SirEmanon Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Det finnes mange forskjellige varmepumper som selges, og etter mye om og men er valget falt på Toshiba. Lurer likevel hvilken jeg bør gå for? Har blitt anbefalt av en "kjølemann" at jeg bør ha RAS 13 Daiseikai Premium. Har også fått pris på en RAS 13 Daiseikai. Hvorfor skal jeg velge Premium modellen når den er 4000 til 5000 kr dyrere? Hva er så mye bedre med Premium modellen? Vil man over tid spare inn dette? Råd, Anyone!! Edit: Bor ved kysten, vestlandet. Endret 6. september 2009 av SirEmanon Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Bump...... Ingen? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg valgte RAS 10 Daiseikai etter mye vurdering. Forskjell på RAS 10 og RAS 13 er at RAS 13 har kraftigere kompressor. Samme innedel. Dette tok jeg med i min vurdering: -Driftsikkerhet, driftsikkerhet og driftsikkerhet. -Korrosivt vestlandsklima -Middels oppvarmingsbehov pga mild vinter og mulighet for vedfyring. -Støy både inne og ute. Fikk min RAS 10 i sommer og har ikke fått testet i kaldt vær enda. Er ganske støysvak, men anbefaler allikevel å ta hensyn til soverromsvinduer mhp plassering. Innerdelen lager lyd, spess når temperatur skal økes. Jeg reagerer ganske mye på viftestøy, men klarer fint å leve med RAS 10. Et stor pluss med RAS modellene er elektrostatfilteret som filtrerer inneluften. Jeg syns at innemiljøet har blitt bedre etter at vi fikk varmepumpen i hus. Elektrostatfilteret gjør at viften går selv når pumpen ikke varmer. Bråker ikke i denne modusen. Jeg vurderte også Panasonic. Men har lest at de har dårlige lagrer på vifte på innerdel og at kompressoren ikke varer. Har også hørt an som klager på at innerdelen bråker. Mitsubishi er også et merke som bør vurderes. De har IR detektor og styrer varm luft mot kalde steder i rommet. Husk at alle varmepumper er i utgangspunktet laget for et marked med varmt klima og skal går som aircondition. Ikke alle fungerer like bra til oppvarming og i et korrosivt miljø og med mye vind. Skal komme med en oppdatering etter vinteren ang min RAS 10. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg kjøpte RAS-10 for ca 2 år siden, etter at min Panasonic E9 hadde klikket etter vel 2 års bruk. Panasonic: Først gikk lagrene i motoren innedelen, deretter kompressoren i utedelen. Etter ca 1 år med RAS-10 gikk lagrene i motoren i innedelen på denne også, og da den ble byttet, så jeg at Toshiba'en hadde samme motor som Panasonic, den var produsert av Panasonic. Etter at motoren var byttet, kom det av og til en skrikende lyd fra viften, dette skyldes trolig en feiljustering av bærelageret i motsatt ende av viften (etter motorbyttet). RAS-10'en har høyere støynivå fra innedelen enn Panasonic hadde, men utedelen er stillere (who cares). Når det er kaldt ute, kjører Toshiba på høyere viftehastighet i Auto-mode enn Panasonic gjorde, og da støyer den så mye at vi må kjøre viftehastigheten på manuell. Temperaturkontrollen opplevdes også som mer stabil på Panasonic. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 Det finnes mange forskjellige varmepumper som selges, og etter mye om og men er valget falt på Toshiba. Lurer likevel hvilken jeg bør gå for? Har blitt anbefalt av en "kjølemann" at jeg bør ha RAS 13 Daiseikai Premium. Har også fått pris på en RAS 13 Daiseikai. Hvorfor skal jeg velge Premium modellen når den er 4000 til 5000 kr dyrere? Hva er så mye bedre med Premium modellen? Vil man over tid spare inn dette? Råd, Anyone!! Edit: Bor ved kysten, vestlandet. Ser du bor på vestlandet, er det såpass kaldt at at varmepumpe er lønnsomt å investere? Regn på dette og ta hensyn til pumpas antatte levetid. Selv bor vi på det kalde østlandet, men likevel var det ikke lønnsomt med slik pumpe med tanke på levetiden. Huset er riktignok ikke på mer enn 160 kvm, så er ikke store greiene som skal varmes. Har nevnt dette i forumet her før, så vurder om du ikke kan bruke disse 20-30 tusnene på noe annet du/dere kan ha nytte av. Montere termostater feks.... Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 17. september 2009 Forfatter Del Skrevet 17. september 2009 Det finnes mange forskjellige varmepumper som selges, og etter mye om og men er valget falt på Toshiba. Lurer likevel hvilken jeg bør gå for? Har blitt anbefalt av en "kjølemann" at jeg bør ha RAS 13 Daiseikai Premium. Har også fått pris på en RAS 13 Daiseikai. Hvorfor skal jeg velge Premium modellen når den er 4000 til 5000 kr dyrere? Hva er så mye bedre med Premium modellen? Vil man over tid spare inn dette? Råd, Anyone!! Edit: Bor ved kysten, vestlandet. Ser du bor på vestlandet, er det såpass kaldt at at varmepumpe er lønnsomt å investere? Regn på dette og ta hensyn til pumpas antatte levetid. Selv bor vi på det kalde østlandet, men likevel var det ikke lønnsomt med slik pumpe med tanke på levetiden. Huset er riktignok ikke på mer enn 160 kvm, så er ikke store greiene som skal varmes. Har nevnt dette i forumet her før, så vurder om du ikke kan bruke disse 20-30 tusnene på noe annet du/dere kan ha nytte av. Montere termostater feks.... Har regnet på det og vil bruke mye mere strøm. Jeg har normalt sett kun fyrt med ved (skoger selv) og har kun hatt en el.oljeovn på kalde dager. Men nå var fruen lei av støv og kaldt hus når hun kommer hjem, så varmepumpen er kun for velbehaget. Men er det noen som kan beskrive forskjellen på de to jeg har i førsteposten Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg har regnet på min varmepumpeinvestering og kom fram til at det ikke lønnet seg i det hele tatt. Jeg satt forventet levetid på pumpen min til 8 år. Men med på kjøpet får man airconditionmuligheter og elektrostatfilter. Dessuten gir pumpen veldig gjevn og fin varme. Lei av å fyre med ved. Men hadde det ikke vært for at arbeidsgiveren min sponser 2/3, så hadde jeg nok valgt en billigere modell. Eks en panasonic til 12000. Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Jeg sitter og vurderer varmepumpe, men er veldig usikker, etter at jeg leste gjennom denne tråden, ble jeg enda mer usikker da levetiden på enkelte pumper beskrevet her har vært såpass kort.Jeg trodde at man kunne regne 5år som minumum. Grunnen til at jeg ønsker varmepumpe er at når vi reiser bort i helgene om vinteren er huset iskaldt når vi kommer hjem, og vi bruker å fyre med ved, men når huset er så kaldt etter en helg tar det mange timer før varmen er på plass, da hadde det vært greit med en varmepumpe som holdt huset litt varmt iallefall når vi ikke brukte ved. Og så om sommeren hadde det vært deilig med kjøling, da det blir fryktelig varmt i stua om sommeren. Det har i den siste tiden vært en del reklame på radio om de nye Panasonic varmepumpene, noen som vet hvordan de er? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Selv om jeg har hatt mye trøbbel med både Panasonic og Toshiba, går det meste av problemene på garanti (unntatt kompressorfeilen, hvor importør og forhandler hadde gått konkurs), har det vært grei økonomi. Jeg har redusert strømforbruket mitt med ca 10.000 kWh pr år, eller ca 8.000 kr pr år ved 80 øre/kWh inkl nettleie, og bor nær Oslo, men ofte under -20 om vinteren. Jeg må da fyre med strøm/ved/gass i tillegg. Dersom man bor et sted hvor det ikke er særlig kaldt (sør- eller vestlandet, langs kysten) vil effektiviteten være høyere enn hos meg, men varmebehovet er også mindre. En liten varmepumpe vil være tilstrekkelig, og vil stort sett gå stillere enn en kraftigere. Lenke til kommentar
Stormyr Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Hei. Jeg har en toshiba ras 10 daisekai. Har ulyd i lageret på motoren på denne, fikk ny på garantien, men firmaet jeg kjøpte den av, kunne ikke bytte den. Sa jeg bor utenfor "serviceområdet" deres. Så de sendte motoren i posten og overførte 900kr til min konto slik at jeg kan leie noen andre til å gjøre det. Elller gjøre det selv.. Spørsmålet er da om det er noen som vet om dette e en grei jobb å gjøre selv? Er 900 nok til å leie inn fagfolk? Ellers førnøyd med denne pumpen. Men kjører viftehastigheten stortsett i manuell, da den bråker for mye i auto(vifta går for fort) men dette må vel dårlig isolert hus ta mye av skylden for.. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Jeg prøver også å kuppe meg en tur inn i denne tråden. Vurderer også varmepumpe. Har hatt befaring av to forskjellige firma. Det ene solgte Panasonic og LG. De anbefalte til mitt hus en modell som hette Panasonic CE9JKE til 17500. Ville jeg mer fancy innedel anbefalte de meg å gå på LG. Den andre fyren solgte Panasonic, Mitsubishi, og Fujitsu. Han anbefalte helt klart Mitsubishi som beste merke. For meg landet han på en modell som het Mitsubishi Electric FD Heat 6.3. til kr 22900. Jeg bor på sørlandet. For meg er støy på utedelen svært vesentlig. Bor i rekkehus og har kun to ytter vegger, dvs at utedelen kommer på soveroms siden. Finnes det noe fasit på hva som er klart beste merke på varmepumper? Endret 24. september 2009 av Reggy Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Finnes det noe fasit på hva som er klart beste merke på varmepumper? Jeg vil tro at det ikke finnes noen direkte fasit svar på dette, da det sikkert er veldig avhenging av klima der du bor, om det er fuktigt, salt etc. Jeg vil tro det finnes mange forksjellige faktorer som spiller inn på levetiden, virkningsgrad på pumpen etc. Men kanskje andre kan komme med bedre svar. Vurderer også pumpe, men er veldig usikker. Lenke til kommentar
ronnyindseth Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Finnes det noe fasit på hva som er klart beste merke på varmepumper? Jeg vil tro at det ikke finnes noen direkte fasit svar på dette, da det sikkert er veldig avhenging av klima der du bor, om det er fuktigt, salt etc. Jeg vil tro det finnes mange forksjellige faktorer som spiller inn på levetiden, virkningsgrad på pumpen etc. Men kanskje andre kan komme med bedre svar. Vurderer også pumpe, men er veldig usikker. Jeg har jobbet med kjøling og varmepumper i mange år, og har lært meg å sette pris på Mitsubishi. Den er solid, støysvak og har særdeles lite feil. Beste er da fd heat modellen som virker ned til -25 og har uendret virkningsgrad til -15. ellers er det GE modellen som vi kaller hytte pumpen som har +10 grader funksjon for vedlikeholdsvarme. Den er og 19 db på innedel. http://www.miba.no/default.pl?showPage=179 Lenke til kommentar
King_Canute Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Finnes det noe fasit på hva som er klart beste merke på varmepumper? Jeg vil tro at det ikke finnes noen direkte fasit svar på dette, da det sikkert er veldig avhenging av klima der du bor, om det er fuktigt, salt etc. Jeg vil tro det finnes mange forksjellige faktorer som spiller inn på levetiden, virkningsgrad på pumpen etc. Men kanskje andre kan komme med bedre svar. Vurderer også pumpe, men er veldig usikker. Jeg har jobbet med kjøling og varmepumper i mange år, og har lært meg å sette pris på Mitsubishi. Den er solid, støysvak og har særdeles lite feil. Beste er da fd heat modellen som virker ned til -25 og har uendret virkningsgrad til -15. ellers er det GE modellen som vi kaller hytte pumpen som har +10 grader funksjon for vedlikeholdsvarme. Den er og 19 db på innedel. http://www.miba.no/default.pl?showPage=179 Siden du har jobbet med kjøling og varmepumper i mange år, hva er levetiden på en Mitsubishi pumpe? Lenke til kommentar
Netrom67 Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Det finnes mange forskjellige varmepumper som selges, og etter mye om og men er valget falt på Toshiba. Lurer likevel hvilken jeg bør gå for? Har blitt anbefalt av en "kjølemann" at jeg bør ha RAS 13 Daiseikai Premium. Har også fått pris på en RAS 13 Daiseikai. Hvorfor skal jeg velge Premium modellen når den er 4000 til 5000 kr dyrere? Hva er så mye bedre med Premium modellen? Vil man over tid spare inn dette? Råd, Anyone!! Edit: Bor ved kysten, vestlandet. Hei. Jeg lurer også på type varmepumpe, og hvis jeg ikke tar helt feil har Premium det nye to-stegs-kompressor systemet. Beskrevet her : http://toshibavarmepumper.no/For-hus-og-hj...masjon-Premium/ Så dette er siste teknologi som da gir best besparelse og minst slitasje. Må være ypperlig der det ikke er så kaldt om vinteren. det vil si at uteenheten kan gå på "sparebluss" å allikevel varme huset opp tilstrekkelig. Min tolkning av informasjonen som finnes. :-) Endret 19. oktober 2009 av Netrom67 Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2009 Har kjøpt RAS 13 Daiseikai Premium. Til nå er jeg fornøyd. Veldig imponert over hvor stillegående den er, både ute og inne. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Har kjøpt RAS 13 Daiseikai Premium. Til nå er jeg fornøyd. Veldig imponert over hvor stillegående den er, både ute og inne. Grattis! Jeg har bestilt Mitsubishi Kiramagine FD-Heat 25. Regner med å få den innstallert i løpet av helga......spent ja Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Går og tenker på varmepumpe her også. Komfort og alt for høy nettleie (etter min mening) setter ikke akkurat stopper for tankene. Har fått tilbud på Panasonic CU-CE9JKE (15880) og CE-CE12JKE (17880). Huset rundt 220kvm meter som skal varmes opp. Noen tanker rundt økonomi på disse pumpene? Er tross alt kun 2000kr som skiller dem, så kanskje gå for den største? Noen som vet om det er forskjellig kompressor på disse to, eller er det den samme som står i begge? Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Går og tenker på varmepumpe her også. Komfort og alt for høy nettleie (etter min mening) setter ikke akkurat stopper for tankene. Har fått tilbud på Panasonic CU-CE9JKE (15880) og CE-CE12JKE (17880). Huset rundt 220kvm meter som skal varmes opp. Noen tanker rundt økonomi på disse pumpene? Er tross alt kun 2000kr som skiller dem, så kanskje gå for den største? Noen som vet om det er forskjellig kompressor på disse to, eller er det den samme som står i begge? Det kommer sikkert litt ann på hvem som snakker... Men jeg har hatt befaring med 4 firmaer. Alle solgte Panasonic. Men ingen av de anbefalte det merket. Nr.1 var hos alle Mitsubishi, Nr.2. Fujitsu Siemens el. Toshiba. Det var spesielt på driftsikkerhet de argumenterte mot Panasonic, samt at de støyet mye. Men ikke vet jeg - tenkte bare å nevne for deg og beklager hvis jeg gjorde deg i tvil. Jeg valgte den pumpen som vant testen i dine penger og som de firma jeg har hatt kontakt med har anbefalt. http://www.klimashop.no/product_info.php?c...products_id=189 Uansett lykke til og det blir sikkert utrolig bra uansett hva du velger Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2009 ......Men jeg har hatt befaring med 4 firmaer. Alle solgte Panasonic. Men ingen av de anbefalte det merket. ...... Slik var det med meg også, når jeg skulle kjøpe. Ingen anbefalte Panasonic. Til og med forhandlere som solgte varmepumpene...... (?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå