Gå til innhold

spørsmål om starten på menneskeheten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ok.. fikk de barn?

ja , kain og abel

fikk kain eller abel barn ?

ja , kain fikk en sønn hanok.

fikk hanok barn?

så... ifølge bibelen er det greit å la bestemødre hoppe i høyet med barn og barnebarn ?

Endret av toazty
Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvem som påvirket hvem, men det er ikke til å stikke under en stol at kristendommen har adoptert andre "hedenske" elementer og tradisjoner.

For eksempel har kristendommen adoptert julen og lagt Jesu fødselsdato rett oppå den.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar
ok.. fikk de barn?

ja , kain og abel

fikk kain eller abel barn ?

ja , kain fikk en sønn hanok.

fikk hanok barn?

så... ifølge bibelen er det greit å la bestemødre hoppe i høyet med barn og barnebarn ?

1.Mos. 5.4 står det at Adam og Eva fikk flere sønner og døtre. Men incest kom de nok ikke bort fra.

Lenke til kommentar
Vanskelig å si hvem som påvirket hvem, men det er ikke til å stikke under en stol at kristendommen har adoptert andre "hedenske" elementer og tradisjoner.

For eksempel har kristendommen adoptert julen og lagt Jesu fødselsdato rett oppå den.

Nå er det liten tvil om at Adam og Eva kom før Ask og Embla historisk sett. Det er jo tross alt en jødisk myte, som var ganske gammel da Jesus ble født.

Hvorvidt Ask og Embla kommer fra Adam og Eva er ikke godt å si for meg, for jeg har ikke satt meg inn i det, men det er viden kjent at Ragnarok kommer av kristen påvirkning, og Ask og Embla kommer jo kronologisk sett rett etterpå. Uten at jeg skal si det for sikkert virker det nesten som en måte å drepe gudene, og så lure inn Adam og Eva etterpå.

Lenke til kommentar

vet om guttene set og enjos , men døtre? fikk dem det ?

da lurer jeg litt på , hvorfor tror de alle fleste av oss at adam og eva var de første menneskene her på jorden?

det er jo det jeg har lest og blitt lært opp til.

men hvis en spørr en prest så vil han si , neida.. det fantes mange på jorden i den tiden der., dette er bare en symbolfortelling.

Lenke til kommentar
vet om guttene set og enjos , men døtre? fikk dem det ?

da lurer jeg litt på , hvorfor tror de alle fleste av oss at adam og eva var de første menneskene her på jorden?

det er jo det jeg har lest og blitt lært opp til.

men hvis en spørr en prest så vil han si , neida.. det fantes mange på jorden i den tiden der., dette er bare en symbolfortelling.

Dette er jo akkurat hva som er problemet med bibelen. Om det har faktisk skjedd har de jo gjort hele historien om til et eventyr, dermed kan man jo aldri vite hva som er sant eller ikke når alt skal være et symbol på et eller annet! Derfor mener jeg religion bare er dritt, når de ikke kan kalle en spade for en spade.

Lenke til kommentar

Skal prøve å svare på alle dine spørsmål.

Jeg har faktisk lest mye av Bibelen, og kan vel egentlig det som står om skapelsen, men skal løpe å hente Bibelen slik at jeg er sikker på at mine tanker stemmer.

Første mosebok.

1, 26-27: Da Gud sa: ”La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.” Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. (Adam og Eva.)

4, 1-2: Adam levde med sin hustru Eva. Hun ble med barn og fødte Kain. Da sa hun: ”Jeg har fått en gutt av Herren.” Siden fødte hun Abel, hans bror. Abel ble sauegjeter, Kain ble jordbruker.

4, 17: Kain levde sammen med sin kone, og hun ble med barn og fødte Hanok. Hanok fikk en sønnen Irad, og Irad ble far til Mehujael. Mahujael fikk sønnen Metusjael, og Metusjael ble far til Lamek.

Så da vet du det! Bibelen sier ingenting om at det er greit å la bestemødre hoppe i høyet med barn og barnebarn.

Mest sannsynlig fikk noen av disse døtre, men som vi alle vet så var ikke kvinner viktige nok til å bli nevnt på den tiden bibelen ble skrevet ned.

De fleste av oss tror Adam og Eva var de første menneskene på jorden nettopp fordi denne boken sier det. Folk tror bare på det som står der uten å stille spørsmål.

Det første spørsmålet som dukket opp i hodet mitt var: Hvor kom denne konen til Kain fra!? I følge bibelen så var det kun Adam, Eva og Kain på jorden (Abel ble drept av sin bror før dette).

Lenke til kommentar
1. Mos 5:4 enten en av sine søstre eller nieser.

Det var vel etter den tiden Kain fant den kona. Han fikk ingen døtre før han var over 130 år.

Det er mye som er upresist skrevet, og vanskelig å forstå. Bibelen er i det hele tatt en veldig usikker kilde med store glipper.

Lenke til kommentar

Wikipedia referer til en Eurobarometer Poll i 2005 hvor bare 32% svarte de trodde på en gud. Så de fleste i Norge tror nok ikke på Adam og Eva historien. Og jeg håper ikke en gang flesteparten av de kristne tror på den. Fordi fortellingen umulig kan være sann. Med mindre Jehova/Yahweh er en misvisende gud som prøver å lure oss that is.

Vi har en felles forfar med sjimpansene, og det er pretty much like godt bevist som eksistensen til stolen jeg sitter på akkurat nå. Og moderne mennesket kom for ca. 160-200 000 år siden. Da kan ikke menneskearten ha startet med Adam og Eva for 6000 år siden.

Det er i hvert fall svært vanlig at kristne ser på historien som noe symbolsk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...