen latency issues på det også, min E fikk godt og vel doblet read latency...

 

RocketRaid fra highpoint har en noe bedre chip på sitt SATIII kort, men også fra marvell, og støtter raid, men koster fra 600,-... I det hele tatt, 1 til 3 SSD'er gjør seg best på ICH....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...