Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Feilmelding ang HDD i Vista

Anbefalte innlegg

Hei.

Har søkt rundt på nettet ang problemet uten å finne noe som løser problemet mitt.

Har bygd min første stasjonære data og har selvfølgelig noen hinder.

Når jeg legger inn Vista og kommer til den delen hvor du skal velge hvor vista skal lagres så får jeg følgende feilmelding:

"Maskinvaren på datamaskinen støtter kanskje ikke oppstart på denne disken. Kontroller at diskens kontroller er aktivert på BIOS-menyen til datamaskinen"

Maskinen finner tydeligvis disken siden den vises rett over feilmeldingen og i BIOS står alt på Auto.

Kjører følgende komponenter:

- Vista 64 bit

- Asus M3A32-MVP Deluxe MB

- Disken det gjelder er en Seagate Barracuda7200.10 som er koblet som Master med IDE kabel.

Help anyone? =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd siste BIOS versjon (1705) . BIOS historikken tyder på at hovedkortet har hatt en del bugs som kan relateres til ditt problem, ( som vanlig fra ASUS - jeg har brukt for mange nattetimer på dårlige BIOS versjoner med ASUS A8V+++).

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om jeg tør å bytte BIOS osv altså, er ikke så ram på data=P

Men føler jeg har prøvd alt mulig i BIOS men ingenting hjelper. Pratet med Asus og de sier disken er støttet av dems chipset og mente feilen lå hos Seagate, har nå sendt dem mail.

Mulig en driver jeg mangler?

Lenke til kommentar

Last ned og kjør Seatools for DOS:

http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools/

Da kan du teste om det er noe feil med disken og eventuelt kreve garanti bytte.

Et tips tidligere i tråden er at du må formattere disken før installasjon, prøv det.

- Formatter disken i annen maskin, ved innstallasjon av annet OS eller med et av programmene på Ultimate BootCD som også inneholder Seatools for DOS:

http://www.ultimatebootcd.com/

Ikke vær redd for BIOS oppgradering, ASUS har foretatt en rekke oppdateringer til hovedkortet! Sjekk hvilken versjon du har og les på supportsiden hvilke bugs som er fikset i de nyere versjonene...

Lykke til!

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Endelig løst! For de som vil vite grunnen så kommer den her:

Vista klarte ikke i detektere en så stor HDD under installasjon, så med en ny og noe mindre disk og nullstilling av BIOS så gikk alt som en lek! Takker uansett for all hjelp ;)

Lenke til kommentar
Endelig løst! For de som vil vite grunnen så kommer den her:

Vista klarte ikke i detektere en så stor HDD under installasjon, så med en ny og noe mindre disk og nullstilling av BIOS så gikk alt som en lek! Takker uansett for all hjelp ;)

Bra det løste seg! (selv om du tydligvis ikke fikk installert på original disken); Hvor stor var IDE disken du prøvde først? Byttet du til SATA disk i andre forsøk?

Lenke til kommentar

Tro hva du vil hårek, men etter å prata med Asus på tlf fra usa og de mente at disken var støttet av dems chip og seagate sjekket serienr og fant ingen feil på produksjon av den serien og det fungerte fint med en ny og mindre disk så er det godt nok for meg. Mulig du hadde fått det til å funke, men jeg ser ikke noen grunn til å spekulere når alt løste seg med ny disk.

Den første IDE disken jeg prøvde var på 500GB, hjalp forresten ikke å partisjonere eller formatere disken, ingen innstillinger i bios hjalp heller. Det eneste som hjalp meg her var å kjøpe en ny. Skaffet meg da en IDE WD 160GB som gikk helt fint igjennom installasjonen av vista, så skal jeg prøve å kjøre seagate disken som slave å se om det virker =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...