Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lage lufteventiler i kjellervinduene ?

Anbefalte innlegg

Hei på dere.

Har et hus fra 1960 og har hatt problemer med fukt i kjeller. (saltutslag og malingflass )

Har for ca. 7-8 år siden drenert rundt huset. Dette har bedret saltutslag og malingflass betraktlig, men det er ikke helt 100% ennå. Har det siste året begynt å ta kjelleren mer i bruk- vaskerom, kjellerstue + div. lagerrom. Har montert el.fuktstyrt avtrekkvifte på vaskerom. Har de fleste dører oppe i kjelleren og alle ventiler er også åpne. Har på 3 panelovner på ca 18 grader der nede, men synes at lufta er noe fuktig... ligger rundt 70 % luftfuktighet... Har ventiler i alle rom og de er åpne hele året, men lurte på om jeg skulle lage noen flere lufteluker i kjelleren. Har jo lest at det beste rådet mot fuktig luft er lufting.... Er jo en del jobb og borre nye ventiler i grunnmuren, men lurte på om jeg kunne lage lufteventiler i karmen på kjellervinduene ??

Noen som har erfaringer med det ?

Noen andre tips ?

På forhånd takk for alle fornuftige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ventilasjon er vel kjernen her. Har du sjekket at ventilene dine ikke er tette? Fluenettingen i dem har lett for å gro igjen med tiden. På østlandet har sommeren vært fuktig. Selv har jeg ikke vært under 65% i kjelleren siden i vinter.

En fungerende løsning er en elektrisk luftavfukter, selges bl.a på Clas Ohlsson.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du lecamur er det jo en smal sak å lage noen flere lufteventiler. Ventilene bør plasseres så langt ut i hjørnet som mulig. Kryssventilering er å anbefale, med ventiler i "motsatte hjørner" av rommet.

Utbedret du dreneringen selv, eller hadde du fagfolk til å gjøre jobben?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...