Gå til innhold

Treg oppstart i Win2k. Skjønner ikke grunnen.

Anbefalte innlegg

Har akkurat formatert maskina og lagt inn Windows 2000 Pro, og den er sinnsykt treg i oppstarten. Den bruker helt seriøst rundt 2-3minutter. Men i Windows går den smooth. Har hatt Win2k på dette systemet før, og da var det ikke sånn.

Noen tips?

Systemet:

POV GF4 Ti4200

512mb DDR RAM

Asus P4S8X

P4 2,8ghz

Tror ikke det er no mer viktig...

På forhånd takk, Jan-Sølve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også en PC som er utrolig treg i W2K - da primært i oppstarten. Jeg kjører dual-boot med XP og dette starter raskt og fint.

Jeg har også en annen PC, en Pentium III - 667Mhz og denne starter W2K mye raskere enn den andre PCen som har AMD XP 2100+. Skjønner ikke helt hvorfor jeg heller...

Lenke til kommentar

Det er riktignok slik at jeg selv kjører 3 stk pc med Win2K Pro og det er noe forksjell på boot time på de men jeg tror det ligger i nettverkinstillinger men så lenge det er 100% stabilt får det heller gå litt tid på boot i forhold til ustabile systemer ...

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis noe feil. Windows 2000 bruker usannsynlig lang tid på å sjekke om det er disker på ide-kanaler som ikke har disker tilkoblet. Du kan fikse dette ved å gå inn på Device Manager -> IDE controllers (eller noe) -> Primary og Secondary. Gå inn på disse og velg "None" (eller noe i den duren) på de kanalene du ikke har ide-enheter tilkoblet. (Med det samme kan du sjekke om de enhetene du har bruker DMA; DMA anbefales!)

En annen mulighet er at DHCP står på; uten en DHCP-server på nettverket. Det kan medføre litt venting.

[edit]

Ps. Ikke glem å skru på disse kanalene hvis du en gang i tiden setter inn en ny disk.

-

sokk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...