PL610 Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Det har blitt meg fortalt at finske soldater i Libanon løsnet skudd mot høyttaleranlegget på en moske i nærheten for mange år siden da de spydde ut bønnerop. (De drakk jo endel kvelden før, og var litt gretne på morgenen) Kanskje dette er det som skal til her i Norge også? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Mao. nei?I dag kan man kalle på folk på langt mer respektable måter - som unngår å vekke naboene. Det er ikke bare religion som skal respekteres i Norge ... meg bekjent også privatlivet og privatlivets fred. Hva, SMS? "Til: Ola Nordmann Fra: Gud PS: Husk Gudstjeneste ding ding ding... ding ding ding... ding ding ding..." Jo, det er teologisk bunnet at kirkeklokkene skal kalle de troende til kirken, husker bare ikke den nøyaktige teksten på dette. Ja alt skal tydeligvis respekteres, blir ikke det et paradoks da at kirkeklokkene skal forkastes for å "respektere" privatlivet, men samtidig skal privatlivet respektere kirken? Som sagt vi er et flerkulturelt samfunn med over 4 millioner mennesker, noen klinsjer vil det være. Man må bare puste rolig og respektere hverandre. @SkoMedHull Utsagnet mitt var bare et bevis på litt vel teit argumentering, en person blir vekket om morningen av kirkeklokker ergo er det grobunn for å forkaste hele sulamitten. Endret 6. september 2009 av Bear^ Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Jeg har selv bodd mellom vanlig kirke, og adventist-kirke. Når man jobber 5 dager i uka så er det ikke spesielt morsomt å bli vekt klokka 10 på både lørdag og søndag. Det er også ulovlig å bråke på søndager. Klipper jeg plenen på søndag, så kan jeg bli anmeldt. Hvorfor kan da kirker bruke kirkeklokkene tidlig søndag morgen? Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Gi meg skriftsteder Bear^ for den teologiske støtte de støtter seg til. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 (endret) Jeg har selv bodd mellom vanlig kirke, og adventist-kirke. Når man jobber 5 dager i uka så er det ikke spesielt morsomt å bli vekt klokka 10 på både lørdag og søndag.Det er også ulovlig å bråke på søndager. Klipper jeg plenen på søndag, så kan jeg bli anmeldt. Hvorfor kan da kirker bruke kirkeklokkene tidlig søndag morgen? Fordi det er derfor vi har den dagen. slappe av og gå i kirken. det er jo tross alt deres dag.. Edit: de har vell rappet den fra noen andre, men vist alt de har rappet skulle vekk så hadde det blitt lite igjen. Endret 6. september 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Gi meg skriftsteder Bear^ for den teologiske støtte de støtter seg til. klokker støpt i bronse (22 % tinn og 78 % kobber) som brukes til å kalle menigheten til messe, ringes og klinger ved kolvens (knevelens) egenbevegelse. Klokkeringing har vært i bruk siden tidlig i middelalderen for å kalle folk sammen til gudstjeneste. Før høymessen i Den norske kirke skal det ringes tre ganger, den siste gangen like før gudstjenesten begynner. Under den stille bønn ved høymessens avslutning slås tre ganger tre slag med en av kirkens klokker. Julaften, påskeaften og pinseaften kimes og ringes det en time. Klokkeringing finner også sted ved gravferd. Etter Retningslinjer for bruk av klokker i Gudstjenestebok for Den norske kirke (1992) skal også lokale ringeskikker holdes i hevd. Kilde Trodde dette var såpass basis kunnskap, er en ikke troende selv men akkuart det var jeg klar over Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Jeg ser ingen bibelsk støtte. Lenke til kommentar
____________ Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Mao. nei?I dag kan man kalle på folk på langt mer respektable måter - som unngår å vekke naboene. Det er ikke bare religion som skal respekteres i Norge ... meg bekjent også privatlivet og privatlivets fred. Hva, SMS? "Til: Ola Nordmann Fra: Gud PS: Husk Gudstjeneste ding ding ding... ding ding ding... ding ding ding..." Ja, f.eks. SMS - hvorfor ikke? Den kan selvfølgelig gjøres mer elegant enn ditt hersketekniske eksempel ... Evt. har man e-post, kirkenes hjemmesider (evt. kommunenes hjemmesider), kirkens opplsagstavle. Personer har også kalendere og vekkeklokker. Dessuten tror jeg folk kommer seg til kirka uavhengig av om de hører klokkene eller ikke - så høyt ringer de ikke. Jo, det er teologisk bunnet at kirkeklokkene skal kalle de troende til kirken, husker bare ikke den nøyaktige teksten på dette. KildeTrodde dette var såpass basis kunnskap, er en ikke troende selv men akkuart det var jeg klar over Der (snl) står det at kirkeklokka er av asiatisk opprinnelse. Den teologiske begrunnelsen er så langt fraværende. Ja alt skal tydeligvis respekteres, blir ikke det et paradoks da at kirkeklokkene skal forkastes for å "respektere" privatlivet, men samtidig skal privatlivet respektere kirken? Som sagt vi er et flerkulturelt samfunn med over 4 millioner mennesker, noen klinsjer vil det være. Man må bare puste rolig og respektere hverandre. Respekt i den forstand at man prøver å unngå å unødvendig plage hverandre - jeg har så langt ikke sett noen grunn til å ha kirkeklokker, hveken av teologiske eller (viktigere:) av praktiske årsaker. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hva i all verden er vitsen med kirkeklokker, SMS, e post varsling osv når folk VET når kirken har guds tjeneste lurer jeg? Bibelioteket ringer vel ikke med klokker eller plager folk på annen måte for å fortelle at de er åpne, gjør de vel? Ei heller svømmehaller, fotball stadioner eller noen andre instanser, for folk går jo selv å sjekker åpnings tidene hvis de skal noen steder og slik burde det være med kirker også! Hører selv de infamt falske klokkene hver søndag og kunne godt tenkt meg at dette ble forbudt, på lik linje med all annet unødig bråk... Hvorfor skal eventyr klubben her i landet ha et fortrinn der de skal kalle inn til eventyr stund for å bli lest for av en eventyr forteller liksom. hvor i all verden ligger poenget bak dette tullet hen? For det er nemlig det kirken er, et sted der folk reiser for å høre eventyret om jesus og være sosiale med andre i den samme eventyr klubben og hvis de ikke klarer det uten å forstyrre andre er det ikke de andre som har et problem. Nei, gjør som sverige, der er dette forbudt i noen form utenom brylupp, og da må det søkes om. De har dermed effektivt kneblet jalla ropene fra spisse tårn også, som selvfølgelig stiller i samme idiotiske kategori meden masse unødig bråk for å kalle inn til eventyr stund. Det er slik jeg ser dette ihvertfall i og med at det ikke finnes noen flere bevis for noen guder enn i et hvilken som helst eventyr.... Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Så du mener at en personlig tro, en religiøs tilhørighet, er utdatert? Det synes eg var veldig merkelig, og stikk i strid med hva eg opplever daglig. Den fordømmende og konservative kristendommen på vei ut, ja, men folk tror som aldri før, bare ikke nødvendigvis på samme tro som resten av familien. Når du sier "personlig tro, en religiøs tilhørighet" så sier det meg ingenting. Men fortell meg hva du tror på, og hvem du har tilhørighet til, så er det mulig å gi et svar. Grunnen til at eg trekker inn 800-tallet er at det var da kristendommen kom til Norge, og har siden den tid, i 1200-år, preget kultur og samfunnet vårt på godt og vondt. Dette er ikke noe vi bare kan snu ryggen til. Eg har ingenting i mot endringer, men la endringene komme av de rette årsakene. Hva er de rette årsakene? Personlig har jeg ikke noe angstbitersk forhold til at kristendom har påvirket historien. Folk som tror at verden hadde vært så mye bedre uten 2000 år med kristendom er i beste fall naive. Det har liksom ikke manglet på konkurrenter som har vært minst like ille. Man kan se positive tendenser her og der, men det er ikke gitt at vi hadde fått all vår påvirkning fra gresk tenkning. Grunnen til at vi bør kvitte oss med religion generelt er at det ikke det ikke finnes beviser for Gud. Om kristendommen ble introdusert i 800 eller i fjor er i denne sammenhengen irrelevant. Hvis historien var et poeng slik du sier, burde vi ikke da heller ha beholdt den norrønne troen som hadde vært her lengst da kristendommen ble introdusert? Og når du nå trekker frem kirkens lange historie, så er det jo like relevant å trekke fram det faktum at utviklingen har gått i den andre retningen de siste 3-400 årene. Religion holder fortsatt koken i fattige områder, men andre steder blir religionen vannet ut og det blir færre religiøse. På grunn av innvandring fra fattige områder kan det for enkelte religiøse optimister virke som om religionene har fått en tilbakekomst, men dette kan ikke holde på for evig, spesielt ikke i en tid der alle land blir absorbert inn i globaliseringen. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Der jeg bodde før var det et godt stykke til kirken, samt at det er mye vegetasjon der. Men hvor jeg bor nå, bor jeg midt mellom 3 kirker, og 2 av de ringer en god del. For ikke å nevne at de 2 ved et tidspunkt, som jeg ikke har giddet å skrive ned, ringer samtidig. Og de ringer så klart ulike melodier ved dette tidspunktet. Så det er et rent lydkaos, spesielt når man bor midt mellom kirkene. Og det er 1-2 minutter å gå mellom kirkene, så det er ikke langt vekk. Og på Søndag kl. 9 på morgenen skal selvfølgelig den største kirken "ringe inn" medlemmene sine, og dette holder på en god stund. Er dette VIRKELIG nødvendig? Folk flest følger da armbåndsuret i 2009 for pokker. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Det som slår meg: Det er mye man må tenke på når man skal velge seg et sted å bo. Det hadde vært helt greit om Kirkeklokker og andre religiøse ulyder ikke var en av tingene. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Lurer på om kristene hadde vært like tolerante hvis dem ble vekket og plaget av muslimske bønnerop fra høytalere hver eneste dag. Noen steder bråker kirkeklokkene hver time fra morgen til kveld som fks på hytta mi hvor det attpåtil er svært lytt. Etter noen dager blir man så irritert at man får lyst å gå opp ditt med et surround stereoanlegg og finne fram den mørkeste svart metallen som finnes og slå den på full guffe mens sermonien pågår for å gi dem en dose av dems egen medisin. Men nei, i motsetning til kristene respekterer jeg andres krav på ro, fred og stillhet. Hadde jeg derimot bodd ved en kirke og hørt disse ulydene hver eneste dag, så hadde jeg seriøst vurdet å flytte ut. Jeg takler så vidt disse lydene en uke i året. Endret 7. september 2009 av Myagos Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Danke! Denne skal jeg skrive ut på fotopapir og ramme inn Lenke til kommentar
Slim91 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Nei dere vekker heller folk kl 5 om morgen natt til søndag av fyllarop og støy Hmmm... Festlig. Når det er snakk om å fordele ressurser til de religiøse i Norge er dere plutselig ufattelig mange, og baserer det rett fra antall medlemmer i statskirken. Ca 83%(fra læreboken min, Tro og tanke) av Norges befolkning er medlemmer av statskirken, og da er det jo selvsagt at alle disse er kristne. I tillegg har man mange andre religioner og organisasjoner i Norge, med andre ord utgjør de ikke-religiøse ikke mer enn en puslete 10% av befolkningen. Fra det du sier er det vel bare ikke-religiøse som drikker og fester, med andre ord bare 10% av Norges befolkning som drikker og fester? Dette må jo være feil, må det ikke? Så enten fester selv religiøse mennesker, eller så er statskirken bullshit som gir kirken makt, respekt og ressurser enn de har rett på. Kanskje til og med begge? Litt enig her. Statskirken ER no bullshit som gir kirken makt og ressurser. Og mange er medlem av statskirka uten engang å vite det. Cyberfrog Ville vert fint å kunne slippe å tenke på kirkeklokker når man velger bosted ja.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Denne tråden har ikke en klar problemstilling som kan føre til debatt og opplysning, førsteinnlegget bærer også preg av at den hører hjemme i Prekestolen. Denne tråden stenges, mens aktuelle innlegg flyttes over til prekestolen. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg