Gå til innhold

Hjelp til valg av systemdisk. SSD eller ei?

Anbefalte innlegg

Hei

Skal bygge ny maskin basert på Intel i5 750. Trenger også en systemdisk for windows og lurer på om noen har noen anbefalinger angående valg av dette. blir det tradisjonell HDD, så regner jeg med 1TB. Er det noen merker og utgaver som skiller seg positivt ut i forhold til andre osv.

Har lurt litt på SSD også, men synes prisene er vel stive ennå. Er det virkelig verd det? Vil ytelsen i spill mm være så merkbar? Uansett så må de fleste spillene innstalleres på en HDD for min del, da prisene på SSD med høy kapasitet er over mitt budsjett, og det nærmeste ville være en 30gb eller 60gb SSD.

Ble mange spørsmål, men håper noen kan veilede meg før jeg drar kortet i nettbutikkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har egentlig ikke behov for SSD, men det gir litt ekstra ytelse.

Tidenes underdrivelse.

Forskjellen fra en standard 7200rpm disk til en Intel x25-M er omtrent lik forskjellen fra x25-M til DDR1 RAM. Vi snakker forskjell i responstid på 100x+, spesielt ved tyngre last. Båndbredde er ikke så veldig stor forskjell, men det er ikke båndbredde som gir real life ytelse.

Her er en bit fra første posten i SSD-tråden (nylig oppdatert)

-Hvorfor du bør vurdere det:

Her er et par veldig illustrerende grafer: "Why You Absolutely Need an SSD"(link) og "Random Read/Write Speed"(link).

Om ikke disse grafene illustrerer poenget mitt kan du lese hele artiklen disse to sidene er fra.

Til SSD som systemdisk anbefaler jeg x25-M 80GB Gen2, til ca 1800-2000kr. Den er tilgjengelig i norske nettbutikker. Bruk den til windows, programmer, og kanskje favorittspill. Det er ikke noe særlig in-game ytelse å hente i forhold til størrelsen på mange spill, men loading tider kan få en real boost.

Alså: Prioriter SSD til windows og programmer først, siden de tjener veldig mye mer enn spill pr GB brukt. De fleste spill leser mest sekvensielt, og det er harddisker gode på (selv om SSDer er 2-2,5x raskere).

Lenke til kommentar

@ GullLars: Jeg mener å ha lest tidligere i en annen tråd at du ikke anbefaler MLC disker som systemdisker. Har sjekket info om Intels x25-M gen 2 og ser det er en MLC disk.

Har det skjedd noe på SSD-fronten siden du nå anbefaler denne?

Jeg spør fordi jeg vil bytte ut min SSD-systemdisk til noe som funker bedre (har en gammel OCZ...)

Lenke til kommentar

Det du leste var rundt årskiftet, og frem til da sugde alle SSDer som brukte MLC. Det jeg ikke hadde tenkt over på den tiden var at det var de billige kontrollerne som var årsaken, ikke valget av MLC.

De eneste forskjellene på MLC og SLC er write access time (SLC er ca 2-3x så rask) og levetid (SLC har 10x fler skrivesykluser). Begge disse kan du se bort fra ved privat bruk. SLC koster også 2,5-3x mer enn MLC.

Intel x25-M 80GB Gen2 er klart den SSDen på forbrukermarkedet som gir mest for pengene. Den har høyest ytelse og koster omtrent det samme som andre SSDer pr GB (pga 34nm flash).

1800-2000kr for 80GB er ikke så mye, tenk tilbake på raptor for 2-3 år siden, og ytelsen fra SSD er mange ganger høyere.

Lenke til kommentar

Stemmer, unngå for all del Jmicron. I alle fall frem til neste generasjon som det har vært rykter om at skal komme ut i slutten av året og støtte ekstern cache, GC, og TRIM.

Hvis du ikke vil ha Intel er Indilinx neste fra toppen, disse er: Vertex, Agility, Ultradrive, Falcon. 64GB koster ca 1600-2000kr avhengig av hvilken du finner og hvor. Det er derfor jeg anbefaler x25-M gen2 80GB til 1800-2000kr.

Lenke til kommentar

Som svedge sier. Prisene vil nokk holde seg forholdsvis stabile de nærmeste måndene. Vi vil se et nytt prisfall når enten Indilinx eller Samsung kontrollerne blir koblet med 32nm flash, eller når nye kontrollere kommer. Så langt har jeg ikke hørt om noen nye kontrollere som er bekreftet å komme i år, og det er uvisst når 32nm flash blir utbredt (men sansynligvis helt mot slutten av året).

Intel er derved kongen på haugen når det gjelder pris pr GB i forhold til ytelse, og vil nok være det ut mesteparten av året. Intel kommer nokk ikke til å senke prisene sine før jul heller, siden de gikk ut med veldig agressiv prising allerede ved lansering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...