Gå til innhold

Reservere seg om automatisk innmelding i DNK

Anbefalte innlegg

Satt her og funderte litt over et brev jeg fikk for noen måneder siden om kirkevalget som jeg stusset litt over. Jeg var jo ikke døpt eller konfimert, hvorfor fikk jeg dette brevet og en liste over kandidater? Det var tilogmed et svar-brev om man ikke var medlem (som betydde at den var blitt sent feil) og at man da ble meldt ut som medlem.

Det fant jeg ut var at kirken hadde for få medlemer, så de tok alle som ikke var innmeldt i noen annen religion og registerte de som sine medlemer. Det er jo tross alt stats-religionen vår, så det regnet de vell med gikk greit... Jeg var altså en av disse, bare siden jeg ikke har giddet å finne ut en religion, blir jeg altså automatisk meldem av DNK (Den Norske Kirke).

Jeg sendte jo selfølgelig inn denne lappen som forklarte at jeg ikke var meldem og at det var en feil. Det jeg lurer på nå er om det er mulig å reservere seg i å bli medlem igjen uten å bli medlem i noen annen religion? Om jeg i nødsfall må bli medlem av noe, finnes det noen religion som ikke sender meg noe pr post, sms, mail eller lignende? Jeg bryr meg ikke bare ikke statskirken får meg som medlem.

Hadde jo vert fint om kirken sluttet med denne praksisen, men det er vell for mye å håpe..

Har sett litt på sosialhumanistene men er litt skeptisk om de kommer til å sende meg noe (Det er iallefall gratis og gir 100kr til div nødhjelp-organisasjoner). Noen medlemer der som kan si om de har mottat noe "reklame" ?

Endret av Gonzo2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du er litt misinformert, dette er ikke en praksis de driver med i dag. Det har jo vært mye oppstyr rundt dette her i media i det siste, men for de som har fulgt med burde det være klart hva som har skjedd og hvorfor folk har blitt "automatisk innmeldt". Men det er egentlig ikke noe du trenger å tenke noe mer på nå - har du først meldt deg ut, blir du ikke automatisk innmeldt igjen, selv om du ikke slutter deg til noe annet trossamfunn.

Lenke til kommentar

Ypperlig, da gidder jeg ikke å gjøre noe som helst og regner med jeg ikke blir meldt inn i DNK sitt register igjen.

Takk for svara, gjorde meg litt klokere ^^

Edit: Leser litt på kommentar feltet til denne artikkelen hos db: Anmelder Kirken der mener noen at DNK får støtte basert på hvor mange medlemer som ikke er medlemer i noe annet. Ettersom alle betaler denne skatten må jo pengene pr hode gå noen plass. (Befolkning - Medlemer i annen organiasasjon = DNK sine "medlemer")

De har altså endret praksis og bare gått tilbake til sine gamle medlemslister? eller har de alle de samme "medlemene" etter dette absurde regnestykket minus de som har meldt seg ut?

Endret av Gonzo2
Lenke til kommentar

Stenger denne tråden i henhold til refererte lenke(-r). Det finnes allerede en (eller flere) aktive tråder denne tematikken. Debattanter oppfordres til å forsette der.

Anbefaler trådstarter og andre interesserte tråden(-e):

I så måte.

Husk å bruke, søkefunksjonen før opprettelse av nye tråder.

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...