Audiosun Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Skulle flytte den eksterne disken fra den bærbare til en stasjonær som er ny i huset. Den stasjonære er formatert for ikke så lenge siden. Var ikke jeg selv som gjorde det men min samboer, hun mente ikke noe uvanlig skjedde. Alt som skjedde var autokjør. Begge har XP og den fungerte heller ikke på Mac etterpå. Det er en WD 1TB som har 3 partisjoner. 1 NTFS og 2 FAT32. Den som skjedde, var at den ene FAT32 partisjonen sluttet å fungere. Den kommer opp som Lokal disk (M), den het noe annet før. Kommer ikke inn på den, får bare opp feilmelding: "M:\ er ikke tilgjengelig. Forespørselen ble ikke utført fordi en I/U-feil oppstod". Kommer inn på de 2 andre partisjonene og de heter det samme som før. Diskbehandling kommer den opp uten noen form for filsystem og har all plass ledig, noe som ikke stemmer. Jeg kjørte MBRlister, som er gresk for meg. Legger ved bilde av diskbehandling og MBRlister filene Er det noen som kan hjelpe? BPB0list.txt BPB1list.txt MBRlist.txt Endret 6. september 2009 av Audiosun Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Siden du har brukt MBRlister så kan jeg meddele at jeg har tatt en titt på filene. Men det er lite å se der, annet enn at MBRlister ikke er helt å stole på når det bare er utvidet/logiske partisjoner. Problemet er dog ikke typisk for det MBRlister er ment å brukes til. Navnet på partisjonen (som "FELLES", "TROND") er lagret som navnet på 'root' mappen. Når filsystemet ikke kan leses forsvinner også det navnet. Har egentlig ikke så menge forslag. Hvis det er filer der du må ha tak i så kan du prøve å hente de ut med GetDataBack for FAT32. Så kan du forsøke om chkdsk fungerer. Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Da var hele skjiten "død". Tenkte jeg skulle prøve meg på getdataback idag. Men det kom bare masse tikkelyder og fikk ingen tilgang til disken. Den kom opp i getdataback men programmet fikk ingen access som det stod. Da er det bare å gi opp hele greien? Er vel bare slike som IBAS som kan berge noe? Selve harddisken er kjøpt for bare et halvt år siden, så jeg har vel garanti enda tidsmessig. Men det jeg lurer på om er jeg har brutt garantien ved å formatere disken selv og lage partisjoner? Eller hører det med som bruker at jeg kan gjøre slikt? Vet at garantien ryker med en gang hvis jeg tar den ut av kabinettet så jeg tar ikke sjansen på å teste den i en annen maskin hvis ikke garantien allerede har gått ut? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Det forklarer vel det første problemet, det var bare begynnelsen på en feil som har eskalert. Du har ikke brutt garantien, det skjer bare hvis du åpner boksen. Men tror ikke at det ville hjelpe, symptomene tyder vel på dette er feil på selve disken. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Da var hele skjiten "død" Det er ikke sikkert at disken er helt død. Lyder som du beskriver kan og kommer fra diskene. Kontrollere at kablene er i orden, og kople den på maskinen du først hadde adgang til 2 partitioner. MBRlister viser oss at det er feil i partitions tabellen og bootsector, men som hårek sier, det er litt spesielt med extended partitioner. Men vi har god oversikt med de data du får fra mbrlister å prøve å finne mer ut fra det. Når jeg nevner da partitions tabellen, så det er slik at vi har flerre av dem i en extended partition, men ikke i sector 0. Det finner du kun en. Men hvem sier at alle 3 partitioner var faktisk i en extended? Jeg har ikke kontrollert alle detaljene, men nevner det bare for å vise....... Så kort vil jeg si at, hvis det er slik at du har send disken videre, fine. Men hvis ikke: Hvis du prøver igjen kun på en maskin, og får adgang til den via diskbehandlingen, så er det mulig å manuelt rette på feilen som har funnet sted. Husk allikevel: -Hvis det kommer lyder som du sier, kontrollere at data kabel (tilkoplingen sitter godt i. Hvis ikke vil du oppleve slike lyder) Endret 7. september 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 8. september 2009 Forfatter Del Skrevet 8. september 2009 Sjekke kabler var det første jeg gjorde. Den vises ikke lenger i diskbehandling. Den eneste plassen den vises er faktisk i getdataback, men programmet får ikke tilgang til de utallige sektorne i følge feilmeldingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå