Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 kan en artist/gruppe ta melodien fra en annen artist/gruppe å bruke den? da uten å betale for den? eminem har jo stan som jeg er ganske siker på at melodien er fra en eller annen dido sang. noen apelignende lyder er ikke der, men ellers tror jeg alt er likt. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Du kan lese litt om "sampling" på Wikipedia. I hip-hop og rap bruker man ofte gamle/andre sanger som en beat, noe som er et veldig omdiskutert tema. Ofte får ikke den som har laget originalsangen betalt for dette, noe de mener de har krav på. Men så har man andre, slik som Madonna, som spurte om lov da hun brukte en del av Gimme! Gimme! Gimme! fra Abba. Endret: In 2005, it was sampled by Madonna, a self-confessed ABBA fan who used it on her worldwide hit "Hung Up". Madonna claimed to have begged Benny Andersson and Björn Ulvaeus to use the song as a sample,[11] since the Swedish songwriting duo are reluctant to let other artists sample their material. It was only the second time that an ABBA track had been officially sampled, the first being the Fugees in 1996 with their hit "Rumble in the Jungle", sampling part of 1977's "The Name of the Game". Mens andre gjør det uten å spørre/lov. Endret 6. september 2009 av Matsemann Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Man må betale for klargjøring av samplen hvis man skal tjene penger på den, men det er ikke alle som gjør det. Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Har på følelsen at 99% av alle hip-hop låter som kommer ut er rippa fra en tidligere låt. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hvis du tar en liten bit og bruker den sammen med noe annet så er det å sample, hvis du bruker hele melodien så er det en cover. Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Har på følelsen at 99% av alle hip-hop låter som kommer ut er rippa fra en tidligere låt. Sant, sampling er fundamentalt i Hip-Hop, så det er ikke ren overdrivelse å si 99 % Likevel har mye av samplene har blitt gjort om til noe helt annet, så vil ikke si at det er ren copy paste heller! Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Forøvrig kan man lage hvilke beats og stjele så mye man bare vil hvis man skal bruke det live. Hadde jeg vært popstjerne kunne jeg glatt fremført alle sangene til MJ live uten å havne i trøbbel, uansett størrelse på konserten. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Om du fremfører andres sanger rent av skal man fortsatt sende inn dette til TONO og betale Royalties. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 OT; hva mener du med "Trykk ↑ ↑ ↓ ↓ ← → ← → B A her på forumet og se hva som skjer!" ? Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 I denne sammenhengen har jeg sett litt av hvert, og kjenner til litt av lover og regler. Om man bruker et sample som er kort nok, kan man visstnok bruke fritt. Lengden på dette tror jeg er litt omstridt, men det skal visstnok være så kort at det i prinsippet er tilfeldig at det finnes likheter. Det var vel en sak med Vanilla Ice's Ice Ice Baby som tar riffet fra Queens låt Under Pressure. Det fikk de lov til, men bare såvidt. Om man tar en hel låt og legger på en egen tekst, må man ha en eksplisitt, skrevet godkjenning fra sangens originalkomponister og -artist, som må meldes inn til TONO sånn at de får en del av kaka når penger skal deles ut. Man må da også betale for å fremføre sangen offentlig. Om man fremfører andres sanger, enten på skive eller live, holder det å melde dette inn til TONO og betale det artisten krever, her må man (såvidt jeg vet) ikke ha originalartistens skriftlige godkjenning. Dette gjelder også klassisk musikk, her betaler man ofte penger til rettighetshaverene for å få lov til å framføre klassiske verk. I tilfeller der man sampler andres musikk i sin egen (hiphop, Madonna, The Avalances for å nevne noen), må man ha tillatelse til å gjøre dette. Om man ikke får slik tillatelse, kan man bare glemme hele prosjektet. Om du skal trykke en skive, må du passe på å ha alle papirene i orden, alle trykkerier innen EU/EØS er ihvertfall pålagt å kontrollere at alle papirer er 100% før de trykker, og visstnok hører de gjennom ting for å dobbeltsjekke. Om man kommer seg forbi alle sjekker her, men blir tatt senere, kan man bli saksøkt, og som kjent er musikkbransjen kun slått av Kongo når det gjelder latterlig høye pengekrav. For å oppsummere; om man bruker en tilstrekkelig kort del av en låt, type 6-7 påfølgende toner, kan man ofte komme unna med det, men om man tar et helt refreng må man gjennom lange, kjipe prosesser, og det er ikke sikkert man får lov. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) OT; hva mener du med "Trykk ↑ ↑ ↓ ↓ ← → ← → B A her på forumet og se hva som skjer!" ? Vel, gjør som det står da, så finner du det ut. Gjorde det akkurat, hehe (Du må gjøre det 4-5 ganger) Endret 6. september 2009 av Thomas_H Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 kan en artist/gruppe ta melodien fra en annen artist/gruppe å bruke den? da uten å betale for den? eminem har jo stan som jeg er ganske siker på at melodien er fra en eller annen dido sang. noen apelignende lyder er ikke der, men ellers tror jeg alt er likt. Eminem brukte ein modifisert break av låta Thank You av Dido, det er riktig. Eit eksempel til er låta Hi-Jack av Enoch Light and The Light Brigades. Ein sample frå låta vart brukt av The Beatnuts i Watch Out Now som igjen vart kopiert av Jennifer Lopez i Jennifer From The Block. Hi-Jack (kun i begynnelsen av låta) : http://www.youtube.com/watch?v=90juFk_BnvA Watch Out Now: Jennifer From The Block: http://www.youtube.com/watch?v=HRFmAYh3aRc Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Noe kjent med begynnelsen av denne da ? http://www.youtube.com/watch?v=sLFJgVJTiyc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå