crosskarl Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Jeg tviler sterkt på at du kan noe om dette her. for jeg snakka med kjørelærern min i dag, og han har en stor blokk på kontoret sitt hvor det står svart på hvitt at jeg får lov til å kjøre en traktor som går fortere enn 40 km/t det spørs helt på vekt, og blad fjøring. og han skal gi meg en kopi så jeg kan lese det selv. han sa at alt sammen kommer ann på ossen traktor du kjører. Og biltilsynet sier at trafikkskoler nå skal ha traktor som går fra 38km/t til 44km/t som skal brukes til øvelseskjøring. så hvordan kan biltilsynet la dem gjøre det, når dere sier det ikker er lov? hvem ere vi skal stole mest på der da? en som leser på lovdata eller biltilsynet? forklar det. Kjørelæreren min har fått helt hefte på 120 sider stappa full med nye regler fra 1. juni. hvor det står jeg har lov til det. folk som bor i nærheten av meg kjører traktorer som går fortere enn 40km/t og er blitt tatt inn til kontroll og det har ikke skjedd noe som helst, har ikke fått bot en gang. forklar det da. En mulig forklaring til at de andre du nevner ikke blir bøtelagt er at de har førerkort i klasse C1/C1E/C/CE, eventuelt klasse B fra før 01/01/05. Eller så kan rett og slett ikke politiet der reglene godt nok... Med mindre du legger ut link til denne "blokka" og dette heftet på 120 sider, eventuelt sitater derfra og info om hvem som har utgitt det, så er det dessverre ingen som tar deg særlig alvorlig. Det stemmer at det er andre tekniske krav til en traktor som går over 40, med tanke på fjæring, bremser og slikt, men det betyr likevel ikke at man kan kjøre en slik på klasse T, ikke før departementet reviderer reglene, noe samferdselsminister Navarsete faktisk har lovet å se nærmere på. Regelen i forskrift om føreropplæring §4-7 er ikke så voldsomt interessant; det er der angitt et slingringsmonn på +/-2km/t fra 40km/t. Hensikten er åpenbart at traktor som skal brukes til opplæring må kunne oppnå omtrent den hastighet eleven kommer til å kjøre i senere, slik at en elev ikke får opplæring og førerprøve i en traktor som ikke går fortere enn 20, for eksempel... Nei det er det ikke for de er et år eldre enn meg og kjører traktor i 50 - 60 km/t og de kanke være dårlige for like før sommerferien mista 4 motorsyklister lappen for trimsett. så tviler på at det er noe galt med politiet. og jeg har ikke noen nettside til de nye reglene for de ligger ikke på nette. og hvordan vet du at man ikke kan kjøre en traktor som går fortere enn 40km/t på vanlig klasse T? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 og hvordan vet du at man ikke kan kjøre en traktor som går fortere enn 40km/t på vanlig klasse T? Fordi det er det som står klart og tydelig i Norges Lover (og i forskrifter gitt med hjemmel i denne tykke røde boka), på Statens Vegvesen sine sider, og i absolutt alle landbruks- og anleggstidsskriftene i perioden fra 2005 til i dag; Bondebladet, Norsk Landbruk, Traktor, Bedre Gardsdrift, Transportmagasinet, Anleggsmagasinet -begynner ikke det snart å bli mange nok kilder for deg? I kontrast, så er det eneste du har kommet med noen vage utsagn om nye "blokker" og "hefter" som du påstår å ha sett hos en ukjent trafikkskole, som jo er umulig for oss å forholde oss til, med mindre du legger ut hele ordlyden... Eneste unntak for å kjøre over 40 med klasse T er for dem som tok det (eller klasse B) før 01/01/05, de har fått (eller vil få, når kortet byttes ut, men retten har de uansett) påført en egen kode 142 på førerkortet; "traktor ubegrenset". Det er ikke kommet noen nye regler om traktorførerkort siden 2005, og vil heller ikke gjøre det før Samferdselsdepartementet har utredet saken nærmere (noe de ikke har begynt med enda, men har planer om), som nevnt i BG-artikkelen jeg lenket til. Når det gjelder de som er blitt kontrollert, så kan det være en tredje grunn; traktorene deres har en konstruktiv hastighet i vognkortet på 40, men er ulovlig "trimmet" til å gå fortere, ved å fjerne elektronisk turtallssperre e.l., noe som kun vil bli oppdaget i en laserkontroll (og kanskje tenker ikke politimennene på å kontrollere målt fart opp mot tillatt fart i vognkortet, så lenge fartsgrensa på veien ikke er brutt), og ikke i en ren førerkortkontroll. Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 17. september 2009 Forfatter Del Skrevet 17. september 2009 og hvordan vet du at man ikke kan kjøre en traktor som går fortere enn 40km/t på vanlig klasse T? Fordi det er det som står klart og tydelig i Norges Lover (og i forskrifter gitt med hjemmel i denne tykke røde boka), på Statens Vegvesen sine sider, og i absolutt alle landbruks- og anleggstidsskriftene i perioden fra 2005 til i dag; Bondebladet, Norsk Landbruk, Traktor, Bedre Gardsdrift, Transportmagasinet, Anleggsmagasinet -begynner ikke det snart å bli mange nok kilder for deg? I kontrast, så er det eneste du har kommet med noen vage utsagn om nye "blokker" og "hefter" som du påstår å ha sett hos en ukjent trafikkskole, som jo er umulig for oss å forholde oss til, med mindre du legger ut hele ordlyden... Eneste unntak for å kjøre over 40 med klasse T er for dem som tok det (eller klasse B) før 01/01/05, de har fått (eller vil få, når kortet byttes ut, men retten har de uansett) påført en egen kode 142 på førerkortet; "traktor ubegrenset". Det er ikke kommet noen nye regler om traktorførerkort siden 2005, og vil heller ikke gjøre det før Samferdselsdepartementet har utredet saken nærmere (noe de ikke har begynt med enda, men har planer om), som nevnt i BG-artikkelen jeg lenket til. Når det gjelder de som er blitt kontrollert, så kan det være en tredje grunn; traktorene deres har en konstruktiv hastighet i vognkortet på 40, men er ulovlig "trimmet" til å gå fortere, ved å fjerne elektronisk turtallssperre e.l., noe som kun vil bli oppdaget i en laserkontroll (og kanskje tenker ikke politimennene på å kontrollere målt fart opp mot tillatt fart i vognkortet, så lenge fartsgrensa på veien ikke er brutt), og ikke i en ren førerkortkontroll. Hvordan kan de være ulovlig trimmet når alle traktor selgere selger nye traktorer som går i 50km/t? og den blokka har jeg ikke sett, han har fortalt det og sjefen hans sier det. og det er sørby trafikkskole. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Hvordan kan de være ulovlig trimmet når alle traktor selgere selger nye traktorer som går i 50km/t? og den blokka har jeg ikke sett, han har fortalt det og sjefen hans sier det. og det er sørby trafikkskole. De aller, aller fleste traktorer jeg vet om leveres valgfritt med enten 40km/t eller 50km/t girkasse. Dette kan være en ren elektronisk sperre på høyeste gir; f.eks. kan en John Deere 40km/t ECO, som har toppfart på 40 med redusert turtall, få fjernet turtallssperra og nå fullt turtall på høyeste gir, med 50 som resultat. Andre merker og modeller kan ha fysisk forskjellige tannhjul i girkassa for de forskjellige utgavene, og dem kan det ta opptil 4-5 dager på verksted å forandre på. Denne valgfriheten er både fordi det er strengere tekniske krav til bremser og div. andre ting på en 50-traktor (enten krav fra Statens Vegvesen, eller at fabrikken stiller strengere krav til sine 50-traktorer enn det Statens Vegvesen gjør, ref. debatten* i BG, hvor det bl.a. diskuteres om helsveiste felger og forakselfjæring er et krav fra Staten eller fra fabrikken, John Deere), som medfører at det både er mye dyrere (jeg tror det er snakk om 50-100.000 i ekstrakostnad) å kjøpe den registrert for 50, og på grunn av førerkortulempen med at føreren må ha klasse C (eller ha klasse B/T eldre enn 2005, altså må være født før 1989). Det kan som nevnt over la seg gjøre (ulovlig) å elektronisk omprogrammere (eller for den del, bare endre til hjul med større omkrets, det gir også større fart...) en 40-utgave, slik at den faktisk går i 50 men hvor det altså fortsatt står i vognkortet at den har en konstruktiv hastighet på 40, og dermed tilsynelatende kan kjøres på klasse T. Denne og denne* diskusjonstråden kan være relevant å lese... Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Finnes visst ikke små nok skjeer for enkelte her, men kan jo prøve: Når man får stempla klasse T på førerkortet sitt i dag, så finnes det 3 forskjellige koder man får stempla på i tillegg. Det er kode 142, 143, 144. I tillegg finnes det en kode-oversikt i førerkortforskriften hvor det står klart å tydlig hva de forskjellige kodene betyr. kode 142: er traktor og henger med ubegrenset vekt og hastighet kode 143: er traktor med ubegrenset hastighet og henger på intill 750 kg kode 144: er traktor og henger med konstruktive hastighet intill 40 km/t og max totalvekt på 25 tonn. Alle som tar klasse T eller BE i dag, vil få stemplet på T 144, og må derfor forholde seg til det uansett hva kjørelæreren har hørt. Dersom man kjører opp på klasse C, så vil man få stemplet på kode 143, og hvis man kjører opp på CE, så vil man få stemplet på kode 142. Dersom man ønsker å kjøre ATV som er registrert som traktor som går i nærmere 100 km/t, så er man nødt til å ha klasse B, siden klasse B gjelder for traktor intill 3.500 kg med ubegrenset hastighet. Klasse T 144 aleine gir ingen rett til å kjøre noe som helst utover 40 km/t. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-018.html og for dem som lurer på hvorfor disse reglene er kommet, så er det fordi traktorer for gammalt av var saktegående jern-klumper som var uegnet for annen bruk en gårdsdrift. På 70-80 og 90-tallet var det fortsatt saktegående arbeidsdyr samtidig som de hadde fulgt en klar utvikling i komfort, utstyr og egenskaper, men plutselig kom JCB med en traktor som kunne gå i 80 km/t, noe som blei svært populært. Da begynte resten og sattse på hastighet også, å det blei svært populært blandt folket. Så plutselig hadde man traktor og henger på 40-50 tonn som gikk i 80 km/t med en helt fersk 16-åring bak rattet som dreiv å utkonkurerte med lastebil-næringa. Og en 16-åring med 2 kjøretimer i en gammal traktor og ei oppkjøring er absolutt ikke skikket tel å føre 40 tonn i 80 km/t. Derfor blei reglene satt. "skal man kjøre fort å tungt, skal man også ha opplæring på det" het det seg. Å hvem i allværden bruker 60.000 på å skaffe seg lastebil-lappen, hvis man kunne kjøre en traktor som lasta like mye og gikk like fort med et sertfikat til 4.000 ? Teoriprøve, 2 kjøretimer og oppkjøring var det jeg hadde på traktor når jeg tok sertfikatet i 04, å da fikk jeg kjøre så fort å tungt jeg ville 1 Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 jeg er 16 år og lurer på om atVis jeg kjører en traktor som kan nå 70km/t, men ikke kjører mer enn 40km/t med den og blir tatt inn til kontroll og dem ser at den kan gå fortere enn 40km/t. kan jeg få noen straff for det da og vis hva slags? Er det mulig og plombe en mb-track unimog 406 som er regga som en traktor? Når MB-track vart selt i Noreg var dei blokert på det øverste giret.... Du kan jo sikkert blokkere det igjen. Lenke til kommentar
jonkristian Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Hei dåke som ser ut som de har jekla god peilien, kan eg som tok klasse T i februar 2008 og har hatt da meir enn i 2 år lov å kjøra traktor som går fortare enn 40km\t? va nede til poletie og spurte om detta men han viste ikkje so han ringde til vegvesne (biltilsynet) og spurte og dei meinte atte ette 2 års erfaring eller fylt 21 år va da lov å føra dei som gjekk fortare en 40km\t. men sia da er so mykje slåssing om da her so er eg i tvil. klart da at da er jo ingen problem å komma forbi ein kontroll men da er då den dagen da går gale, kjøre på ein bil eller noko. vist ein ikkje har lov då so blir ein erstatningspliktig. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Nei. Etter to års "fartstid" eller 21 års alder, så faller vektgrensa på 25 tonn bort, men ikke fartsgrensa. Skremmende at verken politi eller vegvesen kunne svare riktig på dette... Kilde: Lovdata Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 § 3-18. Førerett i klasse T Førerett i klasse T gjelder for kjøring i Norge for:1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger. Frem til førerkortinnehaveren har to års erfaring eller fyller 21 år er føreretten begrenset til traktor og motorredskap, med eller uten tilhenger, med samlet tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg. Vekt begrensningen gjelder ikke når førerett klasse T erverves etter fylte 21 år. 2. Klasse M kode 147. Dersom mopedens egenvekt er over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), må fører være fylt 18 år. 3. Motorredskap som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, med eller uten tilhenger. Lenke til kommentar
jonkristian Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 eg trur da har mykje med korleis folk tolka loven! og dei på vegvesene er no berre menneske dei og. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Det har ingenting med tolkning å gjøre. Dette står i klartekst. Det har med lovorientering å gjøre: Det å vite hvor man skal slå opp. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå