Bolivar Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Heisann Kameraet mitt er Canon 450D og har til no kit objektivet 18-55 4-5.6 IS og tenkte på å erstatte dette mot Tamron 17-50mm 2.8. Godt valg? Telezoomobjektivet mitt er 55-250mm 4-5.6 IS og har kjøpt meg 100mm 2.8 Makro. God oppgradering? På 250mm er det lite man får ut av bildet på full størrelse, tenker då på 100mm skarp mot 250 uskarp. Pluss vil ha makroobjektiv så 100mm gir meg både tele og makro, håper eg? Og så... Blits. Trenger en blits som ein kan stille på fysisk (Vri og vende, bak, fram, opp, ned, høgre, venstre) Og så stille på blitsstyrken, spreiing og slike ting. Prisen ikkje over 3000 kr... Så er Tamron 17-50mm 2.8 og Canon 100mm 2.8 bedre enn Canon 18-55 og 55-250 med tanke på kvalitet på bilder og i ytelse? Og blitsvalget. Tips? Takk for svar Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Canon 430EX II er vel en god blits? Link Lenke til kommentar
OyvindHM Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Jeg har akkurat kjøpt meg Canon Speedlite 430EX II og er kjempefornøyd med den. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Heisann Kameraet mitt er Canon 450D og har til no kit objektivet 18-55 4-5.6 IS og tenkte på å erstatte dette mot Tamron 17-50mm 2.8. Godt valg? Telezoomobjektivet mitt er 55-250mm 4-5.6 IS og har kjøpt meg 100mm 2.8 Makro. God oppgradering? På 250mm er det lite man får ut av bildet på full størrelse, tenker då på 100mm skarp mot 250 uskarp. Pluss vil ha makroobjektiv så 100mm gir meg både tele og makro, håper eg? Og så... Blits. Trenger en blits som ein kan stille på fysisk (Vri og vende, bak, fram, opp, ned, høgre, venstre) Og så stille på blitsstyrken, spreiing og slike ting. Prisen ikkje over 3000 kr... Så er Tamron 17-50mm 2.8 og Canon 100mm 2.8 bedre enn Canon 18-55 og 55-250 med tanke på kvalitet på bilder og i ytelse? Og blitsvalget. Tips? Takk for svar Tja,de er nok bedre, men vær obs på at fokusmotorn på Tamron bråker, dessuten kommer Tamron med en ny utgave med IS, 100mm macro er god,men siden du tenker tele i samme slengen så ta en titt på sigma 150mm macro, men den blir muligens for dyr Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Fant en brukt 100mm 2.8 Makro til en her på forumet som skulle selge Men den blitsen. Tenker eg går for Canon Speedlite 430EX II. Finner man denne brukt? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Angående tele så har du jo allerede et temmelig godt objektiv i EF-S 55-250mm f4-5.6 IS. Men såklart. Dette er ikke noe makroobjektiv. Selvom nærgrensen er kort ved 250mm, er nok objektivet litt for soft i den lengste enden. 100mm f2.8 USM Macro høres ut som en god idè. Det er også et godt portrettobjektiv. Angående blits, så er henger jeg meg på Canon Speedlite 430EX. Hadde selv hatt denne blitsen dersom jeg ikke hadde fått 550EX av bestefaren min. Du får sikkert tak i den brukt hvis du er tålmodig, men det er neppe så mye å spare, den synker vel først i pris når den får en arvtaker. Tamronen er knallgod, men som Snekker'n nevner så bråker fokusmotoren. Ganske mye også ved større fokusendringer. Ellers er objektivet en solid oppgradering fra kitobjektivet. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Kanskje eg skal behalde 55-250mm da Syns bilda blir litt for dårlig, menmen. Blitsen blir vell då kjøpt ny. Blitsen taper seg vell litt etter kvart, så får vell ikkje full ytelse av blitsen? Tamrongreia... Har berre lest possitivt om den, og det er først no eg har høyrt om bråkete fokusmotor. Er dette ekstremt? 18-55 og 55-250mm bråker jo ganske mykje dei også? Men litt bråk tåler man jo... det er jo ikkje akkurat eit objektiv ein har med seg ut i naturen og tar bilder av fugler av, og skremmer dei vekk med fokusmotoren Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Kanskje eg skal behalde 55-250mm da Syns bilda blir litt for dårlig, menmen. Blitsen blir vell då kjøpt ny. Blitsen taper seg vell litt etter kvart, så får vell ikkje full ytelse av blitsen? Tamrongreia... Har berre lest possitivt om den, og det er først no eg har høyrt om bråkete fokusmotor. Er dette ekstremt? 18-55 og 55-250mm bråker jo ganske mykje dei også? Men litt bråk tåler man jo... det er jo ikkje akkurat eit objektiv ein har med seg ut i naturen og tar bilder av fugler av, og skremmer dei vekk med fokusmotoren Tamron bråker betydelig mere,det var hovedgrunnen (+ at den manglet IS) som fikk meg til å selge den,men den tar knallgode bilder. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Arg... var så sikker på det kjøpet eg no, men no blei eg usikker... Sigma sin tilsvarende da? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Arg... var så sikker på det kjøpet eg no, men no blei eg usikker... Sigma sin tilsvarende da? Vel om du ikke skal bruke den noe særlig i feks kirker eller andre lokaler der det bør være lite støy,så er det ikke noe å tenke på, men det var nettop der jeg brukte den en god del. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Men er ikkje dette berre når den må fokusere mykje? er det finjusteringen så er det vell ikkje så mykje støy? Lenke til kommentar
c-man Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Jeg har hatt 18-55 med IS, og har nå det Tamron-objektivet du ønsker deg. Begge objektiv lager en buzze-lyd ved fokusering, men jeg kan ikke si at det ene er værre enn det andre. Sigmas tilsvarende objektiv har "lydløs" motor, men mange poster her på forumet nevner at Sigma kan ha fokusproblemer. 55-250 IS telen er også bra. I godt lys blir bildene gode, selv på full tele. Ønsker du et enda bedre tele-objektiv er Canons 70-200 f4L objektiv et godt alternativ, selv om brennvidden er mindre. Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Får sjå kva eg gjer... Men selger ikkje noko enda tenkjer eg. Men blir innkjøp av Canon Speedlite 430EX II snarast mulig Så får eg sjå på Normalen seinare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå