Gå til innhold

Noen som kan mekke strømforsyning som går på 12 V / 24 V ?

Anbefalte innlegg

Inni PCen er det 12V / 5V og 3V hvis jeg ikke tar helt feil. Strømforsyninga i PCen gjør 230 V vekselstrøm om til dette for deg.

Men når jeg nå skal ha en PC i bussen min, hvor jeg kun har 12 V og 24 V blir jo det et problem. Jeg har sett på såkalte Invertere, som gjør strømmen om til 230 V vekselstrøm, men jommen meg skulle dem ikke ha 900 kr for en som takla 300W, akkurat nok til PCen min.

Så til deg som har litt peiling på elektro:

1. Er det vanskelig å mekke om strømforsyninga så du kan kjøre inn 12 eller 24 V på den?

2. Kansje det er mulig å få kjøpt slike en plass?

3. Hvorfor er Invertere så inn i #### dyre? Skal jeg ha 1500W skulle dem pina meg ha 5000 spenn!! For jo et bra aggregat til den prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du allerede har 12V likestrøm som utgangspunkt, er det ikke da bare å bruke motstander for å få de spenningene du ønsker? Bare pass på at de tåler den effekten du slal ha gjennom dem. Eneste faren må vel være at ved påkjenning vil ikke et bilbatteri lenger gi 12V og kan derfor ramle utenfor atx-standarden på +-10%. Dessverre har jeg ikke elektronikk og kan derfor ikke si noe med sikkerhet.

Lenke til kommentar

Invertere (12/24VDC til 230VAC) til ca 1000,- kan du få kjøpt f.eks på Microplex eller Clas Ohlson. Du bør derimot passe på at du kjøper en inverter med sinus utspenning. De billigste har som regel firkantspenning og det er ikke særlig bra for mye utstyr og kan lage mye støy.

Lenke til kommentar

Du kan lage din egen, ved hjelp av spenningsregulatorer. Dette er små chip`er (ligner på transistorer).

De fåes i alle slags spenninger, blant annet 3 volt, 5 volt og 12 volt. Men problemet er kanskje hvis du skal ha negativ spenning, husker ikke om strømforsyninga i en PC gir fra seg -12V ?

Lenke til kommentar

Er alså inverter som lager firkantspenning ikke anbefalt til PCbruk?

Clas Ohlson hadde med sinuskurve, 2000kr for 300W.

Noen som vet om butikker i utlandet som kan ha 12V/24V ATX PSU?

Forresten, virkningsgraden på 12VDC-230VAC-12VDC er vel ikke helt topp?

Hadde en hatt 12V rett inn i PCen kunne en vel slippe vifta baki der?

Regner med vifta på strømforsyninga er der fordi ca. 10-20% av strømmen inn går til varme når en endrer spenninga.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe vits i å prøve å lage sin egen variant. Det er dyrere og tar mye tid - forutsatt at du har kunnskap til å mekke sammen noe. Hadde heller satset på en inverter som kan brukes om du bytter ut pc'en en gang eller kan brukes til andre ting også.

Det er ikke snakk om små chip'er som trengs til dette. Det er mer enn som så pluss div power spoler og annet som trengs. Du trenger regulert +12, +5V og +3.3V og kanskje 10A, 20A og 15A eller så der henholdsvis. Høye strømmer => større komponenter, mer komplisert og mer varmetap.

Kjøp en inverter eller ferdig 12VDC basert ATX power.

Lenke til kommentar

Ikke bare kan firkantspenning være uheldig for mye utstyr, men du kan også risikere at du får merkbar radiostøy og du kan forstyrre mye annet utstyr ikke bare ting som måtte være koblet i pc'en.

Har sett slike power flere steder men husker ikke hvor. Et sted å starte kan evt være å sjekke firmaene som står oppført som leverandører av "Embedded PC"/"Industri PC" kort/systemer under http://www.eif.no/ (Elektronikk Importør Foreningen). Noen av disse har det garantert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...