Pug Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Hei, har litt problemer med å få satt oppløsninga på min nye Ubuntu media-PC. Jeg har koblet til TV-en med en DVI->VGA kabel som har fungert utmerket tidligere med min macbook pro. Har denne media-pc'en, så det er snakk om et Nvidia ION skjermkort. Har aldri brukt Ubuntu (eller noen annen distro) før, så har null peiling. Jeg går inn på system -> brukervalg -> display, deretter får jeg en feilmelding som sier at driverne ikke støtter de nødvendige utvidelsene for å bruke dette verktøyet, men kan trykke ok for å bruke produsentens verktøy. Får da opp Nvidia X server settings, der jeg har 2 forskjellige skjermer listet opp av en eller annen grunn, CRT 0 og LCD-TV'en jeg bruker (Tatung V32MCAK). Hvorfor i all verden har jeg en CRT-skjerm listet opp? Når jeg prøver å disable CRT'en forsvinner signalet fra TV'en, skjønner ikke hvorfor. Når jeg da prøver å forandre oppløsningen til 1360x768 (TV'en støtter egentlig 1366x768, men det har jeg ikke mulighet til å velge) skjer det ingenting. Prøver å forandre oppløsninga både på CRT 0 og Tatung V32MCAK, men får ikke PC'en til å vise den oppløsninga jeg vil. Den holder seg på enten 1024x768 eller 1280x768. Hvorfor vil ikke Ubuntu la meg forandre oppløsninga til 1360x768? Edit: Prøvde å koble til med hdmi->hdmi og da forsvant CRT 0. Men da forsvant også oppløsninga 1360x768. Så hjalp ingenting å forandre tilkobling. Endret 6. september 2009 av Pug Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 sist jeg testa ubuntu på et ion system måtte jeg inn i xorg configfila å orne riktig driver for skjermkortet. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hvis han kan bruke nvidia-settings så har han allerede riktig driver. Sist jeg sjekket så måtte man restarte Xorg for at grafikk-innstillinger skulle gjøre seg gjeldende. Har du forsøkt det? "CRT" betyr at det benyttes VGA signal, noe det gjør dersom du har DVI->VGA overgang. At ikke nvidia kan få ut fingern å støtte randr... Lenke til kommentar
Pug Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Hvordan restarter man Xorg? Som sagt er jeg helt ny, aldri prøvd verken Ubuntu eller noen annen distro. Etter å ha googlet en del ser jeg at mange sier som kjell at man må endre xorg-fila manuelt, men jeg har null peiling så blir helt gresk for meg Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Vel, tidligere var det "ctrl + alt + backspace", men det er vel deaktivert i nyere Ubuntu. Uansett så mener jeg at dersom du logger ut og inn igjen så blir Xorg restartet. Xorg er det grafiske miljøet. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 synd jeg ikke har ION maskina lenger. hvis ikke hadde jeg glatt mekka en "universal" xorg fil for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå