Gå til innhold

Enkel stasjonær PC for å kjøre linux

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt til å bytte ut laptop'en min med en stasjonær PC. Kjører utelukkende linux (for tiden Ubuntu), men kommer sannsynligvis til å kjøre dualboot med Windows for å kunne kjøre musikkprogrammer av typen Reason/Protools/o.l.

Det er en god stund siden sist jeg kjøpte meg ny PC, og kunne trenge noen tips til hva jeg bør holde meg til/unna mhp å kjøre linux. PC'en trenger ikke være spesielt kraftig, for jeg har ingen intensjoner om å spille dataspill eller drive med krevende videoredigering. :) Det eneste er at jeg ønsker å kunne kjøre musikkprogrammene av typen jeg nevnte tidligere, og at jeg ønsker gjøre opptak (på MS Windows).

Så vidt jeg har forstått bør jeg gå for Nvidia grafikkort, som visstnok fungerer bedre på linux. Bør nevne jeg aldri spiller, så jeg er ikke avhengig av hardware som er rettet mot dette. Jeg regner med at linux fungerer greit på de fleste hardware-komponenter, men det kan være greit å unngå det værste. Kunne tenke meg å prøve ut litt virtualisering, så hvis det ikke koster mye ektra for hardware som støtter f.eks. KVM hadde det vært bra.

I utgangspunktet planlegger jeg å kjøpe en ferdig pakke (dvs kabinett med alt innhold) i en eller annen butikk, og tenkte gi mellom 3-5000 kroner, så sant det ikke viser seg å være altfor lite i forhold til mine krav til hardware. Hvis noen har tips til (nett-)butikker jeg kan få tak i gode tilbud i så er det bare å si ifra. Trenger også en grei flatskjerm, så tips her tar jeg også i mot med takk.

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har funnet to interessante PC'er på Komplett.no: http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=494586&sku=432861

Den Compaq-serveren virker på meg best av de to. Ser forøvrig at denne kommer med 64-bits Vista installert - vil dette kunne by på problemer i forhold til (musikk-)programvare som ikke støtter 64-bit? På linux kan jeg fin installere nødvendige 32-bit biblioteker ved behov dersom jeg trenger å kjøre 32-bit programmer, og jeg antar at noe lignende kan gjøres på Vista (eller allerede følger med)? Har ikke brukt Microsoft på mange år, så jeg er litt nybegynner her. :/

Andre innspill på disse maskinene mottas med takk. :)

Kenneth

Lenke til kommentar

Hva slags tull er det at intel er et trygger valg, og i Linux så banker faktisk PHII720 selv I7 og I5 i mange tilfeller - Linux cpu test

Når det gjelder skjermkort vet jeg at AMD har gjort fremsteg, men vet ikke her hva som er best av AMD og Nvidia. Så våger meg ikke på oppsett her. Iallefall ikke før jeg har lest meg opp på skjermkortfronten.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...