Gå til innhold

Koblet opp Ubuntu media-PC til 32" LCD TV

Pug

Anbefalte innlegg

Hei, har litt problemer med å få satt oppløsninga på min nye Ubuntu media-PC. Jeg har koblet til TV-en med en DVI->VGA kabel som har fungert utmerket tidligere med min macbook pro.

Har denne media-pc'en, så det er snakk om et Nvidia ION skjermkort.

Har aldri brukt Ubuntu (eller noen annen distro) før, så har null peiling. Jeg går inn på system -> brukervalg -> display, deretter får jeg en feilmelding som sier at driverne ikke støtter de nødvendige utvidelsene for å bruke dette verktøyet, men kan trykke ok for å bruke produsentens verktøy.

Får da opp Nvidia X server settings, der jeg har 2 forskjellige skjermer listet opp av en eller annen grunn, CRT 0 og LCD-TV'en jeg bruker (Tatung V32MCAK). Hvorfor i all verden har jeg en CRT-skjerm listet opp? Når jeg prøver å disable CRT'en forsvinner signalet fra TV'en, skjønner ikke hvorfor.

Når jeg da prøver å forandre oppløsningen til 1360x768 (TV'en støtter egentlig 1366x768, men det har jeg ikke mulighet til å velge) skjer det ingenting. Prøver å forandre oppløsninga både på CRT 0 og Tatung V32MCAK, men får ikke PC'en til å vise den oppløsninga jeg vil. Den holder seg på enten 1024x768 eller 1280x768.

Hvorfor vil ikke Ubuntu la meg forandre oppløsninga til 1360x768?

Edit: Prøvde å koble til med hdmi->hdmi og da forsvant CRT 0. Men da forsvant også oppløsninga 1360x768. Så hjalp ingenting å forandre tilkobling.

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han kan bruke nvidia-settings så har han allerede riktig driver.

Sist jeg sjekket så måtte man restarte Xorg for at grafikk-innstillinger skulle gjøre seg gjeldende. Har du forsøkt det?

"CRT" betyr at det benyttes VGA signal, noe det gjør dersom du har DVI->VGA overgang.

At ikke nvidia kan få ut fingern å støtte randr...

Lenke til kommentar

Hvordan restarter man Xorg? :) Som sagt er jeg helt ny, aldri prøvd verken Ubuntu eller noen annen distro.

Etter å ha googlet en del ser jeg at mange sier som kjell at man må endre xorg-fila manuelt, men jeg har null peiling så blir helt gresk for meg :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...