crosskarl Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) jeg er 16 år og lurer på om at Vis jeg kjører en traktor som kan nå 70km/t, men ikke kjører mer enn 40km/t med den og blir tatt inn til kontroll og dem ser at den kan gå fortere enn 40km/t. kan jeg få noen straff for det da og vis hva slags? Er det mulig og plombe en mb-track unimog 406 som er regga som en traktor? Endret 6. september 2009 av crosskarl Lenke til kommentar
1915 Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...ktor+(klasse+T) Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 NEI, du kan ikke kjøre en tarktor som er laget for å kjøre fortere enn 40 km/t! Skal du gjøre det , må du ha lastbil-lappen! Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 NEI, du kan ikke kjøre en tarktor som er laget for å kjøre fortere enn 40 km/t! Skal du gjøre det , må du ha lastbil-lappen! Jeg har snakket med kjørelæreren min og han sier jeg kan kjøre en traktor som går i 70km/t vis jeg vil, alt sammen spørs på totalvekt og fjøringen på traktoren. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 er det inntil 3500 kg totalvekt? og det er ikke jo ikke akkurat så stor traktor da.. Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 er det inntil 3500 kg totalvekt? og det er ikke jo ikke akkurat så stor traktor da.. Jeg er ikke helt sikker på det enda, men det står noe om det i boka så jeg tror det, men skal spørre han mere til neste uke. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 NEI, du kan ikke kjøre en tarktor som er laget for å kjøre fortere enn 40 km/t! Skal du gjøre det , må du ha lastbil-lappen! Jeg har snakket med kjørelæreren min og han sier jeg kan kjøre en traktor som går i 70km/t vis jeg vil, alt sammen spørs på totalvekt og fjøringen på traktoren. Da tar kjørelæreren din feil. Er du 16 år, så får du klasse T kode 144, som betyr "traktor og henger med tillatt totalvekt intill 25 tonn, og max konstruktive hastighet på 40 km/t", som vil si at om traktoren gjør 42 km/t på flat mark, så kan du IKKE kjøre den sjøl om du holder deg under 40. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) det er ingen av de nye traktorene som gir under 40 km/h pappa 2 traktorer. den ene går i 45 og den andre i 60. hva må man kjøre opp til for å få lov til å kjøre dem da? edit: fant det ut, man må ha C1 i førerkortet for å få kjøre traktor som går fortere enn 40 km/h http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...se+C1+og+C1E%29 Endret 12. september 2009 av hahaa Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 det er ingen av de nye traktorene som gir under 40 km/h pappa 2 traktorer. den ene går i 45 og den andre i 60. hva må man kjøre opp til for å få lov til å kjøre dem da? edit: fant det ut, man må ha C1 i førerkortet for å få kjøre traktor som går fortere enn 40 km/h http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerk...se+C1+og+C1E%29 Ja, minst.. Er tillatt totalvekt over 7500kg, så må du ha C, uten 1-tall, og CE om du skal ha med henger. 45 høres merkelig ut, hvilket merke og modell er det? De fleste merker kan leveres både med 40- og 50-km/t girkasse, valgfritt (evt. elektronisk sperret), men det bruker å være enten 40 eller 50, ikke noe mellomting. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 jeg snakka litt med pappa om det med sertifikat med traktor. hviss man kjører opp til T for traktor. så har man lov å kjøre traktor med tilhenger og utstyr inntil 25 tonn totalvekt. Hviss traktoren går i 50 km/h men det står innskrevet i vognkortet at den går i 40 km/h så kan du kjøre med den på vanlig T sertifikat. så lenge alt er originalt på traktoren selv om den går i 50 fordet om det står 40 i vognkortet har man lov å kjøre den på T sertifikat. så lenge det står 40 i vognkortet fordet om den gir mere så har man lov å kjøre den Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 13. september 2009 Forfatter Del Skrevet 13. september 2009 NEI, du kan ikke kjøre en tarktor som er laget for å kjøre fortere enn 40 km/t! Skal du gjøre det , må du ha lastbil-lappen! Jeg har snakket med kjørelæreren min og han sier jeg kan kjøre en traktor som går i 70km/t vis jeg vil, alt sammen spørs på totalvekt og fjøringen på traktoren. Da tar kjørelæreren din feil. Er du 16 år, så får du klasse T kode 144, som betyr "traktor og henger med tillatt totalvekt intill 25 tonn, og max konstruktive hastighet på 40 km/t", som vil si at om traktoren gjør 42 km/t på flat mark, så kan du IKKE kjøre den sjøl om du holder deg under 40. Vel der tar du feil Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg skal gjøre dette veldig enkelt: Lovverk rangerer høyere enn noe "pappa har sagt", eller noe "kjørelærer" har sagt: § 3-18. Førerett i klasse T Førerett i klasse T gjelder for kjøring i Norge for: 1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger. Frem til førerkortinnehaveren har to års erfaring eller fyller 21 år er føreretten begrenset til traktor og motorredskap, med eller uten tilhenger, med samlet tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg. Vekt begrensningen gjelder ikke når førerett klasse T erverves etter fylte 21 år. 2. Klasse M kode 147. Dersom mopedens egenvekt er over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), må fører være fylt 18 år. 3. Motorredskap som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, med eller uten tilhenger. Fortell meg hvor i forskriften det står at klasse T gir andre rettigheter enn det jeg har listet opp? Den eneste måten man kan kjøre traktor som går fortere enn 40 km/t med førerkort klasse T, er hvis man fikk klasse T før ny førerkortforskrift kom (altså før 1. januar 2005). Hvis traktoren går i 50 km/t, men det står i vognkortet at den går i 40 km/t, kan man fortsatt ikke kjøre den på T. Det er virkeligheten som teller. Om du hakker inn en C på førerkortet ditt får du ikke klasse C av den grunn. 1 Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Jeg skal gjøre dette veldig enkelt: Lovverk rangerer høyere enn noe "pappa har sagt", eller noe "kjørelærer" har sagt: § 3-18. Førerett i klasse T Førerett i klasse T gjelder for kjøring i Norge for: 1. Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger. Frem til førerkortinnehaveren har to års erfaring eller fyller 21 år er føreretten begrenset til traktor og motorredskap, med eller uten tilhenger, med samlet tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg. Vekt begrensningen gjelder ikke når førerett klasse T erverves etter fylte 21 år. 2. Klasse M kode 147. Dersom mopedens egenvekt er over 150 kg (minus batterienes vekt ved eldrift), må fører være fylt 18 år. 3. Motorredskap som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, med eller uten tilhenger. Fortell meg hvor i forskriften det står at klasse T gir andre rettigheter enn det jeg har listet opp? Den eneste måten man kan kjøre traktor som går fortere enn 40 km/t med førerkort klasse T, er hvis man fikk klasse T før ny førerkortforskrift kom (altså før 1. januar 2005). Hvis traktoren går i 50 km/t, men det står i vognkortet at den går i 40 km/t, kan man fortsatt ikke kjøre den på T. Det er virkeligheten som teller. Om du hakker inn en C på førerkortet ditt får du ikke klasse C av den grunn. Se her og les så skal jeg streke under på de orda du overser, og les nøye. ''Ønsker vedkommende å føre traktor med høyere maksimalhastighet, må man kontrollere traktorens tillatte totalvekt for å finne ut om man behøver klasse B, C1 eller C (dvs. om tillatt totalvekt er høyst 3500 kg, 7500 kg eller mer). .'' Så du det ordet behøver? så man kan kjøra fortere, det kommer helt ann på ossen traktor du kjører. Dette har jeg funnet på Vegvesen.no/t-lappen Endret 14. september 2009 av crosskarl Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 (endret) . Endret 14. september 2009 av crosskarl Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Se her og les så skal jeg streke under på de orda du overser, og les nøye. ''Ønsker vedkommende å føre traktor med høyere maksimalhastighet, må man kontrollere traktorens tillatte totalvekt for å finne ut om man behøver klasse B, C1 eller C (dvs. om tillatt totalvekt er høyst 3500 kg, 7500 kg eller mer). .'' Så du det ordet behøver? så man kan kjøra fortere, det kommer helt ann på ossen traktor du kjører. Dette har jeg funnet på Vegvesen.no/t-lappen Ønsketenkning fra din side skaper ikke rett, er jeg redd. Det du spør om i ditt innledende innlegg er hvorvidt man kan kjøre dette på klasse T. Det kan man ikke. Ironisk nok bekrefter du det jeg nettopp sa i det du limer inn. Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Se her og les så skal jeg streke under på de orda du overser, og les nøye. ''Ønsker vedkommende å føre traktor med høyere maksimalhastighet, må man kontrollere traktorens tillatte totalvekt for å finne ut om man behøver klasse B, C1 eller C (dvs. om tillatt totalvekt er høyst 3500 kg, 7500 kg eller mer). .'' Så du det ordet behøver? så man kan kjøra fortere, det kommer helt ann på ossen traktor du kjører. Dette har jeg funnet på Vegvesen.no/t-lappen Ønsketenkning fra din side skaper ikke rett, er jeg redd. Det du spør om i ditt innledende innlegg er hvorvidt man kan kjøre dette på klasse T. Det kan man ikke. Ironisk nok bekrefter du det jeg nettopp sa i det du limer inn. Det gjorde jeg vel ikke. jeg beviste at man må kontrollere traktoren først for å kunne få vite om du har lov til å kjøre den med t-lappen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Det gjorde jeg vel ikke. jeg beviste at man må kontrollere traktoren først for å kunne få vite om du har lov til å kjøre den med t-lappen. Leste du hva du siterte? Selvfølgelig må du kontrollere traktoren for å se om du kan kjøre den med førerkort klasse T. Det følger logisk av dette at hvis du kontrollerer den, og det viser seg at den går fortere enn 40 km/t, kan du ikke kjøre den med klasse T. Lenke til kommentar
crosskarl Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Det gjorde jeg vel ikke. jeg beviste at man må kontrollere traktoren først for å kunne få vite om du har lov til å kjøre den med t-lappen. Leste du hva du siterte? Selvfølgelig må du kontrollere traktoren for å se om du kan kjøre den med førerkort klasse T. Det følger logisk av dette at hvis du kontrollerer den, og det viser seg at den går fortere enn 40 km/t, kan du ikke kjøre den med klasse T. Det gjør jeg vel ikke, det er derfor det står om jeg ønsker å kjøre en traktor som kan gå fortere må jeg kontrollere den for å kunne finne ut om jeg BEHØVER et annet førerkort Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Det gjør jeg vel ikke, det er derfor det står om jeg ønsker å kjøre en traktor som kan gå fortere må jeg kontrollere den for å kunne finne ut om jeg BEHØVER et annet førerkort Yup. Og går den fortere enn 40 km/t behøver du et annet førerkort. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Det som står er jo at du må kontrollere traktorens vekt for å finne ut hvilket annet førerkort den kan(edit: må) kjøres på. For de som er under 3500 i totalvekt kan du kjøre på billappen, de som veier over må du ha lastebil, om de går over 40 Endret 15. september 2009 av daruu 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå