Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Irriterende fyr da :D

 

Han får få seg en Gen. 2 160gb med TRIM, så kan han sponse tråden med de to E'ene, han hadde sikkert likt et bilde av seg selv i førsteposten, si ifra om han tar en tur innom tråden, så jeg får editert denna posten :whistle:

 

Du kan også henvise ham til meg angående stabilitet, her kan 12 kvisete l33t spillere spille MW2 på skift nonstop til neste COD dukker opp uten å få maskinen til å bli lunken engang :tease:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har litt lyst og teste SSD.

Noen anbefalinger og gi meg? Ikke så altfor dyr, kanskje 1000kr +/-, men selvsagt, mer om det er fornuftig og betraktelig mer framtidsrettet.

 

Kravet er minimum 60-80GB HDD, helst mer.

Mange spill + Office, + Adobe Master collection ++ tar jo plass.

 

Noe og anbefale?

Jeg har ingen erfaring med SSD, men tror likegodt jeg kan gjøpe det ettersom jeg tror windows disken begynnet og bli litt slitt.

Lenke til kommentar
Hei!

Har litt lyst og teste SSD.

Noen anbefalinger og gi meg? Ikke så altfor dyr, kanskje 1000kr +/-, men selvsagt, mer om det er fornuftig og betraktelig mer framtidsrettet.

 

Kravet er minimum 60-80GB HDD, helst mer.

Mange spill + Office, + Adobe Master collection ++ tar jo plass.

 

Noe og anbefale?

Jeg har ingen erfaring med SSD, men tror likegodt jeg kan gjøpe det ettersom jeg tror windows disken begynnet og bli litt slitt.

Mer enn 80gb til under tusenlappen kan du lete lenge etter. Anbefaler deg heller å spare til Intel 80gb. Den koster ca 2000,-

Spill kan du installere på en annen harddisk ettersom du ikke får noen særlig ytelsesboost på SSD.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Ok, ken vel sikkert slenge inn 2000 om det er nødvendig men... :p

Hvilken intell er det du snakker om?

Dette er vell en av de bedre SSDene på markedet.

 

SSD er ikke noe hokkus pokkus. Det er bare å plugge inni og installere OS så fungerer den som en vanlig disk. Bare kjappere.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Noen anbefalinger og gi meg? Ikke så altfor dyr, kanskje 1000kr +/-, men selvsagt, mer om det er fornuftig og betraktelig mer framtidsrettet.

 

Kravet er minimum 60-80GB HDD, helst mer.

Mange spill + Office, + Adobe Master collection ++ tar jo plass.

Som teac sier. du får ikke 80GB i nærigheten av 1000kr. Du kunne kommet unna med en 40GB x25-V til rett under tusenlappen.

Når du driver å bråker med at du trenger minimum 60-80GB må jeg bare riste litt på hodet. Som nevnt kan du plassere spill på harddisk, og alt av dokumenter, mediefiler, og større filer hører også hjemme på snurredisker.

Her er et SS av min diskbruk:

post-163450-1264197922_thumb.png

Som du ser har jeg kun brukt 17GB på C: foreløpig, og det er med hele MS office 2007, Open Office 3, Nero suite (nyeste), GIMP, og ca 20-30 programmer til. Selve Windows tar 13,8GB hos meg.

På laptopen min har jeg kun èn lagringsenhet og har brukt 21,3GB med en tilsvarende programpakke, et par spill, en del dokumenter, og litt mediafiler.

 

Hvor stor plass tar hele Adobe Master Collection forresten?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg tror folk flest kunne klart seg med 30gb. Det er snakk om å ha viktige programmer på SSD og alt annet tull som tar plass på en annen disk.

Adobe Master Collection ligger vell på omtrent 6-7 gb. Selv skal jeg bestille Intel 40gb til laptopen denne helga. Tror det er plenty av plass.

Lenke til kommentar

Nå blir det ofte slik at man bare lagrer ting en plass, og slikt blir det.

Har i skrivende stundt 4 500GB disker med "midlertidig lagring", samt 2TB(+2TB backup) av de viktige tingene mine.

OS disken min nå er det brukt over 200 GB, grunnen er at om jeg f.eks redigerer en film legger jeg det midlertidig bare i "intern video".

Laster jeg ned noen småapps på nettet legger jeg det bare på mine dokkmenter, osv.

Men jeg kan jo begrense meg, men vil ha alt installert på C, det blir mest ryddig med standardinstallasjoner.

Derfor vil jeg ha 80GB f.eks.

 

Ellers, Nei, Master Collection kommer ikke i gratis student utgave, men offentlige skoler f.eks får det vesentlig billigere en andre.

Vår skole har 500 lisenser som jeg tror vi betalte 50k for.

Men det er ikke en av de lisensene jeg bruker, jeg bruker en annen(..) lisens.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å gå igjennom program filer. Se hvor mye programmer du faktisk bruker. Jeg har en tendens til å laste ned programmer for å prøve. Så ligger dem der og tar plass. Fjern gammelt dritt og installer spill på en annen disk. La redigeringsfiler og midlertidige/dokumenter ligge på en annen disk. Ser ikke helt problemet.

Lenke til kommentar

Windows 7 er kjekt sånn sett med hvor ting havner automatisk. Bare rediger bibliotekene dine rett etter du installerer windows og fjern banene til "mine dokumenter" og heller bruk [D-X]:\[bibliotek] som bane.

Neste tips er INGEN spill på C:, om du ser du har god plass når du er ferdig med alle programmer kan du installere små og mye brukte spill eller favorittspill.

Reduser system restore til maks 1GB og heller ta "volume shadowcopy" eller image av C og lagre på en annen disk, lag en RAMdisk for TEMP, skru av pagefile (eller flytt til RAMdisken) og hibernation, deaktiver indeksering, skru av superfetch og prefetch, disable logging, og skru av 8.3-filnavn.

Disse tweakene til sammen vil gjøre det lett å holde plassbruk på C: under kontroll, og krever bare et par timer for å få på plass.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Windows 7 er kjekt sånn sett med hvor ting havner automatisk. Bare rediger bibliotekene dine rett etter du installerer windows og fjern banene til "mine dokumenter" og heller bruk [D-X]:\[bibliotek] som bane.

Neste tips er INGEN spill på C:, om du ser du har god plass når du er ferdig med alle programmer kan du installere små og mye brukte spill eller favorittspill.

Reduser system restore til maks 1GB og heller ta "volume shadowcopy" eller image av C og lagre på en annen disk, lag en RAMdisk for TEMP, skru av pagefile (eller flytt til RAMdisken) og hibernation, deaktiver indeksering, skru av superfetch og prefetch, disable logging, og skru av 8.3-filnavn.

Disse tweakene til sammen vil gjøre det lett å holde plassbruk på C: under kontroll, og krever bare et par timer for å få på plass.

Hva gjør egentlig ram-disken og hvor mye ram må en ha?

Lenke til kommentar

En RAMdisk reserverer den mengden RAM du velger og bruker den til å simulere en diskstasjon gjennom en driver. Fordelen med denne er at den er ekstremt rask og ikke har noen begrensning på mengden overskrivinger slik som SSDer har, er helt lydløs, og ikke øker strømbruket nevneverdig.

Min tommelfingerregel er å sette RAMdisken til 1/4 av RAM, men på min stasjonære har jeg redusert det til 1GB siden jeg fant ut at jeg ikke trenger mer.

Denne 1GB partisjonen blir lastet under windows og monterer et .img jeg har lagret på forhånd med NTFS filsystem og TEMP mapper. Man kan velge om man vil lagre innholdet på RAMdisken til en .img fil ved avsluttning av windows, men siden jeg bare har tempfiler på den gidder jeg ikke det.

Jeg bruker også RAMdisken for utpakking av .rar-filer.

 

For de med plenty med RAM og alltid mye ledig kan man installere programmer på RAMdisken og lagre .img av disse. Om man har mindre spill kan man også plassere disse på RAMdisk for instant level loading. RAMdisker er også ypperlig for scratch-disk for musikk/bilde/video-redigering og rendering for filer som er små nokk til å få plass der.

 

Her er en CDM 3.0 av min RAMdisk (mens jeg hadde den på 3GB):

post-163450-1264201179_thumb.png

og fra laptoppen min:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...t&id=339839

Lenke til kommentar
Morsomt å se anvil, jeg har lagt den til i SSD launch-script spillelisten min på youtube.

Nå må jeg kommentere at ingen av programmene du åpner er spesielt tunge, det meste er små lette programmer og windows systemverktøy. Alikevell, 40 stk på 10 sek er najs.

 

Det er stort dett lette programmer ja.

Jeg får legge til noen "tunge" i morgen da :)

 

Har enda over 20GB ledig på den så litt skal det bli plass til.

 

edit:

Ble sittende med WEI (WINSAT DISK) testing jeg la ut på XS, har preparert noen flere til i morgen.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Og der var andre runde i mål. Da er min X25-V 40GB kommet på plass der den skal stå.

 

X25-V 40GB på SB700 med Microsoft drivere og aktiv trim. Disken er OS disk og fylt med ca 12,5 GB

AS SSD: Score 280 , X25-V 40gb SB700

post-140856-1264212744_thumb.png

 

CDM 2.2: Seq. 192,6/45.16, 512k 157.7/44.69, 4kb 19.35/44.10, X25-V 40GB SB700

post-140856-1264212753_thumb.jpg

 

CDM 3.0: Seq. 190,8/44.88, 512k 138.2/45.10, 4kb 19,12/44.11, 4kb4QD 59,59/44.90, 4kb32QD 107.8/44.75 X25-V 40GB SB700

post-140856-1264212761_thumb.jpg

 

Iometer: Read: 25458.71, Write 9931.94, Workstation 10986.12 , X25-V 40GB SB700

 

Read

post-140856-1264212775_thumb.jpg

 

Write

post-140856-1264212786_thumb.jpg

 

Workstation

post-140856-1264212796_thumb.jpg

 

Edit: Rettet skrivefeil og tekstfarge

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Link til XS?

 

Det går på subscores og ikke på totalen.

Link til XS

 

edit:

Jeg får 7.2 på Vertex 250GB i laptoppen, skyldes nok FW 1.5.

Husker ikke score på Intel G2 men skal sjekke, det var en del høyere. (tipper 7.5-7.7)

 

 

@BAT

Fine tall, ganske likt de jeg fikk på en av mine Kingston V 40.

Fordelen med Intel er selvsagt TRIM, den vil mao holde seg bedre.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Systemet går bra men jeg registrerer at SB700 parret med en eldre Athlon prosessor gjør at resultatene blir noe dårligere enn på hovedriggen og de benchene som er lagt inn her fra folk med ICH10.

 

Men i praksis så merker jeg nok ikke dette. Synes oppstart går rask unna og programmer åpner raskt. Eneste som ikke er prøvd ennå er et "launch script".

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...