JonInge Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hei. Jeg driver å ser på ny data i disse tider, har dessverre ikke helt kunnskapen som skal til for å sette sammen en allright maskin til en allright pris(10k). Jeg ønsker selv å bygge denne maskinen. Maskinen vil bli brukt til alt fra gaming til bilderedigering. Jeg har helt ny strømforsyning (https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922), jeg har også to stk 10000rpm 300GB disker så dette skal være i boks. Det vil si at jeg mangler følgende: CPU Minne Hovedkort Skjermkort Prøver å holde prislappen på 10k eller mindre. Når det kommer til skjermkort har jeg ikke peiling på hva som er bra eller ikke idag, har prøvd å lese litt på tomshardware men ble egentlig ikke så veldig mye klokere. Finnes det noen der ute som har noen forslag? Jon-Inge Lenke til kommentar
JonInge Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 For å komme litt igang så har jeg satt sammen noen komponenter jeg har trua på kan gjøre seg. Spørsmålet er da: finnes det feks ett skjermkort som er billigere som yter like mye? suger minne lem? Kanskje disse komponentene ikke passer overens i det hele tatt? Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354875 ASUS Maximus II Formula, P45, Socket-775 DDR2, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 Pris: 1650 Cpu: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344757 Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket LGA775, 1333MHz, 12MB, BOXED w/fan pris: 1900 Minne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349808 Kingston DDR2 HyperX PC8500 4GB KITx2 Kit 2x matched HyperX 2GB DDR2 CL5 pris: 675 Skjermkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477034 XFX GeForce GTX 285 690M 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, "BLACK", 2xDVI, HDCP, 55nm, 690/2600MHz Pris: 3200 pris ca: 8000,- Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Av CPU kan det være verdt å vente litt for deg da Intel snart lanserer i5 produktet sitt. Som etter sigende skal bli en kraftig prosessor til en fornuftig prisklasse. Av skjermkort er Ati på trappene for en ny serie HD 5***, så dette kan også være av interesse for deg. Forskjellen på den nye serien kontra den forrige er at 5*** vil ha støtte for DX11. Bestem deg for Intel eller AMD, deretter kikk litt selv. Når du har noen egne forslag eller nye spørsmål kan du jo komme med de. Mvh Deluze Edit: Du var raskere enn meg. Edit2: Hva slags type spill skal du kjøre? Det skjermkortet var noen prisklasser over hva jeg anser som nødvendig for casual gaming. Endret 6. september 2009 av Deluze Lenke til kommentar
JonInge Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Av CPU kan det være verdt å vente litt for deg da Intel snart lanserer i5 produktet sitt. Som etter sigende skal bli en kraftig prosessor til en fornuftig prisklasse. Akkurat dette har jeg også tenkt på. Er det satt noe dato for dette enda? Av skjermkort er Ati på trappene for en ny serie HD 5***, så dette kan også være av interesse for deg. Forskjellen på den nye serien kontra den forrige er at 5*** vil ha støtte for DX11. Svært nyttig informasjon. Jeg tenker mer at jeg vil ha denne maskinen i mange fremover å derfor kanskje legge ett par tusen lapper ekstra i det nå å ha det i mange år fremover. Men når det kommer til skjermkort har jeg overhodet ikke peiling. Bestem deg for Intel eller AMD, deretter kikk litt selv. Når du har noen egne forslag eller nye spørsmål kan du jo komme med de. Jepp det jeg gjorde også . Vel jeg har hatt amd nå synes det har fungert helt greit men ønsker å prøve Intel da jeg vil prøve noe nytt. Er det så store forskjeller egentlig? Takk for svar Deluze Lenke til kommentar
JonInge Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 *edit* når det kommer til minne, er det best å kjøpe heftig 4gb eller middels 6-8gb? Lenke til kommentar
program Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hvis du skal vente på i5 må du også kjøpe et hovedkort med socket 1156. Men jeg tror det er lurt å vente på. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Forskjellene mellom Intel og AMD er først og fremst smak og behag så vidt jeg kan se. Den ene eller den andre vil ha overtaket til ulike tider. AMD satte seg vel på tronen da de lanserte Phenom II, mens Intel tok den tilbake med Core2(?) og holder seg der fremdeles med i7. Av minne så er holder vel 4GB for de fleste, men om du tror at du trenger mer er det jo bare å kjøpe det. Pr. i dag er det bare i7 plattformen som støtter triple-channel (tre brikker). Jeg ville nok ha valgt litt dyrere 4GB minne. Av skjermkort er HD4890 og HD4870x2 topp kortene til Ati, mens Nvidia har vel GTX 275 og GTX 295. Nvidia kjenner jeg ikke til, men tror det stemmer. Selv har jeg nettopp kjøpt meg HD4890 1GB fra Sapphire, for meg vil dette holde. Av GB mengde på skjermkort vil jeg tro at 1GB holder for de fleste, i dag i det minste. Spill som trenger 2GB dukker nok opp en gang, så det kan kanskje være like greit å kjøpe et slikt ett når du først kjøper. -Deluze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå