ksolvik Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hei på dere. Har et hus fra 1960 og har hatt problemer med fukt i kjeller. (saltutslag og malingflass ) Har for ca. 7-8 år siden drenert rundt huset. Dette har bedret saltutslag og malingflass betraktlig, men det er ikke helt 100% ennå. Har det siste året begynt å ta kjelleren mer i bruk- vaskerom, kjellerstue + div. lagerrom. Har montert el.fuktstyrt avtrekkvifte på vaskerom. Har de fleste dører oppe i kjelleren og alle ventiler er også åpne. Har på 3 panelovner på ca 18 grader der nede, men synes at lufta er noe fuktig... ligger rundt 70 % luftfuktighet... Har ventiler i alle rom og de er åpne hele året, men lurte på om jeg skulle lage noen flere lufteluker i kjelleren. Har jo lest at det beste rådet mot fuktig luft er lufting.... Er jo en del jobb og borre nye ventiler i grunnmuren, men lurte på om jeg kunne lage lufteventiler i karmen på kjellervinduene ?? Noen som har erfaringer med det ? Noen andre tips ? På forhånd takk for alle fornuftige svar. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 hvorfor åpner du ikke kjellvinduene og lar dem stå åpne? har du fått sjekket om det er råte/sopp i kjelleren? kan skule seg under belegg og slikt siden det er murgolv/murvegger Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Ventilasjon er vel kjernen her. Har du sjekket at ventilene dine ikke er tette? Fluenettingen i dem har lett for å gro igjen med tiden. På østlandet har sommeren vært fuktig. Selv har jeg ikke vært under 65% i kjelleren siden i vinter. En fungerende løsning er en elektrisk luftavfukter, selges bl.a på Clas Ohlsson. Lenke til kommentar
erundhau Skrevet 19. september 2009 Del Skrevet 19. september 2009 Har du lecamur er det jo en smal sak å lage noen flere lufteventiler. Ventilene bør plasseres så langt ut i hjørnet som mulig. Kryssventilering er å anbefale, med ventiler i "motsatte hjørner" av rommet. Utbedret du dreneringen selv, eller hadde du fagfolk til å gjøre jobben? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå