Gå til innhold

Ny maskin, 5-6000. Litt spill.

Anbefalte innlegg

Hei. Har tenkt å bygge en ny pc som helst ikke koster mer enn 5-6000 kroner.

Har bygd en pc for lenge siden, 5 år ca, så husker ikke så mye. Jeg trenger hjelp til å velge ut maskinvare : )

Maskinen skal brukes til litt spill kanskje modern warfare 2 når det kommer.

Eneste jeg har sett på er skjermkort, ati 4890, blir det for dyrt når maskinen skal koste 5-6000?

Takk for hjelp :)

Endret av akak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag. Jeg har et ganske likt oppsett selv (prosessor og kabinett) med et 4870, men jeg angrer litt på at jeg ikke valgte et 4870 med en bedre kjøleløsning enn stock, for kortet blir varmt under load (80C) og jeg liker litt kjøligere temperaturer, så det ender med at jeg setter viftehastigheten manuelt. Sapphire's Vapor-X-kjøling reduserer støy og temperatur på load med 10-15C.

En AMD PII X2 550-prosessor og et XFX 4870 gir meg 50-300 FPS på Ultra-grafikk i WoW (30 i Dalaran) med 1680x1050-oppløsning. WoW er veldig glad i dobbeltkjerner.

Kabinettet er nydelig og støysvakt, det kan definitivt anbefales.

Alt dette koster 5200kr på Datakjeden, ønsker du å bruke nærmere 6000 kr (eller om du har harddisk/optisk drev fra før som kan gjenbrukes) vil det neste oppgraderingssteget være en AMD Phenom II X3/X4-prosessor (Phenom X3 720 eller X4 920) eller et ATI 4890-kort med en god kjøleløsning.

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar

Enig med saccosekk til oppsett her, men vil anbefale å gå for et AM3 hovedkort, da kan du oppgradere videre om et par år om du ønsker å gjøre noe mer CPU-intensivt. Prisforskjellen fra AM2 til AM3 er noen hundrelapper, eller kanskje nærmere 1000 om du skal ha 8GB RAM.

Hvis du hovedsaklig skal spille WoW er det ikke noe poeng å kjøpe 8GB høyfrekvens RAM, du vil klare deg lenge med 4GB 1333mhz, og det koster ikke så mye.

Lenke til kommentar

Så jeg burde satse på et AM3 hovedkort som støtter 4gb? Vil jeg kunne spille modern warfare 2 greit på dette oppsettet? Og hva slags hovedkort foreslår du?:)

Hva tror du/dere om dette skjermkortet https://prisguiden.no/product.php?produc...4&cat_id=30 ?

Er 4890 bedre enn for eksempel https://prisguiden.no/product.php?produc...7&cat_id=30 ?

Satt opp et oppsett basert på ditt saccosekk handlevogn Hvordan ser det ut?

Endret av akak
Lenke til kommentar

For hovedkort anbefaler jeg Asus M4A79T Deluxe. ca 1400kr.

Dette er et kvalitets-hovedkort som går ann å klokke greit med. Alle AM3 hovedkort støtter mye mer enn 4GB RAM, de fleste jeg har sett står det støtter 16GB.

Jeg anbefaler å kjøpe et sett med 2x2GB kingston ValueRam 1333mhz, det koster ca 750kr.

Til forskjell koster gode AM2+ hovedkort ca 1000kr, og 4GB DDR2 800mhz ca 500kr. Alså er det ikke så mye dyrere, pluss oppgradering om et par år vil koste mye mindre siden du ikke trenger å bytte hovedkort og RAM, men heller kan slenge i et par RAM brikker til om nødvendig og bare bytte CPU.

Jeg vil anbefale å gå for 4890, se om du finner vapochill, de har gode kjølere som er stille.

Lenke til kommentar

Ok, litt dyrere enn det jeg har satt sammen altså. Har egentlig ikke planer om å drive med noe klokking, har ikke erfaring med det, men er det noe jeg burde gjøre?

Hva synes du om handlevognen jeg har satt sammen? handlevogn.

Det er AM3-kort, men et ganske billig et og 4gb ddr2 800mhz ram. Støy fra kjølingen gjør meg egentlig ikke så veldig mye. Burde jeg bytte til hovedkortet og rammen du anbefaler? er det verdt prisforskjellen?

Lenke til kommentar

Du er klar over at det AM2+ hovedkortet du har i listen din der er µATX? Alså veldig lite.

Jeg vil anbefale AM3 som sagt pga mye billigere oppgradering om 2-3 år. Etter å ha sett handlekurven din ser det ut til at AM2+ vil koste deg 5000kr, og AM3 vil koste ca 60000-6200kr. I forhold til ytelsen du får i dag kan det ikke forsvare 1000-1200kr, men hvis du regner det med neste oppgradering (CPU/RAM) slipper du å sitte med utgått utstyr til 800-1000kr.

Du får se hva du vil.

Lenke til kommentar

HER er min handlevogn, den er litt dyrere, bytt ut kabinettet med et billigre ett og en ikke for dyr strømforsyning så er du vel egentlig nede på den prisen du er ute etter. Evt. bytt ut RAM til noe billigre, jeg tok de da jeg kjøpte fra komplett og det var nesten det eneste 4gb-settet de hadde inne for tiden.

Dropp cpu-kjølinga hvis du fortsatt ikke er nede på riktig pris :p (jeg ville ha den litt stille, så bytter stock-kjøler)

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...