Gå til innhold

[Løst]Omnia hd vs. Omnia II

OidAlv

Anbefalte innlegg

Omnia HD og Omnia II:

Har bestilt Omnia HD hos Siba. Har sett gjennom timevis med reviews og videoer på youtube, og funnet ut at HD er en bedre telefon for meg. Ankepunkter for min avgjørelse er:

Bedre touch teknologi (kapasitiv, istedenfor resistiv som omnia II og Pro har)

Bedre kamera og video

Bedre høyttalere (og stereo)

Symbian

Når jeg nevner symbian, så skal det sies at jeg i utgangspunktet er windows-frelst. Men jeg vil ikke ha winmo før jeg ser at det faktisk er bedre og raskere enn andre OS. Min neste mobil blir nok winmo, da vi forhåpentligvis vil se 7'ern.

---

For å ikke være ensidig, kan jeg nevne fordelen med Omnia II for de det kanskje apellerer bedre til.

Høyere skjermoppløsning

Har dual led flash, mens omnia har enkel

Batterikapasitet: Litt lengre avspillingstid i video (men litt svakere på samtaletid)

Har Lavere SAR verdi

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
When you have like 7 widgets to open at the same time its going to lag. Its a phone not a computer. I dont think I will ever have that many open at one time. samsungen som vises har 7 programmer åpne så ikke rart den lagger.

Hero'en min har mer enn 7 programmer åpne til enhver tid, uten at det lagger i det hele tatt.

Det står Widgets, ikke fullverdige programmer (som det virker som du mener). Det kommer litt an på hvilke widgets, men det er klart at hvis du fyller hver av de sju sidene med tunge widgets, så lagger det litt. Men det er uansett langt i fra dramatisk lagging, og det er heller ikke hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er en sannhet med moderasjoner.

Fordelen resistive skjermer har er presisjonstrykk, i form av f.eks. stylus. Utenom det kan jeg ikke komme på noen fordeler med resistive skjermer (bortsett fra at de er billigere).

Kapasitive skjermer tåler mer, de er langt mer følsomme, krever ikke trykk, kan støtte multi-touch (selv om software i omnia ikke støtter det, atm.), og feiler ikke like ofte som resistive skjermer gjør ved bevegelser (f.eks. sliding).

Kom gjerne med innspill om du er uenig : )

Lenke til kommentar

Fordelen resistive skjermer har er presisjonstrykk, i form av f.eks. stylus. Utenom det kan jeg ikke komme på noen fordeler med resistive skjermer (bortsett fra at de er billigere).

Kapasitive skjermer tåler mer, de er langt mer følsomme, krever ikke trykk, kan støtte multi-touch (selv om software i omnia ikke støtter det, atm.), og feiler ikke like ofte som resistive skjermer gjør ved bevegelser (f.eks. sliding).

Tja, kan jo slenge inn ett par ting her:

- Kapasative skjermer kan du få problemer med ved varme sommerdager, og klamme fingre. Ihvertfall ikke god funksjon ved tropiske strøk.

- Samme ved kalde vinterdager; prøv å bruk en sånn skjerm med hansker ;)

- Resistive funker vel med hva det skulle være...

Men, ja, kapasative skjermer er mer følsomme. Alt i alt kan man vel si at det er fordeler og ulemper ved begge teknologier. Og å si at en av de er desidert best uansett, er bare tull!

Lenke til kommentar

Tja, kan jo slenge inn ett par ting her:

- Kapasative skjermer kan du få problemer med ved varme sommerdager, og klamme fingre. Ihvertfall ikke god funksjon ved tropiske strøk.

- Samme ved kalde vinterdager; prøv å bruk en sånn skjerm med hansker ;)

- Resistive funker vel med hva det skulle være...

Men, ja, kapasative skjermer er mer følsomme. Alt i alt kan man vel si at det er fordeler og ulemper ved begge teknologier. Og å si at en av de er desidert best uansett, er bare tull!

Jeg kjenner ikke til at kapasitive skjermer ikke fungerer i varme, hva kommer det av, og hva slags grader snakker vi da?

I kulde fungerer de fint. Du kan ikke bruke hansker, kapasitiv måler strøm i fingrene. Ikke i votter : )

(med mindre du har slike):

58-1.jpg

For å redigere min konklusjon, slik jeg ser det:

Den eneste fordelen resistive skjermer har 'i hverdagen' er presisjon, i form av stylus e.l. : )

For å snu på hodet. Jeg hadde valgt Omnia II dersom II var kapasitiv, og HD var resistiv.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Det jeg sa er at det kommer ann på hva du skal bruke den til! Og det er en fakta. I tillegg har det med hva man liker, å gjøre.

I blant synes jeg personlig at stylus er en flott ting å ha. I tillegg er det en stor fordel om vinteren (som bildet viser) å ha resistiv skjerm.

Men på en annen side hadde ikke konseptet med f.eks. iPhone funket særlig bra med resistiv.

Ulemper med resistive skjermer er at hvis man skulle glemme tastelår så kan man risikere å gjøre mye rart i lomma. Og de er ikke like følsomme.

Men for forbrukerne flest er nok kapasitiv skjerm det beste.

Endret av program
Lenke til kommentar
Men for forbrukerne flest er nok kapasitiv skjerm det beste.

Jeg er forsåvidt enig i alt du sier, men det var dette jeg ville frem til. Når du nevnte iphone, kom jeg på et annet slikt fenomen. WinMo hadde aldri fungert med høy PPI kapasitiv skjerm.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...