Gå til innhold

[Løst]lovlig Traktor fortere enn 40km/t? / straff? / Mb-track unimog 406

crosskarl

Anbefalte innlegg

Det gjør jeg vel ikke, det er derfor det står om jeg ønsker å kjøre en traktor som kan gå fortere må jeg kontrollere den for å kunne finne ut om jeg BEHØVER et annet førerkort

Yup. Og går den fortere enn 40 km/t behøver du et annet førerkort.

Det står det ikke noe om så det kan ikke du vite.

Det som står er jo at du må kontrollere traktorens vekt for å finne ut hvilket annet førerkort den kan(edit: må) kjøres på.

For de som er under 3500 i totalvekt kan du kjøre på billappen, de som veier over må du ha lastebil, om de går over 40

Det står behøver så nødvendigvis må du ikke det nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke lest det som står før din egen quote på forrige side?

Definisjonen av klasse T er ny fra 1. januar 2005. Klasse T tatt for første gang etter 1. januar 2005, gir førerrettighet kun for traktor med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t. Ønsker vedkommende å føre traktor med høyere maksimalhastighet, må man kontrollere traktorens tillatte totalvekt for å finne ut om man behøver klasse B, C1 eller C (dvs. om tillatt totalvekt er høyst 3500 kg, 7500 kg eller mer). Tilsvarende gjelder for føring av motorredskap med konstruktiv hastighet over 40 km/t.

Der har du hele setningen, les den en gang til å forklar hvordan du kan få det til å stemme at du kan kjøre over 40

Lenke til kommentar
Det gjør jeg vel ikke, det er derfor det står om jeg ønsker å kjøre en traktor som kan gå fortere må jeg kontrollere den for å kunne finne ut om jeg BEHØVER et annet førerkort

Yup. Og går den fortere enn 40 km/t behøver du et annet førerkort.

Det står det ikke noe om så det kan ikke du vite.

§ 3-18. Førerett i klasse T

Førerett i klasse T gjelder for kjøring i Norge for:

1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger. Frem til førerkortinnehaveren har to års erfaring eller fyller 21 år er føreretten begrenset til traktor og motorredskap, med eller uten tilhenger, med samlet tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg. Vekt begrensningen gjelder ikke når førerett klasse T erverves etter fylte 21 år.

2. Klasse M kode 147. Dersom mopedens egenvekt er over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), må fører være fylt 18 år.

3. Motorredskap som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, med eller uten tilhenger.

Skal jeg finne frem en mindre skje?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Har du ikke lest det som står før din egen quote på forrige side?

Definisjonen av klasse T er ny fra 1. januar 2005. Klasse T tatt for første gang etter 1. januar 2005, gir førerrettighet kun for traktor med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t. Ønsker vedkommende å føre traktor med høyere maksimalhastighet, må man kontrollere traktorens tillatte totalvekt for å finne ut om man behøver klasse B, C1 eller C (dvs. om tillatt totalvekt er høyst 3500 kg, 7500 kg eller mer). Tilsvarende gjelder for føring av motorredskap med konstruktiv hastighet over 40 km/t.

Der har du hele setningen, les den en gang til å forklar hvordan du kan få det til å stemme at du kan kjøre over 40

For Det står fortsatt det samme der at man må sjekke om man behøver et annet førerkort for å kunne kjøre DEN traktoren fortere enn 40

Lenke til kommentar
Det står det vel ikke. jeg kanke se HVILKET i den setningen det står bare ''om man behøver'' ..osv

Nei, det står ikke hvilket/hvilken, men det er likevel innlysende ut fra sammenhengen (helt konkret: setningen "Klasse T tatt for første gang etter 1. januar 2005, gir førerrettighet kun for traktor med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t.") at det egentlig menes at man trenger enten klasse B, C1 eller C, avhengig av vekt, og det er den (tillatt totalvekt) man må sjekke.

Ordlyden kunne selvsagt gjerne vært slik, men gir uansett samme betydning og resultat, så lenge man ser setningene i sammenheng: "...kontrollere traktorens tillatte totalvekt for å finne ut hvilken av klassene B, C1 eller C man behøver (dvs. om tillatt totalvekt er høyst 3500 kg, 7500 kg eller mer)."

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at du kan noe om dette her. for jeg snakka med kjørelærern min i dag, og han har en stor blokk på kontoret sitt hvor det står svart på hvitt at jeg får lov til å kjøre en traktor som går fortere enn 40 km/t det spørs helt på vekt, og blad fjøring. og han skal gi meg en kopi så jeg kan lese det selv. han sa at alt sammen kommer ann på ossen traktor du kjører. Og biltilsynet sier at trafikkskoler nå skal ha traktor som går fra 38km/t til 44km/t som skal brukes til øvelseskjøring. så hvordan kan biltilsynet la dem gjøre det, når dere sier det ikker er lov? hvem ere vi skal stole mest på der da? en som leser på lovdata eller biltilsynet? forklar det.

Endret av crosskarl
Lenke til kommentar
Jeg tviler sterkt på at du kan noe om dette her. for jeg snakka med kjørelærern min i dag, og han har en stor blokk på kontoret sitt hvor det står svart på hvitt at jeg får lov til å kjøre en traktor som går fortere enn 40 km/t det spørs helt på vekt, og blad fjøring. og han skal gi meg en kopi så jeg kan lese det selv. han sa at alt sammen kommer ann på ossen traktor du kjører. Og biltilsynet sier at trafikkskoler nå skal ha traktor som går fra 38km/t til 44km/t som skal brukes til øvelseskjøring. så hvordan kan biltilsynet la dem gjøre det, når dere sier det ikker er lov? hvem ere vi skal stole mest på der da? en som leser på lovdata eller biltilsynet? forklar det.

Heisann, må få lov å komme med mine personlige synspunkter her. Det er umulig å misforstå setningen:

Klasse T tatt for første gang etter 1. januar 2005, gir førerrettighet kun for traktor med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t.

Dvs, det er tydeligvis ikke umulig å misforstå det, men enhver oppegående person vil straks forstå hva som menes.

En annen ting er at man absolutt ikke skal stole på biltilsynet. Biltilsynet som statlig etat ble lagt ned for mange år siden og oppgavene deres ble overtatt av statens vegvesens trafikkstasjoner. Biltilsynet har gjenoppstått som en privat nettside, men de har absolutt ingen myndighet til å utstede førerkort eller godkjenne kjøretøy.

Lenke til kommentar
Maks ett år? Utrolig, har de endret vegtrafikkloven § 24a annet ledd mens jeg ikke fulgte med?

Jepp og bare så du vet, den linken du sendte meg er der hvor det står xD

Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år.

Endret av crosskarl
Lenke til kommentar

Heisann, må få lov å komme med mine personlige synspunkter her. Det er umulig å misforstå setningen:

Klasse T tatt for første gang etter 1. januar 2005, gir førerrettighet kun for traktor med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t.

Dvs, det er tydeligvis ikke umulig å misforstå det, men enhver oppegående person vil straks forstå hva som menes.

En annen ting er at man absolutt ikke skal stole på biltilsynet. Biltilsynet som statlig etat ble lagt ned for mange år siden og oppgavene deres ble overtatt av statens vegvesens trafikkstasjoner. Biltilsynet har gjenoppstått som en privat nettside, men de har absolutt ingen myndighet til å utstede førerkort eller godkjenne kjøretøy.

Det er det som står på nette 8o| Kjørelæreren min har fått et helt hefte på 120 sider stappa full med nye regler fra 1. juni. hvor det står jeg har lov til det. folk som bor i nærheten av meg kjører traktorer som går fortere enn 40km/t og er blitt tatt inn til kontroll og det har ikke skjedd noe som helst, har ikke fått bot en gang. forklar det da.

Endret av crosskarl
Lenke til kommentar
Maks ett år? Utrolig, har de endret vegtrafikkloven § 24a annet ledd mens jeg ikke fulgte med?

Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år.

Annet ledd. Det du leser er første ledd.

Lenke til kommentar

Annet ledd. Det du leser er første ledd.

Blir en som ikke har førerett ilagt straff for en overtredelse som ville ha ført til tap av retten til å føre motorvogn for en viss minstetid eller for alltid etter tvingende regler i eller i medhold av § 33, skal det i samme dom eller forelegg fastsettes en sperrefrist for å gi førerett til vedkommende. Fristen skal ikke settes kortere enn den perioden for tap av førerett som i tilfelle skulle ha vært fastsatt etter § 33.

Det sier jo ikken no. og på §33 sier dem 1 år.

Lenke til kommentar

Kjørelæreren min har fått helt hefte på 120 sider stappa full med nye regler fra 1. juni. hvor det står jeg har lov til det. folk som bor i nærheten av meg kjører traktorer som går fortere enn 40km/t og er blitt tatt inn til kontroll og det har ikke skjedd noe som helst, har ikke fått bot en gang. forklar det da.

En mulig forklaring til at de andre du nevner ikke blir bøtelagt er at de har førerkort i klasse C1/C1E/C/CE, eventuelt klasse B fra før 01/01/05. Eller så kan rett og slett ikke politiet der reglene godt nok... Med mindre du legger ut link til denne "blokka" og dette heftet på 120 sider, eventuelt sitater derfra og info om hvem som har utgitt det, så er det dessverre ingen som tar deg særlig alvorlig.

Det stemmer at det er andre tekniske krav til en traktor som går over 40, med tanke på fjæring, bremser og slikt, men det betyr likevel ikke at man kan kjøre en slik på klasse T, ikke før departementet reviderer reglene, noe samferdselsminister Navarsete faktisk har lovet å se nærmere på.

Regelen i forskrift om føreropplæring §4-7 er ikke så voldsomt interessant; det er der angitt et slingringsmonn på +/-2km/t fra 40km/t. Hensikten er åpenbart at traktor som skal brukes til opplæring må kunne oppnå omtrent den hastighet eleven kommer til å kjøre i senere, slik at en elev ikke får opplæring og førerprøve i en traktor som ikke går fortere enn 20, for eksempel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...