Gå til innhold

Windows oppdager ikke dvd/cd rom

Anbefalte innlegg

Hei,

bygde en ny pc starten av 2009, men etter jeg installerte zalman vifta mi så har ikke windows klart å oppdage mine to dvd/cd stasjoner. Jeg hadde det samme problemet etter jeg bygde maskina, men jeg kan så inderlig ikke huske hvordan jeg fikset problemet.

Har søkt litt rundt om kring på nettet og selv om jeg er knallsikker på at jeg ikke løste problemet med 'firmware' så kan det kanskje løse problemet likevel.

Men firmware er gresk for meg. Hva betyr det? Hva er det? Har igjen søkt rundt om på nettet, men det hjelper stort sett ikke når første bildet jeg ser er en tv kontroll.

Som sagt, stasjonene er installert korrekt og testet på alle mulige måter. De jobber når en cd/dvd settes inn, men vises verken i min datamaskin, enhets behandling eller i bios. Kan det være noe med HDD kabelen min som binder stasjonene med hovedkortet?

Takk på forhånd!

Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...Men firmware er gresk for meg. Hva betyr det? Hva er det? Har igjen søkt rundt om på nettet, men det hjelper stort sett ikke når første bildet jeg ser er en tv kontroll.

En fjernkontroll inneholder en liten komputer. Slike små komputere finnes i mye av elektronikken vi omgir oss med, som mus, tastatur, skrivere, og CD/DVD stasjoner.

Firmware er betegnelsen på programmet som kjører i disse enhetene. I motsetning til en vanlig PC som bruker harddisk til å lagre programmet, så må disse enhetene lagre programmet i elektroniske kretser.

For noen år siden var det vanlig at slike lagringskretser var en egen enhet (EPROM) som man kunne ta ut og holde i hånda. Dermed har man altså et program (software) som ser ut som en vanlig krets (hardware). Det naturlige kallenavnet for dette ble da firmware.

BIOS'en i PC'ene våre er det mest kjente eksempel på firmware.

Men dette er antagelig ikke relevant for problemet du spør om ...

Prøv med bare en av dem tilkoblet av gangen.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar!

Leo_:

Bruker IDE kabel, aldri brukt sata til dvd stasjoner

Ducktoy:

Jepp, trippelsjekket alt. Derfor har jeg en hypotese at det kan være at IDE kabelen ikke fungerer som den skal.

Hårek:

Takk for oppklaringen, men blir ikke det da det samme som software?

Og ja, som sagt har jeg prøvd omtrent alle mulige måter å koble de inn på. En og en - To og to - Andre strømkabler osv osv

Lenke til kommentar

En ting jeg glemte å fortelle var at i min datamaskin viser det en ''Floppy disk drive'' og en removable disk - Noe som er mest sannsynlig disse to dvd stasjonene iom jeg ikke har noen floppy disk eller minnepenn tilkoblet.

Dette tyder da på at Datamaskinen leser dvd stasjonene 'feil', noe jeg mener skjedde også første gangen - i februar.

DVD stasjonene er av typene - NEC 3550a og Samsung TS-H352

EDIT: Kan også legge til at jeg er veldig frista til å kjøpe en splitter ny stasjon som bråker minimalt.

Endret av Royal_Flush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...