Øyjor'n Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Jeg har opplevd flere ganger nå, med min 35mm 1.8 at jeg får CA på mange av bildene. Hva må til for å unngå dette? Har ikke satt meg så godt inni det med CA. Jon Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) CA kommer som resultat av en optisk svakhet i enkelte objektiver, og 35/1.8 er kjent for å produsere en del CA - spesielt i ufokuserte områder. Det spesielle med 35/1.8 er at det blir verre etter hvert som du blender ned. Så det er ikke mye du kan gjøre med dette når du fotograferer (bortsett fra å unngå brå overganger mellom lyst og mørkt). Men det er relativt enkelt å fjerne CA i RAW-converteren (i hvert fall "lateral CA" som er den vanligste typen). Nikon gjør dette til og med automagisk i kamera hvis du bruker jpeg. Edit: Jeg sjekket akkurat photozone, som rapporterer at lateral CA blir verre når du blender ned, mens longitudinal CA blir bedre. Men siden førstnevnte som sagt er lettere å fjerne i etterbehandlingen, ser det ut som du får en netto fortjeneste ved å blende ned likevel. Endret 6. september 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Men det er relativt enkelt å fjerne CA i RAW-converteren (i hvert fall "lateral CA" som er den vanligste typen). Hvordan? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hvordan? For å få svar på dette må du nesten fortelle hvilken RAW-converter du bruker... I NX2 er det skrudd på som default - der trenger du altså ikke å gjøre noe som helst. I Bibble er det en egen Lens correction del under Msc-fanen hvor du kan huke av "Enable CA Correction". Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Camera RAW altså.. Klikk på den tredje fanen som heter "Lens". Der har du to slidere for hhv. Red/Cyan og Blue/Yellow fringe. Zoom inn til 100% og dra i sliderne til CA'en forsvinner. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Tusen takk, De Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå