Gå til innhold

spørsmål om starten på menneskeheten

Anbefalte innlegg

Kristne kan ikke forkaste GT uten videre, da hele teologisen bygger på at Jesus skal være oppfyllelsen av den profeti GT har. Dessuten halter historien om Adam og Eva når det plutselig er et helt annet folkeslag i verden et annet sted.

Jesus Kristus oppfyller og avslutter GT samtidig som Han innfører NT.

At det var folk utenfor Eden (paradiset) er ingen nyhet, slik vil det alltid være.

NT > Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

Er det slik alle kristne blir opplært til å se på andre? At alle de som tenker selv og har tatt et standpunkt er løgnere og elsker å gasse seg med løgn, hor, mord avguds dyrkelse osv? Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i noe av det jeg da, men siden du tror på det som står i bibelen så er det vel kanskje slik du ser på alle de som ikke tror på det du gjør?

Det du ofte glemmer er at det er en del ateister, de fleste faktisk, som har lest bibelen, men nettopp fordi den har så mange flauser og helt klare logiske brister tror vi ikke på det som står der. Når vi da VET at vi ikke er skapt i det hele tatt, men evolvert, blir skapelses beretningen bare tull. Dette kan du sikkert nekte for eller motsi til du blir blå i ansiktet, men her taler bevisene sitt klare språk. Ingen er tjent med å hive kunnskap og viten ut av vinduet for å tro på noe som er så til de grader tilbakevist som den kristne, og andre religiøse, skapelses beretninger! Beklager å måtte være den som forteller deg dette, men jeg håper virkelig at du ikke legger alt for stor vekt på dette, for det er ikke sant...

Lenke til kommentar

Nei, Gud skapte det opprinelige mennesket (våre urfedre)

De spiste noe giftig som gav dem en varig endret bevissthetstilstand,

et varig endret selvbilde og dyp skyldfølelse. (åndelig død)

Jesus Kristus (det nye mennesket) er veien ut av allt dette, tilbake til paradiset.

Historien om Adam og Eva er en en forenklet fremstilling av hva som egentlig fant sted

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Som jeg sa, du kan fornekte kunnskap og viten til du blir blå i ansiktet og forfekte at din verson er den riktige, men den versonen er altså ikke riktig. :) Kjenner jeg trekker litt på smilebåndet nå, for dette blir bare så utrolig dumt...

Det moderne mennesket, mer eller mindre slik vi fremstår i dag, evolverte for ca 200 000 år siden nede i afrika. De eldste restene av humanoids er 3 millioner år gamle.

For ca 80 - 90 000 år siden utvandret det en del mennesker fra afrika over til det som i dag er saudi arabia. (Det var mye lavere vannstand den gangen grunnet istiden). De vandret videre og kom til det vi i dag kaller australia for ca 70 000 år siden. (De gikk/svømte over til australia, da vannstanden fremdeles var mye lavere enn det er i dag) Urbefolkningen i autralia ble på et tidspunkt avskåret fra resten da vannet steg igjen og var avskåret til vi "fant" dem for ca 5-600 år siden.

Først for ca 40 000 år siden utvandret noen stammer fra det vi i dag kaller midt østen og over til europa. Isen hadde da trukket seg tilbake. Der møtte våre forfedre en annen humanoid, neandertaler mannen. (Hvordan dere kristne forklarer denne grenen av homo arten vet jeg ikke, men det letteste er jo å si at dette ikke er sant...) Våre forfedrte hadde de største hjernene og i god gammel homo sapiens sapiens stil slo vi de andre antagelig ihjel...

Hele denne historien kan bevises med DNA prøver og har også blitt bevist. Vi ble altså ikke skapt hvite og fine i edens hage for seks tusen år siden, men vi evolverte fra andre, mer primitive primater nede i afrika et sted. Dette er ikke eventyr skrevet av noen gamle ignorante og kvinnefientlige menn, men fakta og viten vi har samlet i de siste hundre og femti årene etter at mister Darwin, (høyst motvillig, da han også var en dypt kristen mann som mistet den troen gradvis når han så bevisene) fant evolusjons teorien må stemme. Etter det har vi funnet tonnevis med beviser for evolusjon og ikke bare i et felt, men i alle felt, så som jeg sa, dette kan dere nekte for til dere blir blå i ansiktet, men bevisene for evolusjon og at vi er her av naturlige årsaker og ikke fordi guder har "skapt" oss er ugjendrivelige! Det blir som å overtale folk om at fargen rød egentlig er blå.....

Jødene skrev hele sin bibel for å legitimere at de rappet andres land, og gjør det enda!

For bare se hvordan denne guden din har utviklet seg i bibelen.... Først beretter den om en gud som forteller at mennesket skulle skapes i VÅRT bilde... Hvem er disse andre det fortelles om? Og hvor er de nå? Så bor han en stund i en boks som isralittene bærer rundt på (ikke rare guden ihvertfall og høyst lokal, noe den guden fremdeles er...) og som de dør av hvis de tar på boksen. Den gangen kunne guden kun snakke med et fåtall mennesker og moses måtte opp på et fjell !!!!) for å prate med denne guden, for derfor kunne de se alle verdens hjørner...

Så hopper vi litt og så har denne lokale guden blitt større, han bor i himmelen nå og taler til folk med tordenrøst og utsletter andre folkeslag og setter ordet etnisk rensning inn i ordbøkene for godt. Det er ikke for ingenting at vi sier "i bibelske proposisjoner" når det er mange døde etter ulykker og slikt....

Så kommer sønnen til jorden og en ny gren av jødedommen, kristendommen kommer til og resten kan du. Dette holdt mål for hundre år siden da folk ikke kunne så mye om verden rundt oss og var gennerelt langt mer over troiske, men i dag faller dette igjennom på alle punkter! Skapelses beretningen er ikke brukanes som noen modell i annet enn eventyret om den kristne gud den og dette må også være fakta enten du vil eller ikke, for vi har allerede tilbakevist dette. At du ikke klarer å svelge det er en annen sak. Bevisene og fakta er der, du måp bare innse dette først... :)

Så lykke til videre med den troen. Dette er så faktafeil som det går an å komme.

Lenke til kommentar
For ca 80 - 90 000 år siden utvandret det en del mennesker fra afrika over til det som i dag er saudi arabia.

[pirkemodus]

Oman og Yemen

[/pirkemodus]

Dog man kan se restene av dette i dag og da det er noen få områder på sørkysten av den arabiske halvøy som blir "truffet" av monsunen hvert år. Har et par dokumentarer av BBC om temaet hvis du skulle ønske....må bare rote litt i topplokket før jeg husker hva de heter. Pm kjem.

speleofig1.jpg

http://www.geo.umass.edu/climate/speleo.html

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
"Hele denne historien kan bevises med DNA prøver og har også blitt bevist."

DNA beviser at vi alle har en opprinelig felles mor (EVA)

http://en.wikipedia.org/wiki/Mitochondrial_Eve

http://en.wikipedia.org/wiki/Y-chromosomal_Adam

Adam og Eva representerer det opprinelige naturlige mennesket.

Adam_and_eve_newsweek_cover.jpg

Historien om Adam og Eva er en en forenklet fremstilling av hva som egentlig fant sted, ikke en detaljert vitenskapelig avhandling.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Den har jeg hørt før. At Adam og Eva er en forenklet verson av evolusjon liksom, som om de som skrev bibelen hadde den minste peiling på hva evolusjon var for noe... :roll:

Vi VET jo at dette ikke er tilfelle IHS, så hvorfor fortsetter du å påstå dette da? Adam og Eva ble altså ikke "skapt", de evolverte...

Dette er forresten en tanke som morer meg, for gud har i så fall ventet fryktelig lenge på at vi skulle evolvere såpass at vi kunne skjønne noe om guder i det hele tatt. Det er ca 3,5 milliarder år siden liv første gang oppsto her på jorden, noe som tilsier at denne guden din har ventet i 3499800000 år på en art som skjønte hva for en flott kar denne guden er.... HALLO!!! :) Get real....

Men la oss for moro skyld si at det er sant. Hvorfor blir mennesker satt over dyr da i følge bibelen? For vi ER dyr, våre nærmeste biologiske "fettere" i dyreverden er bonosjimpanser og de er 98% lik oss DNA messig. Hvorfor tror denne guden at vi er noe spesielt?

Faller på egen urimelighet dette.....

Lenke til kommentar
Den har jeg hørt før. At Adam og Eva er en forenklet verson av evolusjon liksom, som om de som skrev bibelen hadde den minste peiling på hva evolusjon var for noe... :roll:

Vi VET jo at dette ikke er tilfelle IHS, så hvorfor fortsetter du å påstå dette da? Adam og Eva ble altså ikke "skapt", de evolverte...

Så Adam og Eva har eksistert :roll: velkommen etter, RWS :)

Måten Gud skapte Adam og Eva på er ikke relevant for fortellingen om deres fall.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg og...

Så nå har altså ikke gud skapt adam og eva som de første menneskene i følge deg, men de ble skapt fordi de trengtes for deres fall? Har jeg forstått tankerekken din da? Uten adam og eva har jo ikke denne jesus fyren noe her å gjøre, så jeg skjønner hvorfor du vil tviholde på dette, men syntes du dukker unna for litt for mye her.... Det er litt for mange ting som har alt for klare svakheter i den fortellingen, det kan du være enig i også?

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg og...

Så nå har altså ikke gud skapt adam og eva som de første menneskene i følge deg, men de ble skapt fordi de trengtes for deres fall? Har jeg forstått tankerekken din da? Uten adam og eva har jo ikke denne jesus fyren noe her å gjøre, så jeg skjønner hvorfor du vil tviholde på dette, men syntes du dukker unna for litt for mye her.... Det er litt for mange ting som har alt for klare svakheter i den fortellingen, det kan du være enig i også?

Det er bra du ser sammenhengen mellom Adam og Evas fall og Jesus Kristus, RWS

Har du DNA bevis på mennesker før Adam og Eva ?

Historien om Adam og Eva er en en forenklet fremstilling av hva som egentlig fant sted.

De spiste noe giftig som gav dem en varig endret bevissthetstilstand, endret selvbilde og dyp skyldfølelse (gjennomgikk en åndelig død) som vi alle kan komme ut av gjennom Jesus Kristus.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Adam & Eva og Syndefallet er en fabel om bl.a. hvorfor kvinnen er og må være underlagt mannen (haha, lurt av en slange liksom. lolz!).

Jeg kommer nok aldri til å slutte å undre meg over hvordan en del kristne klarer ta historien bokstavelig. Derimot, å erklære at Gud står bak evolusjon fremstår som nok et ynkelig forsøk på å tilpasse virkeligheten til den hellige boken.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

DNA beviser at vi alle har en opprinelig felles mor (EVA)

Adam og Eva representerer det opprinelige naturlige mennesket.

Så det du egentlig sier er at Apene stammer fra Adam og Eva?

Nevner ikke aper i det hele tatt, kun de opprinnelige menneskene "Adam og Eva"

Har også etterlyst DNA bevis på mennesker før Adam og Eva

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Ur-fedrenes dødssynd er den direkte årsaken til vårt behov av Jesus Kristus.

Ikke om vi er etterkommere av de som Kain møtte utenfor Eden. For hvis jeg er etterkommer av menneskene som eksisterte utenfor Eden så bærer jeg ikke på arvesynden til Adam og Eva.

Lenke til kommentar

Jeg må være etterkommer etter de andre folkene, for jeg har overhodet ikke noen bruk for denne jesusendet er snakk om...

Forøvrig en merkelig måte å tilgi på må jeg si... Spikre sønnen sin opp på et kors og vips så er alle tilgitt :roll:

Men noen er sikkert etterkommere etter tjuvane i hagan og trenger tydeligvis jesusen for å gjøre rett for seg. Synd for dem :)

Lenke til kommentar
Ur-fedrenes dødssynd er den direkte årsaken til vårt behov av Jesus Kristus.

Ikke om vi er etterkommere av de som Kain møtte utenfor Eden. For hvis jeg er etterkommer av menneskene som eksisterte utenfor Eden så bærer jeg ikke på arvesynden til Adam og Eva.

Tenker du på Neandertalerne ? :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Forøvrig en merkelig måte å tilgi på må jeg si

Den setningen fikk meg til å tenke på denne filmen:

Neandertalerne ? :)

meget usannsynlig, neandertalerne eksisterte fra ca. 400 000 til ca. 28 000 år siden, lenge før Gud skapte Jorden og Adam & Eva. For ikke å nevne at neandertalerne døde ut.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Jeg må være etterkommer etter de andre folkene, for jeg har overhodet ikke noen bruk for denne jesusendet er snakk om...

Forøvrig en merkelig måte å tilgi på må jeg si... Spikre sønnen sin opp på et kors og vips så er alle tilgitt :roll:

Men noen er sikkert etterkommere etter tjuvane i hagan og trenger tydeligvis jesusen for å gjøre rett for seg. Synd for dem :)

Der var du,

Hvordan var det ? Har du DNA bevis på mennesker før Adam og Eva ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...